Jól mutatja a Huawei helyzetét a más, nem kínai gyártókhoz viszonyítva, hogy ha megszorul külföldön, még mindig ott van számára az óriási – bár zsugorodó – hazai vevőkör. Nagyjából ez tükröződik az első féléves pénzügyi eredményén is. Hiába voltak ellene az amerikai szankciók, a vállalat így is képes volt bevételeit 23 százalékot meghaladó mértékben növelni.
Az év első hat hónapjában a vállalat teljes bevétele 401 milliárd jüan (kb. 58,3 milliárd dollár) volt. A vállalat növekedési potenciálját jól mutatja, hogy a félév növekedési üteme 8 százalékponttal haladta meg a tavalyi első félévét, amikor ugye még szó sem volt a szankciókról. Ez mindenképpen pozitív fejlemény, tekintve, hogy a vállalatot jelenleg is irányító alapítója Zsen Cseng-fej másfél hónapja még arról beszélt, hogy az amerikai korlátozás miatt legkorábban 2021-ben számít növekedésre.
A konzumer termékek mennek
A bevétel mintegy kétharmadát, 220,8 milliárd jüant (kb. 32,1 milliárd dollár), a végfelhasználói terméket adták. Az összes brendet (pl. Honor) együttvéve 118 millió okostelefont értékesítettek hat hónap alatt, 24 százalékkal többet mint 2018 azonos időszakában. A vállalat közleménye nem számszerűsíti, de tempósan nőtt a táblagépek, PC-k és hordozható termékek értékesítése is. A Huawei úgy számolt, hogy nagyjából félmilliárd felhasználója lehet világszerte.
A hálózati eszközök üzletág volt a másik fő bevételi forrás: 146,5 milliárd jüan (kb. 21,3 milliárd dollár). A cég eddig 50 kereskedelmi 5G-s szerződést kötött, és több mint 150 ezer bázisállomást szállított le világszerte.
A két nagy üzletághoz képest a nagyvállalati szegmens szerény eredményt produkált. A felhős és adatközponti és az ún. campus-hálózati megoldásokat, a mesterséges intelligenciát és az IoT eszközöket is magában foglaló részleg 31,6 milliárd jüan bevételt (kb. 4,6 milliárd dollár) hozott. A vállalat közleménye ennek a portfóliónak az erősítését prognosztizálja.
Fel kell készülni a nehézségekre
A vállalat elnöke, Liang Hua a közleményben hangsúlyozta, hogy a növekedést ugyan lassították, de nem állították meg a vállalat elleni szankciók. Ennek ellenére rövid távon számítanak a növekedéssel kapcsolatban nehézségekre. Ezek azonban nem akadályozhatják a kutatás-fejlesztés erőteljes folytatását, erre idén 120 milliárd jüant (kb. 17,5 milliárd dollár) fordít a vállalat.
És ami a vállalat sajátos helyzetét illeti. A szankciók hatására a Huawei ismét a hazai pályára koncentrált, a második negyedévben a telefonjai 64 százalékát Kínában értékesítette. A Canalys piackutató legfrissebb jelentése szerint a Huawei a második negyedévben 31 százalékkal több okostelefont szállított le Kínában (szám szerint 37,3 millió darabot), mint a tavalyi második negyedévben, így a hazai piacon már 38 százalék a részesedése. Ezzel szemben az Apple 14 százalékkal kevesebbet szállított, de a többi kínai telefongyártó is megzuhant. Az Oppo értékesítései 18 százalékkal, a Vivo-é 19-cel, míg a Xiaomié 20 százalékkal csökkentek éves összevetésben.
Ez a befelé fordulás egyelőre a Huaweinál elég volt arra, hogy ellensúlyozza az amerikai szankciók negatív hatását. Ugyanakkor ennek a stratégiának is láthatók a korlátai – azaz nem véletlenül beszélt a vállalat elnöke rövid távú nehézségekről. A kínai piac ugyanis zsugorodik: mint a Calays jelentése írja, a második negyedévben 6 százalékkal kevesebb okostelefont vettek a kínaiak, mint egy éve. És egy fontos kártyát – miszerint Huawei telefont vásárolni hazafias cselekedet – már kijátszott a marketinggépezete.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak