Négy éve fordulat állt be az online hirdetési csalások okozta károkban. 2015-ben tetőzött a különböző online hirdetési trükkök okozta károk nagysága, onnantól azonban évről évre csökkent – állítja a WhiteOps nevű biztonsági cég, amely hirdetési csalások kiszűréséhez fejleszt eszközöket.
Mindez azért nagy jelentőségű, mert ezzel párhuzamosan a digitális hirdetési piac nagyon nagy tempóban nő. Bár a különböző kutatások eltérő számokat hoznak, 2015-ben a piac nagysága 170 milliárd dollár körül volt, egy évvel később pedig már a 200 milliárdot közelítette, az idei évet pedig 325-330 milliárdosra jósolják.
Felnőtt az AdTech ipar
A biztonsági cég kutatói szerint a csalások csökkenése azt mutatja, hogy az AdTech iparág szereplői felnőttek, és egyre inkább képesek megfelelő választ adni a digitális hirdetésekkel kapcsolatos biztonsági kihívásokra. Sokat javított a helyzeten az is, hogy az iparágban a korábbinál lényegesen átláthatóbb lett például a hirdetésvásárlás. Emellett az elkövetők szempontjából nőtt a kockázat: sok hirdetéscsalásban részt vett kiberbűnöző bukott le és került bíróság elé.
Bár a tanulmány szerzői erről erre nem tértek ki, de elképzelhető, hogy a csökkenéshez az is hozzájárult, hogy ezt a piacot zömében a nagy technológiai vállalatok uralják. A Google és a Facebook együttesen a piac több mint felét lehalássza, de mögöttük szorosan ott vannak a kínai óriások, az Alibaba, a Baidu, a Tencent, sőt kezdenek felzárkózni az amerikai konkurensek, az Amazon és a Microsoft is.
Ezeknek a cégeknek elemi érdeke, hogy egyre biztonságosabbá tegyék hirdetési rendszereiket. A Google közelmúltban kiadott éves biztonsági jelentésében is kiemelt szerepet kaptak a reklámokkal trükköző alkalmazások. A Play alkalmazásáruház kínálatában felbukkanó, nem kívánt hirdetéseket a felhasználók arcába toló, vagy éppen tudtuk nélkül mesterséges kattintásokat generáló adware-eket manapság ugyanolyan veszélyforrásként azonosítják, mint a vírusokat terjesztő megoldásokat, és ezért rendre komoly tisztogatásokat hajtanak végre az appok között. (Az utóbbi idők egyik nagy adware-incidenséről itt írtunk.)
A kutatók az eddigi adatai alapján készítettek egy előrejelzést is az idei évre. Ezek szerint desktopon a display hirdetéseknek mintegy 8 százaléka (2017-ben 9 százalék), a videóknak 14 százaléka (22 százalék) tartalmaz adware-t. Mobilokon érdekes módon alacsonyabb a fertőzöttség, a display hirdetéseknél mindössze 3 százalékot, az appokban futtatott videóknál 8 százalékot jeleznek előre (a webes videóknál értelemszerűen ugyancsak 14 százalék a károkozásra alkalmas videók aránya).
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak