Az ilyesminek lassan már nincsen hírértéke, de a jegyzőkönyv kedvéért mi is beszámolunk róla, hogy a Facebook által korábban felvásárolt és beolvasztott cégek vezetői közül újabb ismert név távozik a közösségi hálózattól. Ezúttal az Oculus VR egyik alapítója, Brendan Iribe jelentette be, hogy húsz évnyi folyamatos munka után szükségét érzi a kikapcsolódásnak; a TechCrunch forrásai szerint viszont ugyanolyan konfliktushelyzet előzte meg a döntését, amiről a korábbi esetekben is olvashattunk.
Nem akarnak találkozni az elképzelések
Az Instagram két alapítója, Kevin Systrom és Mike Krieger szeptember végén hagyta ott a társaságot, a WhatsApp-os Brian Acton és Jan Koum pedig tavaly ősszel, illetve idén májusban jelentette be távozását. Az Instagramot a Facebook még 2012-ben vásárolta fel 1 milliárd dollárért, a WhatsApp-ot két évvel később több mint 16 milliárdért szerezte meg, miközben az Oculus VR-ért ugyanebben az évben 3 milliárd dollárt fizetett. Az Oculus másik alapítója és az Oculus Rift tervezője, Palmer Luckey már tavaly elköszönt a Facebooktól.
A hírek szerint a szakítás hátterében minden alkalommal az állt, hogy a szolgáltatások korábban hangoztatott függetlensége egyre kevésébé érvényesült, legyen szó a szervezeti autonómiáról, a fejlesztési irányokról, a Facebook-integrációról vagy éppen a monetizációs stratégiákról. A TechCrunch úgy tudja, hogy Brendan Iribe esetében a PC-alapú Rift 2 fejlesztésének elkaszálása tette be a kaput, miután a Facebook a kompakt, külső csatlakozásokat nem igénylő, olcsóbb VR-eszközökben látja a technológia piacosításának lehetőségét.
Ez nyilvánvalóan a készülékek teljesítményét is jellemzi, a lap forrásai szerint pedig az Oculus alapítójának most lett elege a "lefelé tartó versenyfutásból". Ez egyébként saját karrierjét is jellemezhetné a Facebookon belül, hiszen az Oculus felvásárlása után vezérigazgató maradhatott, hogy két évvel később a PC-s VR-részleg vezetője legyen, újabb két év múlva pedig süllyesztőbe tegyék azt a termékvonalat, amelynek fejlesztése a legfőbb feladata lenne. A Facebook közleménye szerint a Riftből továbbra is tervezik új változat megjelentetését, igaz, ennél többet nem árultak el a dologról.
Nem csak a cégalapítók mondják be az unalmast
Itt érdemes megemlékezni arról is, hogy nem csak a felvásárolt cégek korábbi vezetői ugrálnak le egyre-másra a vonatról, hiszen csak az idén a Facebook hat vezető beosztású munkatársa is felmondott már. Köztük volt a jogi és a kommunikációs igazgató, ami az elmúlt időszak botrányaira való tekintettel nem nagy meglepetés, de távozott mások mellett a cég partnerkapcsolatokért felelős vezetője és biztonsági igazgatója, Alex Stamos is.
Stamos a maga részéről három év után hagyta el a vállalatot, a hírek szerint komoly kifogásai voltak azzal kapcsolatban, ahogy a közösségi oldalnál az amerikai elnökválasztás körüli visszásságokat vagy a Cambridge Analytica adatgyűjtési botrányát kezelték. A novemberben esedékes amerikai választások kapcsán mi is idéztük egy cikkét, amelynek alapján a 2018-as biztonsági rehabilitációra már nincs esély, de 2020-ra még fel lehetne készülni, ha az Egyesült Államok nem akarja a jövőbeni szavazásait "infoháborús világbajnoksággá" változtatni.
Ha kis részben is, de ebben a tekintetben utólagos elégtételt jelenthet, hogy a Facebook kedden egy új és hetente frissülő adatbázist tett közzé a politikai vonatkozású hirdetések összegéről és a hirdetések megrendelőiről. Ez a májustól rendelkezésre bocsátott adatok alapján több mint negyedmilliárd dollár értékű reklámot listáz. A transzparenciának persze továbbra is megvannak a maga korlátai, hiszen a Facebook saját azonosítási eljárása mellett érdemi információt továbbra sem közöl a hirdetőiről, így az ExxonMobil nyilván egyből azonosítható lesz, a Kis Jóska Kft. viszont sokkal nehezebben.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak