Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (Federal Aviation Administration - FAA) tegnapi bejelentése szerint januárban teszik közzé a drónokra vonatkozó, régóta várt szabályozás első rendelkezéseit, amelyek a szövetségi közlönyben való megjelenésüket követő 60 nap múlva lépnek életbe. Az új szabályok elsősorban a kis méretű drónok röptetésével kapcsolatban hoznak majd lényeges változásokat, de a komolyabb gépek kereskedelmi célú felhasználásában is előrelépést jelentenek.
A 0,55 fontnál (körülbelül 25 dekánál) könnyebb eszközök a legtöbb esetben továbbra is a távoli azonosítás lehetősége nélkül repülhetnek (kivéve mondjuk a szabadtéri rendezvényeket), az ennél nehezebb eszközök gyártóinak pedig 18 hónapjuk lesz rá, hogy egyedi azonosítóval lássák el eszközeiket. A drónoknak ezentúl nem kell az internetre csatlakozva lokációs adatokat küldözgetniük, de rádión sugározniuk kell az ID üzeneteket – ez egyebek mellett lehetővé teszi a használatukat olyan területeken is, ahol nem biztosított a netes kapcsolat.
A Reuters beszámolója alapján a ugyancsak lehetővé válik az emberek fölötti vagy az éjszakai repülés, természetesen a megfelelő feltételek mellett. Az előbbi esetben a kis méretű drónok már nem csak a kezelőjük vagy a fedett helyen és járművekben tartózkodó személyek fölött szállhatnak el; a szabályok a nagyobb repülők esetében már bonyolultabbak, mint ahogy az éjszakai üzem esetében is rendelkezniük kell például az előírt jelzőfényekkel.
Lassan betagozódnak majd a többi jármű mellé
Az Egyesült Államokban eddig több mint 1,7 millió drónt regisztráltak, és több mint 200 ezren rendelkeznek az FAA által kiadott pilóta minősítéssel. A hatóság szerint az új szabályok egy fontos lépést jelentenek abba az irányba, hogy a drónokat a biztonsági szempontok figyelembe vételével fokozatosan integrálják a légi forgalomba. Ez elsősorban a kereskedelmi szállítási feladatok szempontjából lenne látványos dolog, mint ahogy az ilyen ágazatokban tevékenykedő vállalatok már most is nagy versenyben vannak a kiszállításokat hatékonyabbá tévő drónflották fejlesztésében.
A drónok távoli azonosítója (remote ID) tulajdonképpen a rendszámtábla megfelelőjeként működik, és alapfeltétele lesz annak, hogy a jövőben összetettebb műveleteket lehessen végrehajtani velük a szükséges biztosítékok mellett. Jövőre szintén életbe lép az a már tavaly is javasolt módosítás, hogy a kis méretű drónok nem rendelkezhetnek olyan forgó alkatrészekkel, amelyek érintkezhetnek az emberek bőrével és sebet is ejthetnek rajta.
Ahogy még novemberben mi is beszámoltunk róla, idehaza az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) törvényjavaslata szerint nemsokára csak a HungaroControl applikációjának használatával lennének reptethetők a pilóta nélküli légi járművek. A minisztérium akkori közleménye felidézte, hogy az erre vonatkozó uniós előírások tavaly nyáron léptek hatályba, de a világjárványra tekintettel 2020 végéig tolták ki a repülésvégrehajtási és üzemeltetési feltételeket rögzítő rendeletek alkalmazását, amelyek részletszabályainak megalkotása a tagállamok feladata maradt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak