Egészségtelen a Google túlsúlya az amerikai keresőhirdetési piacon. A konkurensek, különösen az Amazon azonban már gyorsabban növekszik nála, így csak idő kérdése, hogy valamiféle egészséges egyensúly és verseny alakuljon ki a nagy szereplők között. A piac azonban dinamikusan nő, idén várhatóan 18 százalékkal bővül az eMarketer amerikai piackutató adatai szerint. A keresőhirdetéseknek egyébként globálisan is egyre nagyobb a jelentősége a fogyasztói termékek piacán.
Van honnan zsugorodni
A Google-nek egyébként lassú, de biztos csökkenést jósol a piackutató. Van honnan csökkenni: jelenleg ugyanis az amerikai keresőhirdetési piac közel háromnegyedét (73,1 százalék) uralja, ami a jelenlegi tendenciákat figyelembe véve 2021-re zsugorodhat 70 százalék közelébe. A maradékon sok szereplő osztozik. Közülük azonban kiemelkedik az Amazon, amely tavaly a piac második legnagyobb szereplőjévé vált, megelőzve a Microsoftot.
Az év végére az Amazon az amerikai piac közel 13 százalékát fogja birtokolni, és ahogy eddig is, mind a Google-től, mind a Microsofttól szerez részesedést. Idén a Google várhatóan 40,4 milliárd dollár bevételre tesz szert, míg az Amazontól 7,1 milliárd dollárt vár a piackutató cég.
A többi szereplő már csak töredékeket képes szerezni: a Microsoft 6,5 százalékkal, a Verizon Media az AOL-lal pedig mindössze 2 százalékkal zárja az évet. Rajtuk kívül egyetlen szereplőnek van szabad szemmel is látható jelenléte a piacon: a Yelp értékelőoldalnak is jut 1,8 százalék.
A termékkeresésen nőnek nagyra
Az Amazon dinamikus növekedése egyébként annak köszönhető, állítja az eMarketer, hogy a legtöbb termékkeresés már most is az Amazonon kezdődik. A Google előnye ugyanakkor az, hogy globálisan továbbra is a legfontosabb általános kereső (leszámítva a Yandexet Oroszországban és a volt szovjet tagköztársaságok jelentős részén, valamint a Baidut Kínában, ahol a Google egyelőre nem is tud labdába rúgni).
Az Amazonnak komoly helyzeti előnyt biztosít az, hogy konkurenseinél lényegesen jobb konverziót tud biztosítani – köszönhetően főleg annak a sok milliónyi kiskereskedő vállalkozásnak, melyek az Amazon platformján próbálnak üzletet csinálni. Ha ugyanis az Amazon felületén egy felhasználó lekattint egy hirdetést, akkor már lényegében a vásárlási ponton teszi. Azaz sokkal valószínűbb, hogy valódi vásárló lesz belőle, mint abból, aki mondjuk a Google felületén teszi ugyanezt.
A nagy üzlet összehozása persze keveseknek adatik meg: tavaly mindössze 24 ezer vállalatnak sikerült 1 millió dollárt meghaladó forgalmat bonyolítani az Amazonon (a becsődöltek számát nem közlik). Ugyanakkor utánpótlásból nincs hiány: csak 2018-ban egymillió új kereskedő regisztrált a piactéren.
Az Amazon hirdetési bevételeire a befektetők is egyre jobban figyelnek annak ellenére, hogy az Amazon gyorsjelentéseiben még mindig az egyéb bevételek között szerepeltetik – írja a ZDNet. Arra számítanak ugyanis, hogy ez ugyanolyan bombaüzlet lehet, mint az AWS, amellyel szintén piacvezető lett a vállalat.
Az Amazon nyomán egyébként elemzők azt várják, hogy az olyan, erős online jelenléttel bíró kiskereskedő cégek, mint például a Walmart Amerikában, is fontos szereplőivé válhatnak a keresési hirdetések piacának.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak