Az egykor a nagyvállalatok által kisajátított, rendkívül szűk felhasználási körben bevetett 3D-s nyomtatótechnológia az utóbbi időben hatalmas áttörést ért el. A legolcsóbb megoldásokkal immár akár a nappalikban is találkozhatunk, mint ahogy az üzleti életben is egyre nehezebb olyan területet mondani, ahol ne lehetne hasznát venni a technológia fejlődésével mindinkább univerzálissá váló gépeknek. Hogy napjaink egyik legforróbb témájáról van szó, azt a Gartner legfrissebb beszámolója bizonyítja.
Évente rendelnek egy duplát
Az amerikai piackutató előrejelzése szerint a tavalyi közel 220 ezer értékesített 3D-s nyomtatóhoz képest idén ennek legalább a kétszeres kell majd el. A szakértői becslés valamivel több mint 455 ezer leszállított eszközt vizionál. Ami viszont ennél is lényegesebb, hogy ezt a tempót várhatóan még elég sokáig képes lesz tartani az egyre kövérebbé hízó szegmens. A Gartner szerint 2020-ban ugyanis már 6,7 millió ilyen nyomtatón adnak túl a gyártók.
A fenti, exponenciális növekedésben természetesen nagy szerepet játszik az, hogy ma már akár pár száz dollárért is vásárolható, leginkább csak otthoni, hobbi célra alkalmas printer. Azonban ez nem jelenti azt, hogy a piac csak ezeknek a belépő szintű, végfelhasználói termékeknek köszönhetően erősödne. Például sok oktatási intézmény ruház be még szintén nem túl drága, de azért már egy szinttel fejlettebb eszközökbe, de az egészségügy, az űrkutatás és a hadsereg sem maradhat ki a potenciális felhasználói körből.
Szélesedő üzleti potenciál
Ami a profi, vállalati célú nyomtatókat illeti, itt is alaposan változik a piac és maga a felhasználás módja is. Korábban ezen a területen jellemzően azért vásároltak 3D-s nyomtatókat, mert azokkal gyorsan és egyszerűen lehetett prototípusokat készíteni, ami gördülékenyebbé tette a termékfejlesztést. A nyomtatók képességeinek fejlődésével azonban egyre nagyobb hangsúly helyeződik a késztermékek előállítására. Már most sem ritka, hogy egy cégnél alacsony gyártási mennyiségek, illetve személyre szabható termékeknél háromdimenziós nyomtatással készül maga a végtermék.
A Gartner szerint ugyan az elkövetkező években még a prototípusok készítése marad a leggyakrabban említett felhasználási területe a 3D-s nyomtatásnak, de a technológia egyre hangsúlyosabb szerepet kap más folyamatokban is. 2020-ban például az ilyen eszközöket használó cégek háromnegyedénél már a tömeggyártás bizonyos lépéseit (is) igyekeznek gyorsabbá, jobbá, olcsóbbá tenni a printerek bevetésével, kétharmaduknál pedig magát a végterméket, vagy legalább annak egyes darabjait is a háromdimenziós eljárással készítik.
Mindenki ott akar lenni
A fentieket olvasva egyáltalán nem meglepő, hogy a startupoktól a legnagyobb vállalatokig mindenhol óriási az érdeklődés, és szinte naponta hallani olyan cégről, amelyik a szektor felé fordítja figyelmét. Az egyik legfrissebb jelentkező (a GE) például két kisebb vállalat felvásárlásával "tette meg tétjét". Korábban a kettévált HP nyomtatókat öröklő részéről lehetett hallani, hogy a 3D-s szegmens lehet a jövöbeli növekedés kulcsa. Vagy akár említhetjük a Facebookot is: a közösségi óriás egy olyan startupot vett meg, amelynek platformja a hardveres tervezést a háromdimenziós nyomtatással és a moduláris elektronikai alkatrészekkel ötvözi.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak