Globálisan minden 10 mobilhasználóból négy a Z generációt képviseli. Emiatt a mai 13-24 évesek apphasználati szokásai jelentős hatást gyakorolnak a mobilalkalmazások piacára. A TechCrunch az Appfigures alkalmazáselemző cég segítségével összeállította a mobilappok Z generációs toplistáját.
Az adatvédelmi szabályok miatt a vizsgálat 18-24 éves korosztályra és az USA-ra korlátozódik ugyan, de jó képet ad a korosztály preferenciáiról, véli a startupvilágra koncentráló portál.
Az új generáció sztárja: a Temu
Miközben a fél világ, köztük az Európai Unió illetékesei is azon gondolkodnak, hogyan tudnának gátat szabni olyan kínai szereplők piaci terjeszkedésének, mint az AliExpress, a Shein vagy a Temu, a Z generációt mindez nem érdekli. Az Appfigures adatai alapján az USA-ban januártól októberig messze a Temu volt a legtöbbször letöltött alkalmazás – iOS- és Android-felhasználóknál egyaránt. Ez nem véletlen: az e-kereskedelmi alkalmazás minden terméktípusban dömpingárakkal hódít.
A Z generációs fiatal felnőttek közel 42 millió alkalommal töltötték le az alkalmazást. Ez már csak azért is érdekes, mert ez az a fogyasztói csoport, amely elkötelezett fenntarthatóság-párti – legalábbis a szavak szintjén –, és többségük elítéli például a fast fashion jelenséget. Az Appfigures elemzése szerint azonban a Temu ügyesen alkalmaz olyan gamifikációs stratégiákat (kuponok, jutalmak, ingyenesen megszerezhető ajándékok), melyekkel pont ezt a generációt tudja megfogni.
Érdekes, hogy a Temu egyik legnagyobb versenytársa, a Shein, amely sokkal korábban robbant be a fast fashion piacra, mindössze 14,7 millió új letöltésig jutott.
De nem csak e-kereskedelmi appok piacán tarolnak a kínai cégek. A TikTok hasonlóan népszerű: az év első tíz hónapjában 33,2 millió letöltéssel a második a népszerűségi listán. Figyelmeztető jel lehet a Google-nek, hogy a Z generáció már nem kizárólag a könnyen emészthető tartalmak miatt kattint rá a közösségi platformra: az appot használja keresőmotorként – a Google Search helyett.
Megjegyzendő, hogy a fiatalok is szívesen fordulnak a YouTube-hoz. Az Alphabet videómegosztó platformja ebben a generációban idén 14 millió új hívet talált. De már kezd feljönni rá egy új rivális, a ShortMax, amely mintegy ezer rövidfilmet kínál mindenféle témában (drámát, romantikus filmek stb.). Az appot 2023-ban lőtték fel, és 10 millió letöltést ért el a vizsgált időszakban.
És ha már videostreaming: a Netflix appja 15,7 millió telepítésig jutott. Sokan nézik mobilon a Prime Videót (12,9 millió letöltés) és a Disney+-t is (11,7 millió). A zenei streaming vezető platformja pedig a Spotify (10,5 millió letöltés).
A videómegosztókkal párhuzamosan a feltöltést segítő videószerkesztők is népszerűek. Ebben a kategóriában a ByteDance CapCutját töltötték le a legtöbben, 21,7 millióan.
Az USA-ban még mindig (vagy már megint) menő a Meta
A Z generációs fiatal felnőttek is használják a Meta appjait. A legtöbben, 32,3 millióan a Threadset töltötték le, a WhatsApp 28,4 millió, az Instagram 26,3 millió, a Facebook 20,6 milliói, a Messenger pedig 17,6 millió letöltésig jutott. A Threads magasabb letöltési számát annak tulajdonítják az elemzők, hogy az a legfrissebb app, de úgy vélik, a Facebook iránti érdeklődés is növekszik.
A Google szerényebb számokat produkált. Keresőjét közel 17,7 millióan telepítették, a Chrome-ot 10,2 millióan, a Meetet pedig 9,6 millióan.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak