Ez is egy olyan innovációs terület, ahol a nagyhatalmak – az USA, Kína és Oroszország – versenyt futnak egymással. És mindhárom országban a keresőcégektől indul a kezdeményezés.

Elkészült az első orosz önvezető autó prototípusa, amit a múlt hét végén mutatott be a Yandex. Az orosz keresőcég tanult amerikai konkurense, a Google hibáiból, így már elve kooperációban gondolkodott. Érdekes módon azonban nem amerikai partnert választott, hanem a dél-koreai Hyundai-jal építette meg autonóm járművét.

Meglepően gyors volt a munka

Mint arról a Yandex beszámol angol nyelvű blogján, az autógyártóval márciusban írtak alá megállapodást, hogy 4. és 5. szintű autonóm járműveket fognak közösen fejleszteni. A Hyundai az autóipari tapasztalatokat, a Yandex pedig az önvezető technológiáját adja a közösbe.

Ennek első lépése volt egy prototípus elkészítése, amihez májusban kapta meg a Yandex a kiválasztott Hyundai Sonata 2020 modellt. Ez még nincs a piacon, de mint írják, az autó minimális átalakításával alkalmassá lehetett tenni a Yandex technológia elemeinek a beépítésére.

Az első teszteken már túl is van az autó, ezeket a Yandex biztonsági okokból egy zárt tesztpályáján végezte el: a prototípus 7×24 órában teljes autonómiával futott. Jelenleg olyan szimulációs teszteket végeznek, melyek megmutatják, hogy a technológia hogyan viselkedik különböző körülmények (időjárási hatások, közlekedési szituációk stb.) között. A keresőcég azt ígéri, hogy hamarosan a nyílt tesztek is elkezdődnek, Moszkvában engedik éles forgalomba a speciális Hyundai-okat.

A Yandex az év végéig száz autóból álló flottát akar kiépíteni. A blogbejegyzés megjegyzi, ebben már más típusokat is bevennének. Bár a számításba vett modelleket nem részletezik, nagy valószínűséggel ez is a teszt része: azt vizsgálhatják, hogy más autótípusokkal hogyan tud együttműködni önvezető rendszerük. A Yandex célja ugyanis egy gyártófüggetlen önvezető rendszer, amit bármilyen autóba beépíthetnek majd a gyártók. Ettől függetlenül azonban marad a legfőbb partner a Hyundai.
 


Magán az autón külsőleg nincs semmi extra, a tetejére szerelve a szokásos egység kamerákkal, lidarokkal, érzékelőkkel, amúgy pedig egy Yandex-színekben pompázó Hyundai Sonata 2020 modell.

Régóta dolgoznak az önvezetésen

A Yandex jó ideje dolgozik saját önvezető technológiáján. Bár kicsit késve indult amerikai vetélytársaihoz képest, azok tapasztalataira építve valószínűleg sok csapdát sikerült kikerülnie. Ilyen volt például az, hogy a kezdetektől bevontak autógyártó tapasztalattal rendelkező partnereket. Így volt ez 2016-ban bejelentett önvezető városi kisbuszuk esetében, ahol a Kamaz és a német Daimler voltak a partnerei, és a 2017 nyarán bejelentett önvezetős taxiszolgáltatásnál is, ahol pedig a Toyota volt az autós partner.

Érdemes a Yandex törekvéseit más szemmel is nézni. Az önvezetési technológia kulcsfontosságú eleme az infrastruktúra, amit részben az internet biztosít. Az oroszok már dolgoznak a globális nettől függetleníthető interneten, amely – karöltve a hazai önvezető technológiával – egy globális hekkertámadás esetén a közúti közlekedésben is komoly startégiai előnyt biztosítana számukra.

Mobilitás

Szemüveg-csuklópánt kombóval irtja a dzsungelt a Meta a konzumer MI útjából

Mark Zuckerberg 799 dolláros mesterségesintelligencia-szemüveget és egy olyan csuklópántot is bemutatott, ami hozzá csatlakoztatva érzékeli a finom kézmozdulatokkal adott utasításokat, és szerinte nyugdíjba küldi majd a billentyűzeteket, az egereket, sőt az érintőképernyőket is.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.