Las Vegasban hivatalosan csak ma nyitnak ki a CES kapui, ám a világ legjelentősebb szórakoztató elektronikai seregszemléjének startját a legtöbb nagy gyártó megelőzi egy-egy saját bemutatóval. Így tett a japán Sony és a német Siemens is, a két sajtóeseményt pedig egy ígéretesnek hangzó közös projekt kötötte össze.
A Sony közleménye alapján egy VR/AR headsetre alapozott "térbeli tartalomkészítő rendszerrel" van dolgunk, amely többek között kiváló képességekkel büszkélkedő kijelzőire (4K OLED Microdisplay) és szokatlan kialakítású vezérlőire támaszkodva hozna teljesen új szintet az ipari tervezés világába. Utóbbi fontos eleme a bejelentésnek, mivel az egyelőre névvel sem rendelkező csomagot kifejezetten vállalati felhasználásra szánják.
A valamikor még idén érkező eszközben a Qualcomm új, szintén mindössze néhány napja beharangozott Snapdragon XR2+ Gen 2 processzora teljesít majd szolgálatot. (Ez a csip kerül egyébként a Samsung várhatóan ugyancsak 2024-ben debütáló headsetjébe is.)
A szemünk elé vetített digitális elemeket két manuális vezérlővel is irányíthatjuk majd. Az egyik egy hagyományosnak mondható mutatóeszköz, a másik viszont egy viselhető gyűrű, amely a bemutató videó alapján a felhasználó másik kezére kerül.
A Siemens hivatalos kommunikációja természetesen nagy hangsúlyt fektet a német vállalat Xcelerator ipari megoldáscsomagjára, amely digitalizációs törekvéseket támogató szoftvereket, szolgáltatásokat és alkalmazásfejlesztési platformot egyaránt magában foglal (és alapját adja az Nvidiával másfél éve meghirdetett, az ipari metaverzum megteremtése szempontjából fontos koprodukciónak).
A Sony headsetje a Siemens gyártási folyamatok támogatására és formatervezésre kihegyezett szoftverportfolóijával a remények szerint kiváló keretet ad a mérnöki feladatok hatékony elvégzéséhez. A pontos bevezetési dátumról, árazásról és egyéb részletekről azonban egyelőre egyik fél sem nyilatkozott.
Leuralnák a felső polcot
Érdekesség, hogy a fenti bejelentésekkel szinte egyszerre közölte az Apple, hogy a még tavaly nyáron bemutatott headsetjét február másodikától kezdi értékesíteni. A Vision Pro névre keresztelt, kevert valóság megjelenítésére alkalmas eszközt egyelőre csak az Egyesült Államokban lehet majd megvásárolni, ám mivel almás logó van rajta, így érkezése borítékolhatóan komoly hatással lesz a felső kategóriás VR/AR-szemüvegek piacára.
Ugyan Cupertino nem válógatós, és minden bizonnyal nagy örömmel veszi, ha 3500 dolláros sisakjából minél több kerül tehetősebb fogyasztók nappalijába, a csúcskategóriás terméket várhatóan túlnyomórészt professzionális felhasználók, mérnöki irodák, dizájnerek, tervezőstúdiók vásárolják majd meg.
Utóbbi pedig jórészt ugyanaz a kör, akiket a Microsoft is próbál egy ideje becserkészni a második generációs Hololens headsettel. A Sony és a Siemens most bejelentett együttműködése tehát csak még megjósolhatatlanabbá teszi, ki lesz a húzóerő ezen a még most is gyerekcipőben járó, ám nagy lehetőségekkel kecsegtető szektorban.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak