A kedden beadott kereset szerint két alkalmazásfejlesztő cég is olyan appokat forgalmaz, amelyek nem létező kattintások elszámolásával pörgetik fel a bevételeiket. Az ügy már csak azért is érdekes, mert a megnevezett programok egyikét már több mint 100 milliószor töltötték le a Google áruházából, ráadásul jelenleg is szabadon elérhető.
Zavarosban halászó fejlesztők
A Facebook által indított perben a vállalat azzal vádolja a hongkongi LionMobi és a Szingapúrban bejegyzett JediMobi cégeket, hogy a Play Store-ban kínált alkalmazásaik rosszindulatú adware-ként funkcionálnak és nagyüzemben folyik rajtuk keresztül a hirdetési csalás. A kód ugyanis olyan kattintásokat generál, amelyek a valóságban nem felhasználóktól érkeznek.
Ez azért kellemetlen a Zuckerberg-birodalomnak, mert az Audience Network szolgáltatásán keresztül nem csupán saját felületein értékesít reklámokat. A programra jelentkező fejlesztők a programjaikban elhelyezett facebookos hirdetésekért természetesen jutalékot kapnak a közösségi óriástól. Ám ha ezt valaki mesterségesen tupírozza fel, az természetesen vegytiszta csalás.
Az eset súlyát jól érzékelteti, hogy a LionMobi Power Clean - Antivirus and Phone Cleaner App elnevezésű termékét az alkalmazásáruház statitsztikája szerint több mint 100 milliószor telepítették. Ehhez képest eltörpül a másik beperelt cég Calculator Plus appja, amit "csak" több mint 5 millióan raktak a mobiljukra.
A keresetből nem derül ki, hogy milyen összegű károkozásról van szó, az viszont igen, hogy nem csak a Facebookot, de magát az alkalmazásboltot üzemeltető Google-t is lehúzták az állítólagos csalók. A Facebook egyébként a nem valóságos reklámkattintások miatt még márciusban kártalanította hirdető partnereit, a két fejlesztő fiókját pedig letiltotta saját rendszerében.
Volt is, lesz is
A reklámbevételeket megcsapoló próbálkozások egyébként felmérések szerint az utóbbi időben jelentősen visszaestek. Mivel hatalmas, és évről évre emelkedő piacról van szó, nem csoda, hogy a két legnagyobb szereplő, a Google és a Facebook igyekszik is mindent megtenni a visszaélések kipurgálására. A javuló tendencia ellenére azonban láthatóan még mindig lehet rést találni a pajzson.
A Facebooknak amúgy nem csak az adware-ek kapcsán gyűlik meg a baja a távol-keleti cégekkel. Májusban egy dél-koreai vállalkozást citált bíróság elé, mert az analitikával foglakozó cég a gyanú szerint a közösségi hálózaton gyűjtött adatokat jogtalanul használta fel saját marketing- és hirdetési szolgáltatásainak értékesítéséhez. Az eset súlyossága egyébként nem tisztázódott, ám a Facebook meglehetősen lassú tempóban előadott fellépése újabb példát szolgáltatott rá, hogy az elmúlt években mennyivel fontosabb volt számára a növekedés, mint a rosszhiszemű felhasználás kiszűrése és a platform felhasználóinak védelme. Ezzel szemben a hirdetési bevételek megcsapolása természetesen sokkal vörösebb posztónak tűnik.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak