Nem osztja meg az ausztrál tartalomgyártókkal az országból származó hirdetési bevételeit. A Google már a múlt hónapban nemet mondott.

Nem hajlandó fizetni az ausztrál hírgyártó cégeknek a Facebook – számolt be az Asia Times. A közösségi oldal erről hivatalosan tájékoztatta az ausztrál versenyhatóságot, az ACCC-t (Australian Competition and Consumer Commission). A levél azt sugallja, hogy ha az ausztrál kormány ellentámadásba menne át, akkor inkább megszüntetnék a hírcégek tartalmainak megosztását az oldalon.

Az ACCC szerint a két vállalat összesen évente 6 milliárd ausztrál (kb. 4 milliárd amerikai) dollár hirdetési bevételre tesz szert, ami az ausztrál piac harmada. Eközben az utóbbi években közel kétszáz kiadvány szűnt meg az országban.

Elenyésző szerepe van ezeknek a tartalmaknak

A Google már májusban nemet mondott: azt állította, hogy a hírekhez kapcsolódó hirdetésekből alig 10 millió dollár bevétele van. Most a Facebook lényegében ugyanezzel indokolta a döntését: a hírek megosztása elenyésző részét képezni az oldalon megjelenő tartalmaknak, ezért nincs érdemi hatása sem a felhasználói aktivitásra, sem a cég ausztráliai bevételeire. A cég szerint nem egészséges, hogy a versenyszabályozó hatóságok kizárólagosan két magánvállalatra – nevezetesen a Facebookra és a Google-ra – akarják tolni a közjó támogatásának felelősségét, valamint az ausztrál médiaipar előtt álló kihívások megoldását.

A Facebook álláspontja az, hogy jelenleg egészséges verseny van a digitális platformok és a híripar szereplői között a reklámbevételekért. A bevételmegosztás bevezetésével viszont a hatóságok lényegében arra kényszerítenék a közösségi oldalt, hogy közvetlenül támogassa saját versenytársait, ami torzítaná a reklámpiacot, és nagy valószínűség szerint a hirdetési árak emelkedését vonná maga után. A vállalat közvetve egyébként is támogatja a helyi médiát, írják az ACCC-nek küldött levélben. Csak idén 2,3 milliárd kattintással segítették az online lapokat, amivel azok 195,8 millió dollárt kereshettek – idézi a The Guardian a vállalat levelét.

A verseny egyenlőségéről csak annyit: jelenleg a Google és a Facebook együttesen a globális digitális hirdetési piac több mint felét uralja – a jelentős, mintegy 170 milliárd dolláros piaci szeleten a két cég nagyjából 60-40 százalék arányba osztozik. Bár az USA-ban erősen jön fel az Amazon, még azon a piacon is a duopóliumként emlegetett két cég a meghatározó.

Okozói vagy ügyes kihasználói a helyzetnek?

Mint azt a Bitport is megírta, az ausztrál kormányzat április közepén jelentette be, hogy az ACCC kötelező magatartási kódexet készít a média és a digitális platformok együttműködéséről, mivel az egyes cégek nem jutottak dűlőre a közösségi oldallal, pedig a másik oldalon sem kispályások ültek.

A kezdeményezés élharcosa Ausztrália két legnagyobb médiavállalata, Rupert Murdoch globális birodalma, a News Corporation, valamint a Nine Entertainment. A két vállalat álláspontja szerint a híripar világszerte tapasztalható válságát elsősorban az okozza, hogy a nagy technológiai cégek, mindenekelőtt a Google és a Facebook a médiavállalatok által előállított drága tartalmakat felhasználva halásszák le a hirdetési piac jelentős részét, ám ezért nem kompenzálják a tartalom-előállítókat.

 
Ausztrál Facebook-használók száma 2015-től
Infogram


Lehet azon vitatkozni, hogy mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás, azaz hogy a Facebook és a Google az okozója vagy csak ügyes kihasználója a változásoknak? A nagy médiavállalatok pedig egyszerűen lemaradtak, mert nem ismerték fel időben a technológiai vállalatoknak milyen diszruptív hatását a médiapiacon? Egy biztos: ma már könnyebb okosabbnak lenni, mint mondjuk 10-15 éve, de a szálakat is nehezebb kibogozni. Nem ártana tisztábban látni akárcsak abban, hogy mennyit számít a nagy online platformok forgalmában a médiacégek által előállított tartalom – és viszont: mennyit számít a médiacégek forgalmában, hogy anyagaik valamilyen formában megjelennek a közösségi oldalakon.

Az biztos, hogy a kialakult helyzet nem optimális. A technológiai cégek óriási túlsúlyra tesznek szert sokszor olyan piacokon is, melyeknek a működéséhez nem sokat tesznek hozzá, csupán az adott piac jövedelmeit csapolják meg erőteljesen. Az amerikai törvényhozás is kezdi felismerni, hogy talán nem kellene hagyni, hogy erre képes cégóriások jöhessenek létre.

Ami médiacégeket illeti, egyelőre a harcuk Don Quijote küzdelméhez hasonlatos. Az eddigi csatákban inkább ők szereztek sebeket. Például Spanyolországban a Google szimplán bezárta a News szolgáltatását 2014-ben, miután fizetnie kellett volna a kiadóknak a felhasznált tartalmaikért. A német kiadók sem jutottak semmire, pedig ott törvény is szabályozta a tartalomátvételt.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.