Lelassult az Alphabet bevételeinek növekedése márciusban a koronavírus-járvány miatt, derült ki a vállalat tegnap kiadott negyedéves pénzügyi jelentéséből. Mivel azonban a befektetők sokkal nagyobb visszaesésre számítottak a fő bevételi forrás, a hirdetések terén, az eredményeket pozitívan fogadták. A zárás utáni kereskedésben közel 8 százalékkal emelkedett az árfolyam. A befektetők gondolkodását jól mutatja, hogy míg a vállalat előző, rendkívül erős negyedévét kedvezőtlenül fogadták, most annak is örültek, hogy a vártnál kisebb lett a visszaesés.
És mivel a Facebook esetében is hasonló tendencia várható, a közösségi oldal részvényei is emelkedtek az Alphabet bejelentése után.
Továbbra is hirdetési felületeket adnak el
A vállalat (ami lényegében továbbra is a Google, hiszen az egyéb, közvetlenül az Alphabet alá tartozó egységek – pl. a Waymo, Verily – ilyen léptékben szemmel alig látható bevételt, 135 millió dollárt termeltek, ráadásul 1,1 milliárd dollár működési veszteség mellett) teljes bevétele 41,2 milliárd dollár lett, 13 százalékkal több, mint egy éve (36,3 milliárd). Ezzel szemben az elemzők konszenzusa 40,3 milliárd volt. A növekedés lelassult, 2019 első negyedévében 17 százalék volt. Az azonban nem változott, hogy továbbra is a hirdetési bevételek dominálnak. Ez az üzlet hozta a bevétel 82 százalékát, 33,8 milliárd dollárt, 10 százalékkal többet, mint egy éve (30,6 milliárd).
Ehhez képest a Google Cloud marginális súlyú a 2,8 milliárd dollárjával, ami a bevétel 7 százalékát sem éri el. Az egyéb bevételek, ahol például a Youtube nem hirdetési jellegű bevételeit is elszámolják, 4,4 milliárdot hoztak (kb. 11 százalék).
Apropó Youtube. Mint a Bitport is megírta, tavaly év vége óta a vállalat külön közzéteszi a videomegosztó hirdetési bevételeit. Az oldal ebből származó bevétele az első negyedévben hajszállal meghaladta a 4 milliárd dollárt, a vállalati teljes hirdetési bevételének 12 százalékát termelte. De talán ennél is fontosabb, hogy a bevételek növekedése gyorsulni látszik. Míg az előző negyedévben 31 százalékos éves növekedésről beszélt a vállalat, most 33 százalékot mutattak ki.
Márciusban jól jött az általános kereső is
Az eredmények közzététele utáni konferenciahíváson a vezérigazgató, Sundar Pichai külön kiemelte, hogy mind a keresés, mind a YouTube használata szignifikánsan megugrott. (Korábban a piac kezdett elmozdulni a speciális keresők, például az Amazon felé.) Az emberek ugyanis pánikszerűen túrták a netet koronavírus-információk után. A CEO azt mondta, hogy eddig az USA-ban a csúcsot eddig a Super Bowl-információk utáni keresés tartotta. A koronavírus azonban négyszer akkora keresési tevékenységet generált. Ennek ellenére a hirdetési bevételek márciusban hirtelen és jelentős mértékben zuhantak.
Ruth Porat pénzügyi vezető szerint ugyanakkor a legrosszabb időszakon már túljutott a vállalat. Mint mondta, lassan visszatérnek az emberek a normál üzletmenethez, bár azt is hozzátette, egyelőre nem látják, ez mennyire lesz tartós. Szerinte az is érdekes, hogy márciusban csak a brandhirdetések estek vissza a Youtube-on, az egyéb hirdetési formák nem. A második negyedévvel kapcsolatos túlzott várakozást a pénzügyi vezető azzal hűtötte le, hogy még az is nehéz időszak lesz. Ha a globális gazdaság normalizálódik, annak a vállalat reklámbevételeiben is meg kell mutatkozni, de szerinte túl sok a kiszámíthatatlan változó ahhoz, hogy pontos előrejelzést lehessen adni.
A CNBC által idézett elemzők szerint jogos Porat óvatossága. Az utazás- és szállásközvetítő vállalatok (Expedia Group, Booking Holdings stb.) korábban jelentős összegeket költöttek Google-ön keresési hirdetésekre. Az Expedia azonban nemrégiben azt nyilatkozta, hogy idén a tavalyi 5 milliárd dollárnak csak az ötödét fogja hirdetésekre költeni. A Booking várhatóan "csak" felez-negyedel, a tavalyi 4 milliárd dollárról idén 1-2 milliárd dollár között költhez a Google-ön.
Meghúzzák a nadrágszíjat
Porat elmondása szerint a vállalat a lassulást költségcsökkentéssel fogja ellensúlyozni. Csökkentik a CAPEX-et, például indén kevesebb irodaterületet vásárolnak. Lesz létszámstop is. Eredetileg idén 20 százalékot meghaladó bővülést terveztek. A negyedévet 123 ezer alkalmazottal zárták, szemben a tavalyi 103 ezerrel. Emellett várhatóan a felére csökkentik (sőt egyes területeken lenullázzák) a marketingköltségeket, kevesebbet költenek adatközpontokra, de még a dolgozók oktatási támogatását is megvágják.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak