A HP szétválasztása kapcsán a vállalati hardvereket, szoftvereket és szolgáltatásokat a Hewlett-Packard Enterprise-ról esik a legtöbb szó, amely új arculattal igyekszik megerősíteni az ügyfelek és a befektetők bizalmát. Ennél valamivel homályosabb az alaptevékenységet tovább építő HP Inc. helyzete, amelynek divatos pénzügyi analógiával a "rossz bank" szerepéből kell kitörnie. Bár a teljes vállalat forgalmának meghatározó részét pont a hozzá került PC-s és nyomtatós üzletágak adták, a HP vezetői szerint az alacsony profitráta és a stagnáló kereslet miatt egyre inkább terhet jelentettek a cég egészére nézve.
A HP (Inc.) vezetője néhány nappal ezelőtt újabb előrejelzéseket tárt az elemzők elé az önállósodó vállalat jövőképével kapcsolatban. Ezek alapján rövid távon a hardverek és kellékanyagok értékesítése továbbra is leszálló ágban marad, amit a működési költségek csökkentésével ellensúlyoznának. A cég ugyanakkor komoly befektetéseket tervez a felső kategóriás hardverek és az "innovatív" fogyasztói elektronikai cikkek fejlesztésébe, illetve jobban kiaknázná technológiai portfólióját, hogy megjelenjen a szomszédos területeken és általában bővítse azt a piacot, amelyen mozog.
Meghódítanák a 3D-s nyomtatást
Mindezt olyan eredeti szlogenekkel támogatják, mint például "Egy startup szíve és energiája egy Fortune 100-as vállalat eszével és erejével". Ennél többet mond, hogy a növekedés hajtóerejének az üzleti célú nyomtatást és a kereskedelmi célú mobilitást, magyarul az üzleti vagy munkahelyi, termelékenységnövelő mobil megoldásokat tartják. A HP és a Hewlett-Packard Enterprise ugyanis a szervezeti szétválasztás ellenére is ezer szállal kötődik egymáshoz, és kereskedelmi szempontból továbbra is csapatban focizik. Kérdés, hogy az együttműködés mennyire bizonyul majd hatékonynak.
A piacszerzés legfontosabb csatornája a 2D-3D transzformnáció lenne, vagyis a piacvezető szerep megszerzése a 3D nyomtatásban. Eközben természetesen megőriznék jelenlegi súlyukat a személyi számítógépek és a 2D printerek mezőnyében is, ahol a konzumer piacon a pozíciók megtartása, a vállalati szegmensben viszont a növekedés lesz az elvárás. A közeljövőben cégfelvásárlásokra is számíthatunk a HP részéről, miután a vállalat már korábban bejelentette, hogy jövőre belép a 3D területére. (Ez utóbbi némileg betett a teljes piacnak: az aktuális szereplők 2015-ös eredményei máris előre vetítik azokat a problémákat, amelyket egy fajsúlyos és fókuszált konkurencia jelenthet majd a számukra.)
Minden eszközzel növekedni akarnak
Az elemzők már kézenfekvő és várható lépésként beszélnek a 3D Systems vagy a Stratasys akvizíciójáról, hozzátéve, hogy a viszonteladói hálózat erejét tekintve az utóbbit tartják a megfelelő befektetésnek. A közép- és felső kategóriára célzó HP több különböző nyomtatási technológiát is szívesen látna házon belül. Erre az exkluzív OEM-megállapodásokkal dolgozó viszonteladók miatt lenne szüksége, akikkel saját, jól beágyazott disztribúciós csatornái mellett is éveket nyerhet a piac meghódításában, tekintettel az ügyfél- és kereskedői oldalon is szükséges oktatási folyamatokra.
A találgatásokra a HP illetékes alelnökének szavai is alapot adnak, aki szerint jelenleg legalább kilenc releváns 3D nyomtatási technológia versenyez a piacon, így a konszolidáció ebben a tekintetben is elkerülhetetlen, ha valaki meghatározó részesedést próbál szerezni ebben a szektorban. Stephen Nigro a dinamikusan fejlődő 3D-s iparág helyzete a HP hagyományos nyomtatási üzletének felépítésével állította párhuzamba, ahol a vállalat saját fejlesztéseken és különböző szintű partnerségeken keresztül három-négy különböző technológiai vonalat is vitt.
Ezt a 2D nyomtatási üzletág sikeres felfuttatása nyomán a 3D piacon is járható útnak tartja. Annak ellenére pedig, hogy az "organikus innovációt" tartja a fő csapásiránynak, kijelentette: a HP nem fog habozni, ha előnyösnek ítél meg egy-egy cégfelvásárlási lehetőséget.
Itthon már éledezik a piac, legalábbis 2D-ben
Az IDC piackutató éppen most tette közzé a kelet- és közép-európai fénymásoló- és nyomtatópiac eredményeit az idei első félévre vonatkozóan. A teljes régiót tekintve a nyomtatók és multifunkciós készülékek iránti kereslet továbbra is messze elmarad a 2008-as szinttől: a 2,15 milló értékesített készülék közel 580 millió dolláros forgalmat jelent, ez pedig a válság előtti eredmények felét sem éri el. Ugyanakkor a közép-európai országokban tapasztalt tendenciák, megtisztítva az orosz vagy az ukrán piac 50-60 százalékos visszaesésétől, kifejezetten biztatóak: a csehországi szállításokban például éves szinten 36 százalékos volumennövekedést tapasztaltak, de Magyarországon is 12 százalékkal több készüléket vásároltak, mint 2014 első hat hónapjában.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak