Engedélyezi a világ legnagyobb mezőgazdaságigép-gyártó vállalata, hogy munkagépeit a tulajdonosuk és független szervizek is javíthassák. A Deere & Co (ismertebb nevén John Deere) és az amerikai mezőgazdasági termelők érdekvédelmi lobbiszervezete, a Farm Bureau Federation vasárnap írt alá erről közös nyilatkozatot, adta hírül a Reuters.
Évek óta problémás terület
A precíziós mezőgazdaságban nagyon gyorsan megtalálták helyüket a legfejlettebb infokommunikációs megoldások (5G, IoT, cloud computing, szenzortechnológia, edge computing stb.). Ennek legszebb példája az önvezetés: míg a közúti forgalomban valószínűleg még sokat kell várni általánossá válására, a mezőgazdaságban már évek óta használják az ágazat egyre súlyosabb munkaerő-problémáinak az enyhítésére.
A gépgyártók, köztük a Deere, ezt igyekeznek is kihasználni. Miközben egy-egy korszerű munkagép akár félmillió dollárba is kerülhet, amihez bizonyos funkciókat, például az önvezetési képességet még külön meg kell venni, minden módon igyekeznek magukhoz láncolni az ügyfeleiket. Például azzal, hogy bizonyos fontos funkciókat csak előfizetéses konstrukcióban tesznek elérhetővé. Vagy azzal, hogy korlátozták az ügyfelek javításhoz való jogát. Mint a Reuters írja, eddig csak a szerződéses kereskedők szervizei kaphatták meg azokat az eszközöket, melyekkel hozzá lehetett férni a Deere munkagépek számítógépes rendszereihez.
A vállalat 2016-ban módosított licencfeltételei lényegében szinte minden lehetőségét kizárja annak, hogy a gazda bármilyen javítást végezzen saját, több százezer dollárért vásárolt traktorán. Magyarán monopolizálta a szervizelést, amiért annyit kérhetett, amennyit nem szégyellt. Ez a bevételekben is megmutatkozott: jellemzően szárnyalt a szektor gyártóinak alkatrész- és szolgáltatási üzletága.
Ennek egyenes következménye lett, hogy világszerte elkezdték a gépeket tört firmware-ekkel üzemeltetni. A törésben állítólag akkoriban az ukránok jártak az élen, de az "okosítást" használták az USA-tól Ausztráliáig. A jogkövetőbb ügyfelek inkább pert indítottak a Deere ellen. Szakértők pedig rámutattak arra, hogy milyen veszélyeket rejt, ha a korlátozások miatt a gazdák illegális módszerek alkalmazására kényszerülnek.
Egyelőre csak az USA-ban lesz könnyebb
A Farm Bureau Federation és a Deere közötti megállapodás rendezi a helyzetet. Biztosítja, hogy "a gazdák mindenhol képesek legyenek saját gépeink javítására", jelentette be a szervezete elnöke, Zippy Duvall. A javításhoz szükséges diagnosztikai eszközökhöz és információkhoz a jövőben a gazdák és független szervizek is hozzáférhetnek, "tisztességes és észszerű áron", mondta Duvall.
A dokumentum meghatározza a szervizelés kereteit is. A berendezések tulajdonosai és a független szervizek például nem módosíthatják a berendezések biztonsági intézkedéseit és protokolljait, nem sérthetik meg a Deere szellemi tulajdonjogát, és nem hajthatnak végre a berendezéseken olyan módosításokat, amelyek következtében a berendezések nem felelnek meg az emissziós előírásoknak.
A megállapodás előnyeit egyelőre csak az USA és Puerto Rico gazdái élvezhetik, de ahogy az Apple, előbb-utóbb a Deere is kiterjeszti a javításhoz való jogot az EU-ra.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak