Az Uber tavaly októberben indította el sz észak-amerikai Uber Works szolgáltatást, amelynek révén az eredetileg személyszállítással foglalkozó társaság a teherszállítás vagy az ételfutárkodás után egy újabb szegmensben jelent meg. Az Uber ezúttal saját tapasztalataira is építve a munkaerő-közvetítésben próbál maradandót alkotni, pontosabban az ideiglenes munkát kereső felhasználók és az ugyancsak időszakos állásokat kínáló vállalatok összekapcsolásában. A próbaüzemben már több mint egy éve futó progam egyelőre Chicagóban, Miamiban és Dallasban működik, de az Uber a közeljövőben más régiókra is kiterjesztené.
Ehhez a rendszerhez kapcsolódik a hétfőn elindított Work Hub, amelyet egy aznapi blogbejegyzésben jelentettek be a cég hivatalos oldalán. Ez a sofőrök saját alkalmazásában, egy külön szekcióban listáz munkalehetőségeket házon belül (Uber Eats, Uber Freight) vagy cég tucatnyi külső partnerénél, amelyek között olyan márkákat találunk, mint a McDonald's, a FedEx, a United Parcel Service, a Pepsi, a Hertz, a Walgreens és különböző áruházláncok. A közlemény szerint ezzel nagyjából 240 ezer regisztrált, engedéllyel rendelkező sofőrjüket próbálják lehetőségekhez juttatni a mostani szükséghelyzetben, amikor drámaian lecsökkent a fuvarok száma.
A Reuters beszámolója alapján a hírügynöségnek nyilatkozó Uber-sofőrök a bevételeik akár 80 százalékos csökkenéséről is beszámoltak, miután a koronavírus-járvány elérte az Egyesült Államokat, és nem csak a rendelések száma esett vissza a kormányzati rendelkezések miatt, de ők maguk is kevesebb fuvart vállalnak a virulens kórokozótól tartva. Az Uber új kezdeményezése a bevételeiket egy csapásra elveszítő vállalkozóin próbál segíteni, elsősorban a hivatásos jogosítvánnyal rendelkezők áthelyezésével, másoknak pedig lehetőségeket kínálva az élelmiszeriparban, raktározásban vagy ügyfélszolgálati területeken való ideiglenes elhelyezkedésben.
A sofőrök most dobozokat szállítanak
Az Uber megegyezett más társaságok ételkihordással vagy élelmiszer-házhozszállítással foglalkozó üzletágaival is arról, hogy saját sofőrjeit átirányítja a hirtelen megnövekedett forgalmú egységekhez. A közlemény szerint a partnerek listáját és ezen keresztül az ajánlatok körét folyamatosan igyekeznek bővíteni, adott esetben pénzügyi támogatást nyújtanak a sofőröknek, és egészségügyi tanácsokkal is ellátják őket a járvány kockázatainak csökkentésére. Kisebb érdekesség, hogy az Uber szóvivője első körben nem volt hajlandó elárulni, húz-e a cég bármilyen hasznot a partnereihez sikeresen közvetített munkavállalók után.
A jelenlegi krízis egyébként minden eddiginél jobban megmutatja, hogy mennyire bizonytalan helyzetben vannak az alkalmi munkavégzésre épülő rendszerek (gig economy) független vállalkozóként foglalkoztatott emberek. A bérminimum, a fizetett szabadság, a betegállomány és a többi járulék vagy juttatás hiánya természetesen komoly versenyelőnyt jelenthet a hagyományos foglalkoztatási modellekkel szemben, de óriási problémákat okozhat, ha bármilyen okból felborul a normál ügymenet. Nem véletlen, hogy az amerikai kormányzat most soron kívül volt kénytelen biztosítani, hogy ezek a munkavállalók is részesülhessenek a munkanélküli segélyben, elkerülve a még nagyobb társadalmi katasztrófát.
A hírek között egyre-másra bukkannak fel az alapesetben utazásmegosztó személyszállító szolgáltatásokat nyújtó cégek kezdeményezései, amelyek szerint beszállnak az étel- és áruszállításba, sőt New Yorkban például már a város önkormányzata is engedéllyel rendelkező sofőröket keres a szükséghelyzetben lévő lakosok ellátásához. A kiskereskedelmiláncoknál és online áruházakban ugyancsak folyamatos a felvétel: az Amazon a maga részéről 100 ezer ideiglenes álláshely megnyitását tervezi kiszolgáló központjaiban a rengeteg internetes rendelés kiszolgálására, az Instacart nevű, élelmiszer-kiszállítással foglalkozó startup pedig ennek a háromszorosát akarja munkába állítani Észak-Amerikában.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak