De az Alphabet/Google-nek is meg van már a válasza a piaci kihívásra.
Hirdetés
 

Világszerte változnak a vásárlási szokások, ami egyre nagyobb kihívást jelent a Google számára, amelynek a legjelentősebb bevételei továbbra is az online hirdetésekből jönnek. A változás nagy nyertese egyértelműen az Amazon – illetve a hozzá hasonló nagy globális e-kereskedelmi szereplők –, amelynek a jelei az amerikai piacon már egyértelműen láthatók – állítja elemzésében a Seeking Alpha egy eMarketer-kutatásra hivatkozva.

A piackutató adatai szerint 2023-ra az amerikai piacon a Google részesedése már csak 31 százalék lesz (2016-ban még 40 százalék volt), az Amazoné viszont 14 százalékra nő, a 2016-ban mért 2 százalékról (lásd a grafikont). Mindehhez azt is érdemes figyelembe venni, hogy – szintén az eMarketer adatai szerint – rendre két számjegyű növekedést produkál.

Azért hirdetnek, hogy eladjanak

A trend mögött az online vásárlók szokásainak megváltozása áll. A hirdetők még két-három éve is azt látták nyerő stratégiának, ha termékeik promóciója a a Google keresőoldalán jelenik meg. A vásárlók ugyanis szinte mindenhez a Google keresőjét használták, nem csak tartalmakat kerestek a segítségével, hanem vásárlási kérdésekben is az volt az első számú felületük. Ez mára megváltozott. Miközben továbbra is a Google a leggyakrabban használt keresőmotor, amikor valaki vásárolni akar, akkor az USA-ban már inkább az Amazon keresőjéhez fordul: a termékkeresések 55 százaléka már ezen a felületen zajlik. Az is az Amazont hozza kedvezőbb helyzetbe, hogy tíz online vásárló közül kilenc használja az Amazont termékárak összehasonlításához. Manapság ha valaki vásárolni szeretne az USA-ban, először az Amazonra megy, és csak akkor vált át a Google keresőjére, ha az Amazoné nem ad számára kielégítő eredményt.

 
eMarketer: Digitális hirdetési piac az USA-ban
Infogram


Erre reagálva a kereskedők akkor is előnyben részesítik az Amazont, ha hirdetni szeretnének. Ott ugyanis eleve olyan felhasználókhoz jut el a célzott hirdetés, akikben már megfogalmazódott a vásárlási szándék. Ráadásul a termék-összehasonlítási lehetőség miatt az Amazonnak jobb-pontosabb adatai is vannak ahhoz, hogy a felhasználói preferenciáknak megfelelően juttassák célba a reklámokat. Az Amazon rá is erősített erre a bevételi forrására, elindította az önkiszolgáló Amazon Advertising platformot, amelyen több hirdetési szolgáltatását egyesítette a hirdetők jobb kiszolgálásához.

A Google hátránya ezzel szemben az, ami az előnye: általános keresőmotort kínál. Miközben a keresőmotorja az információkeresésben megkerülhetetlen, nem tud különbséget tenni a potenciális vásárlók és az információkeresők között.

A Google válasza: diverzifikálni kell a bevételeket

A Google azzal reagál erre a változásra, hogy igyekszik diverzifikálni a bevételeit. Fokozatosan úgy alakítja át termék- és szolgáltatáskínálatát – az Androidtól a Gmailen át a YouTube-ig –, hogy azokért egyre többen kénytelenek legyenek fizetni. Tavaly ősszel a Bloomberg is foglalkozott azzal, hogy Amerikában már azok a felhasználók is egyre gyakrabban szembesülnek azzal, hogy véget ért az aranykor, akik a Google valamelyik ingyenes szolgáltatását, például a Drive-ot vagy a Gmailt használták napi szinten.

Ilyen lépés volt, hogy például a Pixel telefonokhoz kínált korlátlan ingyenes tárhelyen 2019 őszétől csak veszteséges tömörítéssel lehet elmenteni fotókat (ha valakinek nem tetszik, kénytelen venni plusz tárhelyet). Szintén hasonló lépés volt, hogy a Chromebookokhoz korábban két évig járt ingyen 100 gigabájt felhős tárhely, amit tavaly ezt egy évre csökkentettek.

A Google pénzügyi vezetője, Ruth Porat tavaly nyáron már befektetők előtt kijelentette, hogy komoly erőfeszítéseket tesznek, hogy a vállalat ne függjön ennyire a hirdetési piactól. A bevételeknek ugyanis még mindig több mint 80 százaléka származik abból. Bár az is igaz, hogy ez már sokkal jobb, mint a tíz évvel ezelőtti helyzet, amikor még 96 százalék volt a digitális hirdetések aránya a vállalat teljes bevételeiben.

Piaci hírek

25 évre ítélték Sam Bankman-Friedet. Változott valami?

Csütörtökön megszületett az ítélet az FTX volt vezérigazgatójának ügyében: 57 éves korában szabadulhat.
 
Hirdetés

A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa

A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.

Az uniós direktíva felpezsdíti a magyar kiberbiztonsági piacot, az auditokból átfogóbb képet kapunk a gazdaság és az ország kiberképességeiről is. Interjú dr. Bencsik Balázzsal, az SZTFH kibervédelmi igazgatójával.

a melléklet támogatója a RelNet Technológia Kft.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.