A WhatsApp és az Instagram után az Oculus korábbi vezetői is elfogynak, Brendan Iribe sem találta a közös hangot a Facebook menedzsmentjével.

Az ilyesminek lassan már nincsen hírértéke, de a jegyzőkönyv kedvéért mi is beszámolunk róla, hogy a Facebook által korábban felvásárolt és beolvasztott cégek vezetői közül újabb ismert név távozik a közösségi hálózattól. Ezúttal az Oculus VR egyik alapítója, Brendan Iribe jelentette be, hogy húsz évnyi folyamatos munka után szükségét érzi a kikapcsolódásnak; a TechCrunch forrásai szerint viszont ugyanolyan konfliktushelyzet előzte meg a döntését, amiről a korábbi esetekben is olvashattunk.

Nem akarnak találkozni az elképzelések

Az Instagram két alapítója, Kevin Systrom és Mike Krieger szeptember végén hagyta ott a társaságot, a WhatsApp-os Brian Acton és Jan Koum pedig tavaly ősszel, illetve idén májusban jelentette be távozását. Az Instagramot a Facebook még 2012-ben vásárolta fel 1 milliárd dollárért, a WhatsApp-ot két évvel később több mint 16 milliárdért szerezte meg, miközben az Oculus VR-ért ugyanebben az évben 3 milliárd dollárt fizetett. Az Oculus másik alapítója és az Oculus Rift tervezője, Palmer Luckey már tavaly elköszönt a Facebooktól.

A hírek szerint a szakítás hátterében minden alkalommal az állt, hogy a szolgáltatások korábban hangoztatott függetlensége egyre kevésébé érvényesült, legyen szó a szervezeti autonómiáról, a fejlesztési irányokról, a Facebook-integrációról vagy éppen a monetizációs stratégiákról. A TechCrunch úgy tudja, hogy Brendan Iribe esetében a PC-alapú Rift 2 fejlesztésének elkaszálása tette be a kaput, miután a Facebook a kompakt, külső csatlakozásokat nem igénylő, olcsóbb VR-eszközökben látja a technológia piacosításának lehetőségét.

Ez nyilvánvalóan a készülékek teljesítményét is jellemzi, a lap forrásai szerint pedig az Oculus alapítójának most lett elege a "lefelé tartó versenyfutásból". Ez egyébként saját karrierjét is jellemezhetné a Facebookon belül, hiszen az Oculus felvásárlása után vezérigazgató maradhatott, hogy két évvel később a PC-s VR-részleg vezetője legyen, újabb két év múlva pedig süllyesztőbe tegyék azt a termékvonalat, amelynek fejlesztése a legfőbb feladata lenne. A Facebook közleménye szerint a Riftből továbbra is tervezik új változat megjelentetését, igaz, ennél többet nem árultak el a dologról.

Nem csak a cégalapítók mondják be az unalmast

Itt érdemes megemlékezni arról is, hogy nem csak a felvásárolt cégek korábbi vezetői ugrálnak le egyre-másra a vonatról, hiszen csak az idén a Facebook hat vezető beosztású munkatársa is felmondott már. Köztük volt a jogi és a kommunikációs igazgató, ami az elmúlt időszak botrányaira való tekintettel nem nagy meglepetés, de távozott mások mellett a cég partnerkapcsolatokért felelős vezetője és biztonsági igazgatója, Alex Stamos is.

Stamos a maga részéről három év után hagyta el a vállalatot, a hírek szerint komoly kifogásai voltak azzal kapcsolatban, ahogy a közösségi oldalnál az amerikai elnökválasztás körüli visszásságokat vagy a Cambridge Analytica adatgyűjtési botrányát kezelték. A novemberben esedékes amerikai választások kapcsán mi is idéztük egy cikkét, amelynek alapján a 2018-as biztonsági rehabilitációra már nincs esély, de 2020-ra még fel lehetne készülni, ha az Egyesült Államok nem akarja a jövőbeni szavazásait "infoháborús világbajnoksággá" változtatni.

Ha kis részben is, de ebben a tekintetben utólagos elégtételt jelenthet, hogy a Facebook kedden egy új és hetente frissülő adatbázist tett közzé a politikai vonatkozású hirdetések összegéről és a hirdetések megrendelőiről. Ez a májustól rendelkezésre bocsátott adatok alapján több mint negyedmilliárd dollár értékű reklámot listáz. A transzparenciának persze továbbra is megvannak a maga korlátai, hiszen a Facebook saját azonosítási eljárása mellett érdemi információt továbbra sem közöl a hirdetőiről, így az ExxonMobil nyilván egyből azonosítható lesz, a Kis Jóska Kft. viszont sokkal nehezebben.

Közösség & HR

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.