Erős negyedévvel zárta 2019-et az Alphabet, a részvényesek mégis elégedetlenek, így a pénzügyi jelentés közzététele után az árfolyam azonnal gyengült. A december 31-ével zárult három hónapos időszakban a vállalat teljes bevétele 46,1 milliárd dollár volt. Ez 17 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi azonos időszakot. A teljes év bevétele 161,9 milliárd dollár, ami 18 százalékkal haladja meg 2018-as végeredményt (136,9 milliárd). Ez önmagában nem rossz, ám mind a YouTube-tól, mind a Google Cloudtól többet vártak a befektetők, akiket az sem nyugtathatott meg, hogy mind a negyedéves, mind az éves bevétel növekedése lassult. A most bázisként szolgáló 2018 utolsó negyedében például még 22 százalékos, míg egész évre 23 százalékos bővülésről számolt be a vállalat.
Továbbra is hirdetési cég
A bevételek zömét továbbra is a hirdetések termelik meg: összesen 37,9 milliárd dollárt, ami a negyedév teljes bevételének 82 százalékát adja. Ehhez a legnagyobb arányban a Google Search járul hozzá, összesen 27,2 milliárd dollárral (a teljes bevétel 59 százaléka).
Ez az első negyedév, hogy a vállalat külön közzéteszi a YouTube hirdetési bevételeit is: a negyedik negyedévben ez 4,7 milliárd dollár volt, szemben a tavalyi hasonló időszak 3,6 milliárdjával. Ez éves alapon 31 százalékos bővülést jelent. A videomegosztó hirdetési bevételeinek növekedése még szembeötlőbb, ha az éves teljesítményt nézzük. Míg 2017-ben csupán 8,2 milliárd dollárt hozott, 2018-ban már 11,2 milliárdot (37 százalék növekedés), 2019-ben pedig 15,1 milliárdot (36 százalék). A YouTube nem hirdetés jellegű bevételeiről konkrét számokat nem közölt a vállalat. Sundar Pichai vezérigazgató az elemzői konferenciahíváson azonban annyit elárult, hogy a YouTube TV-nek jelenleg mintegy 2 millió előfizetője van.
A Google Cloud a dinamikus, 53 százalékos növekedése ellenére még a teljes bevétel 6 százalékát sem éri el. A negyedik negyedévben a bevétele 2,6 milliárd dollár volt szemben az előző évi 1,7 milliárddal. Az éves számokban is hasonló a súlya, a 162 milliárdos bevételből 8,9 milliárdot hozott.
Ezzel bőven összemérhetők a Google egyéb bevételei (ide tartoznak például a Pixel telefonok, bizonyos szolgáltatások és a YouTube bizonyos bevételei is). Az ide sorolt tételek negyedévben 5,3 milliárd dollárt hoztak (10 százalékos növekedés), a teljes évben pedig 17 milliárdot (21 százalék). Ezzel kapcsolatban Ruth Porat, a vállalat pénzügyi vezetője azt mondta, hogy bár vannak olyan hardvertermékek, melyek sikeresek voltak 2019-ben – külön kiemelte a Nest Minit, a Nest Hub Maxot és a Pixel 3A-t –, egyelőre a vállalat hardvertéren a korai szakaszában van. A Fitbit megszerzésével azonban ez a vonal erősödhet.
Az önvezető autós fejlesztéseket összefogó Waymo és az élettudományi kutatásokat folytató Verily egyelőre együttesen is marginális szerepet kapnak az Alphabet bevételeiben: a negyedév során mindössze 172 millió dollárt hoztak a konyhára, és persze a k+f miatt jelentős veszteségeik is vannak. Pichai mindkét leányvállalatot azok közé sorolta, melyek kibontakozását iparági együttműködésben képzeli el az Alphabet.
A számok jók; akkor mitől az árfolyamesés?
A CNBC megjegyzi, hogy az impozáns eredmények ellenére vannak olyan jelek, melyek aggasztják a befektetőket. Mindenekelőtt az, hogy a vállalat fő bevételi forrása továbbra is a hirdetési üzlet, amelynek bővülése 2018 vége óta fokozatosan lassul. Mint azzal a Bitport is foglalkozott, az amerikai piacon már érzékelhető, hogy a hirdetők kezdenek elfordulni az általános keresőktől. A megváltozott vásárlási szokások miatt ugyanis olyan keresőket részesítenek előnybe, amely sokkal jobb konverziót biztosít. Ilyen például az Amazon, melynek keresőjében eleve olyan felhasználókhoz jut el a célzott hirdetés, akikben már megfogalmazódott a vásárlási szándék.
Ruth Porat már tavaly kimondta: komoly erőfeszítéseket tesznek, hogy a vállalat csökkentse függőségét a hirdetési piactól, és ezért igyekeznek diverzifikálni a bevételeket. Ennek jegyében úgy alakítják át a termék- és szolgáltatáskínálatot, hogy azokért egyre többen fizessenek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak