Az Apple már legalább két éve tárgyal autóipari beszállítókkal saját autógyártásáról. Gyártási modellje jobban felforgathatja a piacot, mint a Tesla és az elektromobilitás.

Két éve januárban két öltönyös férfi jelentkezett be egy japán autóalkatrész-gyártó, a klímaberendezésekkel foglalkozó Sanden texasi irodájába azzal, hogy az Apple-től jöttek, és az Apple elektromos járművéhez keresnek minőségi gyártópartnereket. Állításaikat alátámasztandó bemutatták az autó vázlatait, valamint több konkrétumot a légkondícionálóval kapcsolatos elképzelésekről.

A két cég tárgyalásai végül holtpontra jutottak, mert a koronavírus-járvány miatt a japán vállalat nehéz helyzetbe jutott, és tavaly nyáron már a hitelezőivel tárgyalt adósságai rendezéséről. Az eset azonban kimenetelétől függetlenül is mutatja, hogy kívülállók – legutóbb például a Sony mutatott be új koncepcióautót – milyen intenzíven kezdtek beszivárogni a globális autóipar egykor nagyon is zárt világába, írja a Nikkei. A portál cikke szerint a szemünk előtt zajlik az autóipar 140 éves történetének legnagyobb átalakulása. A robbanómotor nélküli járművek elterjedése ugyanis az autógyártásban nem csak azt jelenti, hogy más hajtja az autókat: a gyártást is teljesen újra kell gondolni.

Az egész ellátási lánc borulhat

A belsőégésű motorokkal hajtott autók közel 30 ezer alkatrészből állnak. Ennek megfelelően az autógyártók mögött-alatt egy roppant bonyolult, erősen hierarchizált ellátási lánc dolgozik, melyek működtetését a japán gyártók, a Toyota és a Honda fejlesztették tökélyre. Ez a keiretsunak nevezett beszállítói piramis adja az egyik legnagyobb erősségüket a globális versenyben.

Az elektromos autókhoz viszont már csak kb. 15 ezer alkatrészt kell összehordani. Ez egyben azt is jelenti, hogy egy EV-kben (electric vehicle) csökken a hardver relatív értéke, ellenben ezzel párhuzamosan nő a tervezés és az EV-kben már most is jelentős arányt képviselő szoftvertartalom (pl. a vezérlőrendszerek) értéke. A Continental szerint az évtized végén már a szoftver adja a járművek értékének 30 százakékát.

Ez viszont azzal járhat, hogy a félvezetőiparhoz hasonlóan itt is megjelenhet a "fabless" modell. És ahogy az AMD, a Broadcomm vagy az Nvidia is remekül prosperál saját gyártás nélkül, meglehet, az autóipar születőfélben lévő új csillagai is ilyen üzleti modellel működnek majd. A Nikkei értesülései szerint az Apple már eleve valami hasonló modellhez kereste a Sandent két éve.

Sokan érkeznek a technológiai ipar felől

Ez a modell, ellentétben a magas szintű vertikális integrációra épülő keiretsuval, csökkenti az új szereplők előtt a belépési küszöböt. Kínában egyébként az EV-gyártók már el is indultak ebbe az irányba. Ilyen modellben gondolkodik például Xpeng Motors, amelynek egyik legnagyobb befektetője a Xiaomi, amely tavaly szintén elindította EV-részlegét. És ebben a modellben gondolkodhat a Huawei is.
 

Régi és új versenytársak és együttműködők (Forrás: Nikkei)

Ami a hagyományos ipari szereplők kilátásait illeti, árulkodó, hogy a japán autóipar nagy öregje, a 91 éves Suzuki Osamu, aki 1978-tól tavaly januári nyugdíjba vonulásáig irányította a Suzuki Motort, azt mondta, hogy az autógyártók uralta beszállítói piramis össze fog omlani, és ennek már most látszanak a jelei. És hasonlókat mondott a Nikkei-nek az igéretes japán önvezetős startup, a Tier IV mindössze negyvenéves alapítója, Kato Shinpei is, aki szerint hamarosan a szoftverek veszik át a vezető szerepet az autógyártásban, és hamarosan eljutunk arra a pontra, amikor autógyártók nélkül is lehet autókat gyártani.

A Nikkei szerint ebbe az irányba mutat, hogy az ipar hagyományos szereplői is kezdenek megszabadulni gyártóüzemeiktől. Vagy akár az is ide sorolható, hogy az egyik legnagyobb EV járműipari szövetséget, amely a nyílt forráskódú MIH autóplatformhoz kötődik, a Foxconn, a világ vezető szerződéses elektronikai gyártója hozta létre. A konzorciumához, melynek célja az Android-modell átültetése az EV-gyártásra, eddig több mint 2000 vállalat csatlakozott. A Foxconn már azon dolgozik, hogy az autonóm vezetést is becsatornázza az MIH-ba, ezért már tavaly felvette a kapcsolatot a Tier IV startuppal.

Egyelőre még nem kristályosodott ki az új gyártási modell, de mindenki a verseny élesedésére számít az új és régi versenyzők között.

Piaci hírek

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.