Itt az autodidakta gépi tanulási algoritmus. Megmutatják neki a helyes eredményt, ő pedig kitalálja a szabályrendszert, és már ontja is magából a legjobb megoldásokat.

Ismét bizonyságot nyert, mennyire zseniális Rubik Ernő találmánya, a bűvös kocka. Gépi tanuláshoz használta fel egy kutatócsoport, hogy autodidakta gépi tanulási (ML – machine learning) algoritmust fejlesszen. A Rubik-kocka a Góhoz vagy a sakkhoz képest egyszerűbb, és viszonylag egyszerű olyan algoritmust írni, amely villámgyorsan megadja egy véletlenszerűen megkevert kocka leggyorsabb megoldását.

De mi van akkor, ha nem mondjuk meg a ML-nek, hogy milyen szabályok mentén kell megoldani a feladatot?

Új lépcsőfok a mesterséges intelligenciában

A Kaliforniai Egyetem egy kutatócsapata a bűvös kocka segítségével kísérletezett autodidakta ML létrehozásával. (Akit a sikeres kísérlet matematikai háttere érdekel, itt találja a kutatócsoport tudományos publikációját.)

De hol itt az újdonság? Hiszen annak idején mi is megírtuk, hogy a Google AlphaGo Zero úgy győzte le a korábban a legerősebb go-játékosokat legyőző AlphaGo-t, hogy a szabályok ismeretében kizárólag magától tanult véletlenszerű partikkal három napig. Aztán hamarosan a sakkal is eljátszották ugyanezt: az AlphaGo Zerónak indössze négy óra kellett, hogy a világ legerősebb sakkgépét nullára verje.

A Kaliforniai Egyetem csapatának egy lépéssel sikerült messzebb jutnia – igaz, egyelőre a gónál jóval egyszerűbb probléma esetében.

Jobb átlagot hoz, mint az ember

A kutatócsoport autodidakta iterációnak nevezi azt a tanulási algoritmust, amellyel az ML képes megtanítani magát, hogyan kell megoldani a problémát. Állításuk szerint az autodidakta tanulás olyan hatékony, hogy a véletlenszerűen megkevert kockát 100 százalékban ki tudja rakni maximum 30, de többnyire kevesebb lépésben. Összességében jobb átlagot képes hozni, mint a profi kockázók többségét, ugyanakkor a kaliforniaiak ML-je egy 30-as eredménnyel nem kerülne be a világ legjobb száz versenyzője közé, ahhoz maximum 25 fogatás kell – a legjobb magyar eredmény 21 forgatás. (A 3×3-as kocka világrekordja egyébként 19 lépés, ezt egy kínai versenyzőnek sikerült elérnie idén április végén, egy pekingi versenyen.)

Az újdonság az, hogy a kutatócsapat már szabályokat sem határozott meg, csak az elérendő végeredményt, hogy a kocka minden oldalának 3×3 egyszínű négyzetből kell állnia. A tanulási folyamat ebből a végeredményből lényegében visszafelé történik. Az ML a végeredmény eléréséhez keresi meg a szabályokat és tanulja meg a legjobb lépéseket.

A kutatócsapat most a módszer továbbfejlesztésén dolgozik összetettebb, azaz nehezebben kirakható kockákkal. De a végeredmény az ML egy általánosabb alkalmazásához is hozzásegítheti a kutatókat. Ilyen probléma a kaliforniai kutatócsapat szerint például a fehérjék feltekeredésének problémája (A fehérjék feltekeredése – szaknyelven folding – az a folyamat, amelynek során a proteinek elnyerik a rájuk jellemző térbeli szerkezetet. Ez az élet egyik nagyon fontos eleme, ugyanis csak ebben a feltekeredett formában tudják ellátni funkciójukat.)

Végezetül egy videó arról, hol tartott a tudomány tíz évvel ezelőtt, ha Rubik-kockáról volt szó:

Cloud & big data

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.