Hivatalosan is bejelentették, amit már a múlt hónap végén megszellőztettek: felvásárolja a Fitbitet az Alphabet. A Google ezzel szeretne meghatározó szereplője lenni a viselhető eszközök piacának. A vételár 2,1 milliárd dollár – részvényenként 7,35 dollár –, ami 19 százalékos felárat jelent a bejelentés előtti záró árhoz képest.
A Google blogján Rick Osterloh, a vállalat területért felelős alelnöke arról ír, hogy bár eddig is komoly fejlesztések folytak a cégnél – például a Wear OS-t vagy a Google Fit app –, további befektetéseket terveznek az egészségiparba. Ehhez jó alapot ad a Fitbit, amelynek szakértelmét párosíthatják a Google technológiáival (mesterséges intelligencia, felhő stb.).
A két cég között eddig is szoros volt a kapcsolat. Tavaly tavasszal kötöttek partneri megállapodást, melynek elemeként a Fitbit beköltözött a Google felhőjébe. Szintén a megállapodás része volt, hogy a Fitbit eszközei a Cloud Healthcare API-t használják arra, hogy a gyűjtött adatokat integrálják különböző egészségügyi rendszerekkel, például a betegadatokat gyűjtő elektronikus nyilvántartásokkal. Ezzel a Fitbit olyan területre is be tudott lépni, mint a krónikus betegségben szenvedők (pl. cukorbetegség, magas vérnyomás) állapotának monitorozása.
28 millió felhasználóhoz jutnak
Elemzők szerint a Google óriási értékhez jut a Fitbit-eszközök mintegy 28 millió felhasználójával és a tőlük érkező egészségügyi- és fitnesz-adatokkal. A Fitbit ugyanis széles körű partnerséget alakított ki egészségbiztosítókkal és az egészségügyi piac más szereplőivel. Idén októberben állapodott meg például a Bristol-Myers Squibb és a Pfizer gyógyszercégekkel, hogy együttműködnek bizonyos szívritmuszavarok korai felismerése érdekében. Ezek miatt a partnerségek miatt egyesek szerint nem is az eszközpiaci részesedése, hanem a felgyülemlett egészségügyi adatok jelentik a vállalat igazi értékét.
A cég azonban az eszközeladásokban is komoly szereplő. Az IDC idei második negyedévre vonatkozó mérései szerint a viselhető eszközök piacát a Xiaomi vezeti 17,3 százalékos részesedéssel. Ez 5,9 millió eladott eszközt jelent. Az Apple 5,1 millió eladott eszközzel a piac 14,8 százalékát uralja, míg a harmadik a Huawei 4,8 milliós forgalommal és 14,1 százaékos piaci részesedéssel. A Fitbit a második negyedévben 3,5 millió terméket szállított le, ami a piac 10,1 százalékát jelenti.
Bár a Reuters szerint a szabályzó hatóságoknak elvileg nem lenne okuk, hogy a felvásárlást megvétózzák, az ügy nincs teljesen lefutva. Az amerikai kormányzat ugyanis nagyszabású vizsgálatra készül az Amazonnal, az Apple-lel, a Facebookkal és a Google-lel szemben. Ennek egyik lehetséges kifutása az, hogy akár szét is szedhetik a saját piacaikon óriási erőfölénnyel bíró cégeket.
A Google próbál elébe menni a Fitbit-felvásárlással kapcsolatos esetleges kritikáknak. Osterloh alelnök a fentebb már idézett blogbejegyzésében külön kitér arra, hogy felhasználók egészségügyi- és wellness-adatait nem használják fel a Google hirdetési rendszerében a reklámok célzásához. Az adatgyűjtés átlátható lesz, és minden Fitbit-eszközt használó folyamatosan nyomon követheti az eszköz gyűjtötte adatokat, azokat bármikor áthelyezheti máshová vagy törölheti.
Mint a The Verge írja, ha létre is jön a felvásárlás, egyelőre nagyon sok a nyitott kérdés. A Fitbit ugyanis vertikális vállalat, amelynek portfóliójában hardverek, szoftverek és szolgáltatások épülnek egymásra. Ezeket integrálni a Google-be nem lesz egyszerű feladat.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak