A közösségi hálózatnak érthető módon nem tetszik, hogy több ázsiai fejlesztő is malware-ek telepítésével igyekszik megcsapolni hirdetési hálózatát.

A kedden beadott kereset szerint két alkalmazásfejlesztő cég is olyan appokat forgalmaz, amelyek nem létező kattintások elszámolásával pörgetik fel a bevételeiket. Az ügy már csak azért is érdekes, mert a megnevezett programok egyikét már több mint 100 milliószor töltötték le a Google áruházából, ráadásul jelenleg is szabadon elérhető.

Zavarosban halászó fejlesztők

A Facebook által indított perben a vállalat azzal vádolja a hongkongi LionMobi és a Szingapúrban bejegyzett JediMobi cégeket, hogy a Play Store-ban kínált alkalmazásaik rosszindulatú adware-ként funkcionálnak és nagyüzemben folyik rajtuk keresztül a hirdetési csalás. A kód ugyanis olyan kattintásokat generál, amelyek a valóságban nem felhasználóktól érkeznek.

Ez azért kellemetlen a Zuckerberg-birodalomnak, mert az Audience Network szolgáltatásán keresztül nem csupán saját felületein értékesít reklámokat. A programra jelentkező fejlesztők a programjaikban elhelyezett facebookos hirdetésekért természetesen jutalékot kapnak a közösségi óriástól. Ám ha ezt valaki mesterségesen tupírozza fel, az természetesen vegytiszta csalás.

Az eset súlyát jól érzékelteti, hogy a LionMobi Power Clean - Antivirus and Phone Cleaner App elnevezésű termékét az alkalmazásáruház statitsztikája szerint több mint 100 milliószor telepítették. Ehhez képest eltörpül a másik beperelt cég Calculator Plus appja, amit "csak" több mint 5 millióan raktak a mobiljukra.

A keresetből nem derül ki, hogy milyen összegű károkozásról van szó, az viszont igen, hogy nem csak a Facebookot, de magát az alkalmazásboltot üzemeltető Google-t is lehúzták az állítólagos csalók. A Facebook egyébként a nem valóságos reklámkattintások miatt még márciusban kártalanította hirdető partnereit, a két fejlesztő fiókját pedig letiltotta saját rendszerében.

Volt is, lesz is

A reklámbevételeket megcsapoló próbálkozások egyébként felmérések szerint az utóbbi időben jelentősen visszaestek. Mivel hatalmas, és évről évre emelkedő piacról van szó, nem csoda, hogy a két legnagyobb szereplő, a Google és a Facebook igyekszik is mindent megtenni a visszaélések kipurgálására. A javuló tendencia ellenére azonban láthatóan még mindig lehet rést találni a pajzson.

A Facebooknak amúgy nem csak az adware-ek kapcsán gyűlik meg a baja a távol-keleti cégekkel. Májusban egy dél-koreai vállalkozást citált bíróság elé, mert az analitikával foglakozó cég a gyanú szerint a közösségi hálózaton gyűjtött adatokat jogtalanul használta fel saját marketing- és hirdetési szolgáltatásainak értékesítéséhez. Az eset súlyossága egyébként nem tisztázódott, ám a Facebook meglehetősen lassú tempóban előadott fellépése újabb példát szolgáltatott rá, hogy az elmúlt években mennyivel fontosabb volt számára a növekedés, mint a rosszhiszemű felhasználás kiszűrése és a platform felhasználóinak védelme. Ezzel szemben a hirdetési bevételek megcsapolása természetesen sokkal vörösebb posztónak tűnik.

Biztonság

Úgy tűnik, a fiatalok unják a VR-szemüvegeket

Egy friss felmérés szerint nem csak azokat lesz nehéz meggyőzniük a gyártóknak, hogy fektessenek pénzt és időt a virtuális valóságba, akiknek még nincs saját VR-headsetjük.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.