Az Európai Bizottság közel két éve kezdte meg a mesterséges intelligencia uniós szabályozásának kidolgozását, ami eddig jórészt egy gleccser tempójával haladt fő céljának megvalósítása felé, hogy szigorú keretek közé szorítsa a magas kockázatúnak minősített MI-alkalmazások használatát. Az új törvényekkel az Unió enyhítené az új rendszerekből fakadó veszélyeket, másrészt vezető szerepre törekszik a szabályozás területén, miután a technológiai versenyben egyelőre látávnyos lemaradásban van az Egyesült Államokkal és Kínával szemben. A feladatot utóbb még jobban megnehezítette a gyors technológiai fejlődés, a felhasználók és a befektetők rohama, ami a ChatGPT múlt év végi megjelenése váltott ki.
A Reuters pénteki beszámolója szerint most lényeges előrelépés történt a tervezetek elfogadtatásában, amennyiben az Európai Parlament képviselői megállapodtak róla, hogy azokat továbbengedik a következő szakaszba, amelynek során az uniós törvényhozók és a tagállamok kidolgozhatják a törvényjavaslat végső részleteit. A háromoldalú egyeztetések során az MI-eszközöket azok kockázati szintje szerint osztályoznák, a minimálistól a korlátozottott és a magas besoroláson át az elfogadhatatlan kockázatig. Itt különösen érdekes a biometrikus alapú megfigyelés, a félretájékoztatás vagy a diszkrimináció terjesztése, és a magas kockázatú eszközök betiltását nem tervezik ugyan, de rendkívül átlátható használatot írnának elő.
Kezdik felismerni az átláthatóság szerepét
A tervezet szerint a generatív MI-eszközöket, így például a ChatGPT-t vagy a Midjourney képgenerátort alkalmazó cégeknek nyilvánossá kell tenniük, hogy rendszereik fejlesztéséhez milyen szerzői jogi védettséget élvező anyagokat használtak fel. Ez a rendelkezés egy késői kiegészítés, amelyet a hírügynökség forrásai szerint csak az elmúlt két hétben készítettek el, miután elvetették egyes bizottsági tagok javaslatát az ilyen anyagok felhasználásának tiltásáról a generatív MI-modellek betanításában. A Reuters által idézett EP-képviselő úgy látja, hogy az EP megfelelő kompromisszumot talált a konzervatívok fokozottabb felügyeletre vonatkozó kívánságaival és a túlszabályozásról szóló baloldali fantáziákkal szemben.
Mindez megnyithatja az utat a világ első átfogó, a technológiát szabályozó törvényei előtt, amelyek arányosan szabályozzák a mesterséges intelligenciát, védve a polgárok jogait, emellett előmozdítve az innovációt is. Egy iparági elemző visszafogott megközelítésről beszélt a riportban, ami nem tért el az "először betiltom, azután kérdezősködök" irányba, és az Európai Unión így tényleg a mesterségesintelligencia-technológiák szabályozásának határterületén mozog. Mint ismeretes, egyre többen találják kártékonynak a techcégek közötti versenyt a generatív MI-termékek gyors piacra viteléért: a németországi tartalomgyártók például arra szólították fel az uniós jogalkotókat, hogy tegyenek határozott lépéseket, mielőtt visszafordíthatatlan károk keletkeznének, mások szerint pedig az adatgazdaság alapjait is most kell újra lerakni.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak