Hétfőtől zárva vannak az iskolák. Pontosabban távoktatást végez(né)nek – csakhogy nincsenek felkészülve a feladatra. Szerencsére az eszközök egy része legalább rendelkezésre áll a tanárok és diákok többségénél. Sajnos nem mindenkinél… (Most hagyjuk figyelmen kívül, hogy a távoktatásra a tanárok többsége módszertanilag nincs felkészítve. A távoktatás ugyanis nem csak technikai kérdés, sőt elsősorban nem az!)
Szerencsére vannak kreratív szülők, akik munkájukban szerzett tapasztalataikat ezen a téren is tudják kamatoztatni, a legaktívabbak pedig meg is osztják a tudásukat. Krasznay Csaba, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense, az egyetem Kiberbiztonsági Kutatóintézetének igazgatója tanárként és szülőként is érintett. A Facebookon osztotta meg, hogy ő hogyan kezeli a helyzetet. Bejegyzéseit engedélyével, szerkesztett formában (és némileg rövidítve) közöljük.
És hogy miért érdemes elolvasni? Mert a szülők inspirálódhatnak, akiket pedig ez a probléma már nem érint, Krasznay írásaiból azt is leszűrheti, mivel szembesül egy vállalat, amikor a távmunkát nulláról vezeti be.
Az első lépések
"Tegnap este tesztelgettem egy kicsit a távoktatási lehetőségeket" – írta egy egy március 12-i bejegyzésében Krasznay. Kipróbálta a Zoomot – ezt találta a legegyszerűbbnek –, a Windows 10 Game Bart, a YouTube Live-ot ("pilótavizsgás"), az ingyenes OBS Studiót ("gond nélkül ment ki a képernyő, a hang és a webkamera képe"), valamint a Microsoft Office 365-öt, ami elvileg minden iskolásnak és egyetemistának ingyen a rendelkezésére áll.
"Összességében azon gondolkodom, hogy ha már így alakult, az óráimat live streamelem. Ha sokan teszünk így, hirtelen bődületes mennyiségű magyar nyelvű egyetemi anyag fog elérhetővé válni mindenki számára, ami messze nem hátrányos."
Két nappal később már a konkrét lépésekre kellett készülni, mert a kormány az iskolák bezárásáról döntött.
"Beszéltem a gyerekek iskolájának igazgatójával és az unokatestvéremmel, aki tanár. Mindkettőjüknek jeleztem, hogy ha szükséges, segítek nekik a digitális átállásban: oktatom a tanári kart informatikára és alkalmazáshasználatra, segítek elindítani a szülőkből álló önkéntes informatikai support csapatot, és támogatom őket a megfelelő digitális oktatási platformok kiválasztásában."
"A gyerekkel átbeszéltük a helyzetet. A legfontosabb, hogy hétfőtől is fix napirend szerint élünk, mintha mi sem történt volna. Ők tanulnak, én és az iskolai tanítóik tanítják őket. Meg kell oldaniuk a kötelezőket, és tőlem is fognak még kapni extra feladatokat” – írta. A terv az, hogy a diákok e-mailben kapják a megoldandó feladatokat, és azokat önállóan kidolgozzák. Emellett ahol több gyerek van, lehet számukra projektfeladatok is adni egy-egy hétre, amit közösen kell megoldaniuk ("projekttervezéssel, mérföldkövekkel, erőforrás-ütemezéssel, megvalósítással, riportolással").
A nagyszülőket csetprogramon keresztül vonja be: "felolvasni, matekozni simán lehet, így engem is mentesítenek, plusz meglesz a napi kapcsolat".
Beindul a családi tanoda
"Holnap kezdődik a digitális távoktatás – írta Krasznay újabb egy nappal később. – Veszettül elkezdtem készülni arra, hogyan fogom lekötni a gyerekeket, miközben egyelőre semmilyen feladat nem érkezett az iskolából. Nem kárhoztatom a tanárokat, nyilván ők is próbálnak alkalmazkodni a helyzethez. Addig is íme, az én ötleteim!”
1. A platform. Bár a Microsoft és a Google platformját is jónak tartja, végül a Google Classroom mellett döntött, nem kis részben azért, mert a gyerekeknek androidos tabletjük van, és a családban mindenkinek van Google-fiókja. "A Google Classroom ingyenes, így szülőként is el tudtam vele indulni. Először létrehoztam minden tantárgyat, amit a gyerekek tanulnak. Utána a gyerekeket tanulóként, nagyszüleiket pedig tanárként rendeltem hozzá a rendszerhez, hogy például Google Hangoutson keresztül kikérdezhessék a gyerekeket. (Mivel a nagyszülők is karanténban vannak, unatkoznak. Így viszont részeseivé válnak a gyerekek távoktatásának, folyamatosan velük lehetnek és hasznosnak is érezhetik magukat. Plusz a szülőket is tehermentesítik.)
A Classroomba a tanároktól érkező minden feladatot fel fogok vinni, így a gyerekek pontosan látni fogják, hogy mivel kell foglalkozniuk, milyen határidőkkel. Amíg azok megérkeznek, én látom el őket teendőkkel, és közben próbálom őket megtanítani őket általam hasznosnak vélt feladatokra."
2. Az órarend. "Elkészítettem az órarendet egy Google naptárban, amit megosztottam a gyerekekkel és a nagyszülőkkel is."
3. A tanórák. "Az első óra matematika. A Kenguru matekverseny feladatait kapják. Ki kell nyomtatniuk (1. és 3. osztályosokról van szó, akik sose csináltak még ilyent), az elkészített feladatlapot le kell fényképezniük, majd fel kell tölteniük a Classroomba, hogy ott a tanár (most a nagypapa) ellenőrizhesse.
A második óra hittan. Nem tudom, mit tanulnak, így azt találtam ki, hogy meg kell nézniük a Youtube-on egy rajzfilmet Keresztelő Szent Jánosról, majd konferenciahívásban fel kell hívniuk a nagypapát, és megbeszélni vele, hogy mit láttak. Technika óra címén egy kis programozási bevezetőt kapnak az Algorithm City nevű applikáció segítségével (lényegében 40 perc játék). A testnevelés óra megtartásában Sworkit nevű ingyenes applikáció segít, ami a gyerekeknek szóló tornagyakorlatok kínál. Majd az ebéd után a nagymamával következik az olvasás Hangoutson keresztül, utána a heti projektfeladattal kell foglalkozniuk, a napot pedig az angolóra zárja. Ehhez a Duolingót választottam. Ebben is van ingyenes classroom, ahol a két gyerek eredményeit össze is lehet hasonlítani, illetve feladatokat lehet nekik adni."
"És igen, túljutottunk az első napon"
A család végül zökkenőmentesen átállt az új rendre. Az erről szóló poszt szerint mindenki jól vizsgázott az első napon: gyerekek, nagyszülők és a rendszer is. Kétségtelen, hogy ebben sokat segített a gyerekek fegyelmezettsége, akik kimondottan örültek, hogy előre tudták, mi vár rájuk a mai nap.
"Fennakadás mindössze annyi volt, hogy a tabletekre nem állítottam be a nyomtatást, ez azonban pár perc alatt megoldódott" – írta. Bevált a Youtube videó (hittan) és a Hangouts konferenciahívás is (olvasás), de a legjobban az Algorithm City tetszett a gyerekeknek. "Jó ötlet volt, alig lehetett levakarni őket róla" – summázta Krasznay. A Sworkit alkalmazást a gyerekek úgy értékelték, hogy elég jól lemodellez egy átlagos testnevelés órát.
Összességében tehát minden működött, de van néhány dolog, ami csak menet közben derült ki. Ilyen például az, hogy a helyzet bizonytalansága (mi lesz, mikor lesz vége stb.) újra és újra előjön, és ezt kezelni kell. Vagy hogy a gyerekek a teendők közben hajlamosak elfelejteni inni, ezért célszerű feltenni az eszközükre egy ivásra emlékeztető appot.
És ami nagyon fontos: "minden app és rendszer kipróbálásánál oda kell figyelni a biztonsági szabályokra! Így alap, hogy a Google platformon a Google Family Linkjén keresztül létrehozott gyerekfiókokkal dogozunk" – írta Krasznay, aki szerint gyermekei tanárai is fatntasztikus munkát végeztek, három nap alatt átálltak a digitális oktatásra.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak