Ez is egy olyan innovációs terület, ahol a nagyhatalmak – az USA, Kína és Oroszország – versenyt futnak egymással. És mindhárom országban a keresőcégektől indul a kezdeményezés.

Elkészült az első orosz önvezető autó prototípusa, amit a múlt hét végén mutatott be a Yandex. Az orosz keresőcég tanult amerikai konkurense, a Google hibáiból, így már elve kooperációban gondolkodott. Érdekes módon azonban nem amerikai partnert választott, hanem a dél-koreai Hyundai-jal építette meg autonóm járművét.

Meglepően gyors volt a munka

Mint arról a Yandex beszámol angol nyelvű blogján, az autógyártóval márciusban írtak alá megállapodást, hogy 4. és 5. szintű autonóm járműveket fognak közösen fejleszteni. A Hyundai az autóipari tapasztalatokat, a Yandex pedig az önvezető technológiáját adja a közösbe.

Ennek első lépése volt egy prototípus elkészítése, amihez májusban kapta meg a Yandex a kiválasztott Hyundai Sonata 2020 modellt. Ez még nincs a piacon, de mint írják, az autó minimális átalakításával alkalmassá lehetett tenni a Yandex technológia elemeinek a beépítésére.

Az első teszteken már túl is van az autó, ezeket a Yandex biztonsági okokból egy zárt tesztpályáján végezte el: a prototípus 7×24 órában teljes autonómiával futott. Jelenleg olyan szimulációs teszteket végeznek, melyek megmutatják, hogy a technológia hogyan viselkedik különböző körülmények (időjárási hatások, közlekedési szituációk stb.) között. A keresőcég azt ígéri, hogy hamarosan a nyílt tesztek is elkezdődnek, Moszkvában engedik éles forgalomba a speciális Hyundai-okat.

A Yandex az év végéig száz autóból álló flottát akar kiépíteni. A blogbejegyzés megjegyzi, ebben már más típusokat is bevennének. Bár a számításba vett modelleket nem részletezik, nagy valószínűséggel ez is a teszt része: azt vizsgálhatják, hogy más autótípusokkal hogyan tud együttműködni önvezető rendszerük. A Yandex célja ugyanis egy gyártófüggetlen önvezető rendszer, amit bármilyen autóba beépíthetnek majd a gyártók. Ettől függetlenül azonban marad a legfőbb partner a Hyundai.
 


Magán az autón külsőleg nincs semmi extra, a tetejére szerelve a szokásos egység kamerákkal, lidarokkal, érzékelőkkel, amúgy pedig egy Yandex-színekben pompázó Hyundai Sonata 2020 modell.

Régóta dolgoznak az önvezetésen

A Yandex jó ideje dolgozik saját önvezető technológiáján. Bár kicsit késve indult amerikai vetélytársaihoz képest, azok tapasztalataira építve valószínűleg sok csapdát sikerült kikerülnie. Ilyen volt például az, hogy a kezdetektől bevontak autógyártó tapasztalattal rendelkező partnereket. Így volt ez 2016-ban bejelentett önvezető városi kisbuszuk esetében, ahol a Kamaz és a német Daimler voltak a partnerei, és a 2017 nyarán bejelentett önvezetős taxiszolgáltatásnál is, ahol pedig a Toyota volt az autós partner.

Érdemes a Yandex törekvéseit más szemmel is nézni. Az önvezetési technológia kulcsfontosságú eleme az infrastruktúra, amit részben az internet biztosít. Az oroszok már dolgoznak a globális nettől függetleníthető interneten, amely – karöltve a hazai önvezető technológiával – egy globális hekkertámadás esetén a közúti közlekedésben is komoly startégiai előnyt biztosítana számukra.

Mobilitás

Bezúzza okostelefonos VR-szemüvegét a Google

A mobilról működtethető Daydream nem igazán érdekelte a felhasználókat, a társaság innentől a kiterjesztett valóságra és az AR alapú szolgáltatásokra koncentrál.
 
Hirdetés

A gyártóipar digitális ébredése

Hogyan teremtenek új generációs ügyfélélményt a digitális platformok?

Elméletben korlátlanok a lehetőségek a virtuális és a kiterjesztett valóság előtt, de a gyakorlatban még mindig nem találta meg a helyét a két technika. A közeljövő azonban formabontó szolgáltatásokat ígér.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.