A Walt Disney nemrég szüntette meg a metaverzummal kapcsolatos stratégiáján dolgozó részleget, a Microsoft szintén a közelmúltban zárta be az AltspaceVR közösségi VR-platformot, és már a Facebook nevét Metára cserélő Mark Zuckerberg is a generatív mesterséges intelligencia fejlesztésérő szóló tervekkel próbál a befektetők kedvére tenni. A virtuális valóság a jelek szerint nekiszaladt a kemény realitásnak, és a két évvel ezelőtti forró technológia mára teljesen kihűlt – olvasható a The Wall Street Journal elemzésében, melyben megállapítják, hogy a kiadáscsökkentés és az elbocsátások időszakában sok vállalatnál engedik el az ilyen bizonytalan kimenetelű projekteket.
A mesterséges intelligencia utóbbi időben tapasztalt divatulláma viszont azonali alkalmazásokkal és kiaknázható lehetőségekkel kecsegtet, így a rövid időn belül realizálható nyereség és a távoli ígéretek közül egyre kevesebben hajlandók az utóbbira áldozni. Ráadásul a WSJ máshol azt is megjegyzi, hogy a Meta Quest 2 headsetek eladásai is csökkentek az elmúlt negyedévben, ami összhangban van a Horizon Worlds alkalmazás felhasználóinak alacsony számával. A metaverzum koncepciója eleve homályos, az eddigi megvalósítás pedig csalódást keltő volt, így nem csoda, hogy már a Meta befektetői is nyűgösek a feneketlen kútba öntött dollármilliárdoktól.
Nem látszik, hogy később mitől indulna be
A technológia sikere egyenes összefüggésben van a felhasználók kritikus tömegének megmozgatásával, egy frissen közzéztett felmérésből pedig kiderül, hogy erre belátható időn belül nem lesz sok esély. A virtuális valóság eddig nem tudta felkelteni az amerikai tizenévesek érdeklődését: a Piper Sandler befektetési bank által megkérdezett 5600 tinédzser 29 százaléka rendelkezett VR-képes eszközökkel, és mindössze 4 százalékuk számolt be róla, hogy azokat napi szinten használja. Ez nyilván kedvező arány lenne, ha a Meta vetőgépeket árulna, de gyenge eredmény, ha az okostelefonokat nyugdíjba küldő konzumer technológiát próbálja eladni.
A válaszadók 7 százalék mondta azt, hogy a jövőben VR headsetek vásárlását tervezi, és több mit fele részben, 52 százalékban vallották magukat bizonytalannak vagy érdektelennek az ilyen megoldások iránt. A virtuális valóságra épülő ökoszosztémának ezek szerint nem sikerült kapcsolatot teremtenie azzal a csoporttal, amelyik hagyományosan meghatározza az új elektronikai eszközök (például az okostelefonok vagy korábban a hordozható zenelejátszók) felfutását. A Piper Sandler mindebből arra következtet, hogy a virtuális valóság továbbra is a korai szakaszában jár, a kérdés pedig az, hogy a Meta következő generációs termékei vagy az Apple állítólagos nagy bejelentései képesek lehetnek-e lendületet adni az iparágnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak