Van, amikor a sok is kevés. 27 százalékos éves növekedéssel 113,1 milliárd dollár bevételt könyvelt el az Amazon a június 30-ával zárult negyedévében. A fő bevételt a kereskedelem hozta, az USA-ban 67,6 milliárdot, a nemzetközi piacokon 30,7 milliárdot.
A növekedési ütem azonban látványosan visszaesett: az előző év azonos időszakában még 41 százalékkal, az előző negyedévben pedig 44 százalékkal bővültek a bevételek. Az elemzők ennél jobb eredményre számítottak. A különbség ugyan mindössze 2,1 milliárd, ráadásul a nettó profit messze felülmúlta a várakozásokat (részvényenként 15,12 dollár, szemben a várt 12,30-cal), a zárás utáni kereskedésben mégis 7 százalékkal esett a vállalat árfolyama.
Ebben közrejátszhatott az is, hogy Brian Olsavsky pénzügyi igazgató újságíróknak azt mondta, hogy a folyó negyedévre már csak 10-16 százalékos növekedéssel számolnak, ami 106-112 milliárdos bevételt jelent. Ezzel szemben az elemzői konszenzus meghaladja a 119 milliárdot. Olsavsky szerint a lassulás természetes, mivel a pandémia miatt bevezetett lezárások az egekbe lökték az online kereskedelmet, így eleve nagyon magas bázist kellene túlszárnyalni. Ma már azonban kezd visszatérni az élet a normál kerékvágásba, az emberek nem csak vásárolnak, hanem például utaznak, nyaralnak is, ami az e-kereskedelem növekedését is konszolidálja.
Az AWS és a hirdetés nem lassult
Van azonban a vállalatnak két olyan szegmense, ahol nem érződik a lassulás. A vállalat felhőszolgáltatási szegmense, az AWS 37 százalékkal nőtt (tavaly ugyanez az időszak 29 százalékos bővülést hozott). Súlya a teljes bevételben is egyre nagyobb, az április-júniusi időszakban 14,8 milliárd dollárt termelt, ráadásul nagyban hozzájárul a vállalat profitabilitásához. Működési eredménye (4,2 milliárd) meghaladja a kereskedelemét. Az AWS-nek olyan új ügyfeleket sikerült megnyernie, mint a Swisscom, a BMO Financial Group vagy a Ferrari. Az autógyártó például a publikus felhő mellett gépi tanulási és mesterségesintelligencia-szolgáltatásokat vett a fejlesztéseihez és az F1-es csapat támogatásához.
Továbbra is nagy lendülettel bővítik az AWS adatközpont-hálózatát. A tervek szerint jövőre már az első félévben megnyitják az Egyesült Arab Emirátusok régiót kiszolgáló központot, egy évvel később pedig az izraelit.
Az egyéb bevételek jelentős részét kitevő hirdetési üzletág szintén szárnyal: 7,9 milliárd bevételt hozott, és ez 87 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Meglehet, az Amazon is a Google sorsára jut, és a hirdetési üzletága lesz az első számú profitcentrum. A piackutatók már tavaly arról írtak, hogy a változó online vásárlói szokások változása az Amazont hozza helyzetbe az általános keresőt kínáló Google-lel szemben. Ha valaki vásárolni akar, ma már sokkal célzottabban keres, és ehhez a webáruházak (az USA-ban az Amazon, Kínában és Távol-Keleten az Alibaba stb.) keresőjét használja. Bár továbbra is a Google a leggyakrabban használt keresőmotor, az USA-ban már 2019-ben is az Amazon felületét használták a termékkeresések 55 százaléka esetében. De az is Jeff Bezos cégének kedvez, hogy Amerikában tíz online vásárló közül kilenc használja az Amazont termékárak összehasonlításához. Ezek után érthető, hogy a hirdetők is egyre inkább ezt a felületet részesítik előnyben.
A negyedévben a vállalat létszáma tovább nőtt: hivatalosan már több mint 1,3 millióan dolgoznak az Amazonnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak