A tavaly eladott 220 ezer háromdimenziós nyomtatót idén újabb bő 450 ezer követheti. A nyaktörő bővülés még évekig ilyen szinten maradhat a Gartner szerint.

Az egykor a nagyvállalatok által kisajátított, rendkívül szűk felhasználási körben bevetett 3D-s nyomtatótechnológia az utóbbi időben hatalmas áttörést ért el. A legolcsóbb megoldásokkal immár akár a nappalikban is találkozhatunk, mint ahogy az üzleti életben is egyre nehezebb olyan területet mondani, ahol ne lehetne hasznát venni a technológia fejlődésével mindinkább univerzálissá váló gépeknek. Hogy napjaink egyik legforróbb témájáról van szó, azt a Gartner legfrissebb beszámolója bizonyítja.

Évente rendelnek egy duplát

Az amerikai piackutató előrejelzése szerint a tavalyi közel 220 ezer értékesített 3D-s nyomtatóhoz képest idén ennek legalább a kétszeres kell majd el. A szakértői becslés valamivel több mint 455 ezer leszállított eszközt vizionál. Ami viszont ennél is lényegesebb, hogy ezt a tempót várhatóan még elég sokáig képes lesz tartani az egyre kövérebbé hízó szegmens. A Gartner szerint 2020-ban ugyanis már 6,7 millió ilyen nyomtatón adnak túl a gyártók.

A fenti, exponenciális növekedésben természetesen nagy szerepet játszik az, hogy ma már akár pár száz dollárért is vásárolható, leginkább csak otthoni, hobbi célra alkalmas printer. Azonban ez nem jelenti azt, hogy a piac csak ezeknek a belépő szintű, végfelhasználói termékeknek köszönhetően erősödne. Például sok oktatási intézmény ruház be még szintén nem túl drága, de azért már egy szinttel fejlettebb eszközökbe, de az egészségügy, az űrkutatás és a hadsereg sem maradhat ki a potenciális felhasználói körből.

Szélesedő üzleti potenciál

Ami a profi, vállalati célú nyomtatókat illeti, itt is alaposan változik a piac és maga a felhasználás módja is. Korábban ezen a területen jellemzően azért vásároltak 3D-s nyomtatókat, mert azokkal gyorsan és egyszerűen lehetett prototípusokat készíteni, ami gördülékenyebbé tette a termékfejlesztést. A nyomtatók képességeinek fejlődésével azonban egyre nagyobb hangsúly helyeződik a késztermékek előállítására. Már most sem ritka, hogy egy cégnél alacsony gyártási mennyiségek, illetve személyre szabható termékeknél háromdimenziós nyomtatással készül maga a végtermék.

A Gartner szerint ugyan az elkövetkező években még a prototípusok készítése marad a leggyakrabban említett felhasználási területe a 3D-s nyomtatásnak, de a technológia egyre hangsúlyosabb szerepet kap más folyamatokban is. 2020-ban például az ilyen eszközöket használó cégek háromnegyedénél már a tömeggyártás bizonyos lépéseit (is) igyekeznek gyorsabbá, jobbá, olcsóbbá tenni a printerek bevetésével, kétharmaduknál pedig magát a végterméket, vagy legalább annak egyes darabjait is a háromdimenziós eljárással készítik.

Mindenki ott akar lenni

A fentieket olvasva egyáltalán nem meglepő, hogy a startupoktól a legnagyobb vállalatokig mindenhol óriási az érdeklődés, és szinte naponta hallani olyan cégről, amelyik a szektor felé fordítja figyelmét. Az egyik legfrissebb jelentkező (a GE) például két kisebb vállalat felvásárlásával "tette meg tétjét". Korábban a kettévált HP nyomtatókat öröklő részéről lehetett hallani, hogy a 3D-s szegmens lehet a jövöbeli növekedés kulcsa. Vagy akár említhetjük a Facebookot is: a közösségi óriás egy olyan startupot vett meg, amelynek platformja a hardveres tervezést a háromdimenziós nyomtatással és a moduláris elektronikai alkatrészekkel ötvözi.

Piaci hírek

Előfizetésekből és pólókból is tollasodhatnak a youtuberek

Bár a YouTube-on lehet a legjobban keresni, a videósok túlnyomó többségének a hideg vízre való sem jön össze. A platform új szolgáltatásai most a sok követővel és kevés bevétellel futó csatornákon segítenének.
 

Nyakunkon a negyedik ipari forradalom »

Már nem az automatizáció, hanem a tömeges testre szabhatóság a legújabb trend a gyártás területén. Az átállás azonban nem megy zökkenők nélkül.

Hirdetés - hybridIT BLOG »
Hirdetés

A felhőből érkezhet megoldás a zsarolóvírusokra

Azonnal felismeri, kezeli és megoldást nyújt a felhő alapú Cloud CPE rendszer a megjelenő zsarolóvírusokra. Az egyedülálló szolgáltatáshoz a T-Systems Magyarország ügyfelei Európában elsőként férhetnek hozzá.

Mintakeresés és –felismerés a személyes adatok védelmének szolgálatában. Természetesen a mesterséges intelligencia aktív közreműködésével.

a melléklet támogatója az SAS Institute

Hirdetés

Öt lépés a GDPR-kompatibilis adatkezeléshez

Az adatmenedzsment komplex feladat, amit a GDPR bevezetésével minden korábbinál körültekintőbben kell kezelni a cégeknek, különösen a heterogén vállalati rendszerekben. A többlépcsős folyamaton a SAS Institute szakértője, Szász Viktor vezet végig.

Reakció „A CIO-k elmondták, hogy alkalmazható az agilitás egy nagyvállalatnál” című cikkünkre, amely a CIO Hungary 2018 konferencia tudásmegosztást segítő programjának tapasztalatait foglalta össze.

A CIO-k elmondták, hogy alkalmazható az agilitás egy nagyvállalatnál

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.