A tavaly eladott 220 ezer háromdimenziós nyomtatót idén újabb bő 450 ezer követheti. A nyaktörő bővülés még évekig ilyen szinten maradhat a Gartner szerint.
Hirdetés
 

Az egykor a nagyvállalatok által kisajátított, rendkívül szűk felhasználási körben bevetett 3D-s nyomtatótechnológia az utóbbi időben hatalmas áttörést ért el. A legolcsóbb megoldásokkal immár akár a nappalikban is találkozhatunk, mint ahogy az üzleti életben is egyre nehezebb olyan területet mondani, ahol ne lehetne hasznát venni a technológia fejlődésével mindinkább univerzálissá váló gépeknek. Hogy napjaink egyik legforróbb témájáról van szó, azt a Gartner legfrissebb beszámolója bizonyítja.

Évente rendelnek egy duplát

Az amerikai piackutató előrejelzése szerint a tavalyi közel 220 ezer értékesített 3D-s nyomtatóhoz képest idén ennek legalább a kétszeres kell majd el. A szakértői becslés valamivel több mint 455 ezer leszállított eszközt vizionál. Ami viszont ennél is lényegesebb, hogy ezt a tempót várhatóan még elég sokáig képes lesz tartani az egyre kövérebbé hízó szegmens. A Gartner szerint 2020-ban ugyanis már 6,7 millió ilyen nyomtatón adnak túl a gyártók.

A fenti, exponenciális növekedésben természetesen nagy szerepet játszik az, hogy ma már akár pár száz dollárért is vásárolható, leginkább csak otthoni, hobbi célra alkalmas printer. Azonban ez nem jelenti azt, hogy a piac csak ezeknek a belépő szintű, végfelhasználói termékeknek köszönhetően erősödne. Például sok oktatási intézmény ruház be még szintén nem túl drága, de azért már egy szinttel fejlettebb eszközökbe, de az egészségügy, az űrkutatás és a hadsereg sem maradhat ki a potenciális felhasználói körből.

Szélesedő üzleti potenciál

Ami a profi, vállalati célú nyomtatókat illeti, itt is alaposan változik a piac és maga a felhasználás módja is. Korábban ezen a területen jellemzően azért vásároltak 3D-s nyomtatókat, mert azokkal gyorsan és egyszerűen lehetett prototípusokat készíteni, ami gördülékenyebbé tette a termékfejlesztést. A nyomtatók képességeinek fejlődésével azonban egyre nagyobb hangsúly helyeződik a késztermékek előállítására. Már most sem ritka, hogy egy cégnél alacsony gyártási mennyiségek, illetve személyre szabható termékeknél háromdimenziós nyomtatással készül maga a végtermék.

A Gartner szerint ugyan az elkövetkező években még a prototípusok készítése marad a leggyakrabban említett felhasználási területe a 3D-s nyomtatásnak, de a technológia egyre hangsúlyosabb szerepet kap más folyamatokban is. 2020-ban például az ilyen eszközöket használó cégek háromnegyedénél már a tömeggyártás bizonyos lépéseit (is) igyekeznek gyorsabbá, jobbá, olcsóbbá tenni a printerek bevetésével, kétharmaduknál pedig magát a végterméket, vagy legalább annak egyes darabjait is a háromdimenziós eljárással készítik.

Mindenki ott akar lenni

A fentieket olvasva egyáltalán nem meglepő, hogy a startupoktól a legnagyobb vállalatokig mindenhol óriási az érdeklődés, és szinte naponta hallani olyan cégről, amelyik a szektor felé fordítja figyelmét. Az egyik legfrissebb jelentkező (a GE) például két kisebb vállalat felvásárlásával "tette meg tétjét". Korábban a kettévált HP nyomtatókat öröklő részéről lehetett hallani, hogy a 3D-s szegmens lehet a jövöbeli növekedés kulcsa. Vagy akár említhetjük a Facebookot is: a közösségi óriás egy olyan startupot vett meg, amelynek platformja a hardveres tervezést a háromdimenziós nyomtatással és a moduláris elektronikai alkatrészekkel ötvözi.

Piaci hírek

Túlkompenzáló MI-je miatt szabadkozik a Google

Úgy tűnik, az nem megoldás, ha az algoritmusok előítéletességét egy nagy adag ellenirányú lökettel próbáljuk kompenzálni.
 
Az alábbiakban körbejárjuk az Enterprise Service Management fogalmát, és megmutatjuk azt is, miben különbözik az ITSM-től.

a melléklet támogatója a Meta-Inf Kft.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.