Az AI21 Labs gigantikus kísérletében másfél millióan vettek részt. Az önkéntesek tetemes része nem tudott különbséget tenni gép és ember között.

Érdekes eredményeket hozott az az egy hónapja folyó kísérlet, amelyet egy nagy nyelvi modelleket fejlesztő cég, az AI21 Labs végzett.

A Human or Not? (Ember vagy sem?) elnevezésű projekt keretében a vállalkozó kedvűeket a dedikált honlapon keresztül összepárosították egy csevegőpartnerrel, majd kétpercnyi szöveges kommunikációt követően meg kellett tippelni, hogy a partner egy húsvér ember, vagy egy algoritmus volt. A kísérlet során az algoritmusokat olyan vezető nagy nyelvi modellek képviselték, mint a ChatGPT-vel berobbant OpenAI GPT-4 algoritmusa, továbbá az AI21 Labs saját fejlesztésű bajnoka, a Jurassic-2.

A kezdeményezés meglehetősen népszerűnek bizonyult, hiszen a cég tájékoztatása szerint az április közepi indulás óta több mint 10 millió beszélgetés zajlott a platformon, összesen több mint másfél millió résztvevővel a világ minden tájáról.

Érdekes módon a projekt legalább annyira bizonyult szociológiai, mint technológiai kísérletnek. Általános tendencia volt például, hogy a kellően udvarias csevegőpartnert robotnak bélyegezték (ami meglehetősen rossz képet fest az interneten uralkodó közbeszéd állapotáról). Egyesek jól felismerhető módszerekkel igyekeztek kiugratni a nyulat a bokorból (például aktuális témákról kérdeztek), mások a szlengszavak használatából, elütésekből, helyesírási hibákból próbáltak rájönni a helyes megoldásra. Taktikájuk azonban nem feltétlenül jött be, mivel a modelleket valós adatokkal is felvértezték, valamint az emberi tökéletlenség utánzására is felkészítették.

Ami a számszerű eredményeket illeti, az első 2 millió párbeszéd alapján a résztvevők átlagosan 68 százalékos pontosságot tudtak felmutatni, azaz nagyjából harmaduk eltévedt a gép-ember útvesztőben. Az emberi beszélgetőtársakat egyébként jobban ítélték meg (73 százalékos pontosság), amikor azonban algoritmus volt "a vonal másik végén", akkor csak 60 százalékban sikerült ezt kideríteni a rövid eszmecsere alapján. Ez utóbbi arány pedig már nem sokkal jobb, mint a pénzfeldobáson alapuló döntés várható eredménye.

Azért még nem jött el a Terminátor kora

Bármennyire is meghökkentőnek tűnnek a fenti eredmények, nem érdemes ezekből levonni azt a következtetést, hogy az algoritmusok már ott tartanak, hogy gond nélkül képesek lennének beolvadni az emberi kommunikációba. Már csak azért sem, mivel ahogy az Eugene Goostman elnevezésű chatbot sok évvel ezelőtti, hangos szalagcímekkel kísért performansza sem követte szigorúan Alan Turing matematikus híres, még az 1950-es években felállított kísérleti modelljét, úgy a mostani projekt is csak egyfajta lebutított változatnak tekinthető.

Arról nem is beszélve, hogy magát az eredeti Turing-tesztet is sok kritika érte. Tudósok garmadája ásta már alá a koncepciót, és mutatta ki, hogy az ilyen kísérletek egyáltalán nem alkalmasak arra, hogy a gépi intelligencia "emberivé" válásának zsinórmértékei legyenek.

Ettől függetlenül arra mindenképpen jó volt ez a grandiózus kísérlet, hogy rámutasson arra, mennyire halvány már a határvonal, amelyet az emberi megérzés képes felrajzolni egy ilyen helyzetben. Ráadásul ez a vonal az algoritmusok fejlődésével egyre csak halványabbá válik.

Cloud & big data

CIO Hungary 2025: aki felkészül, az győz?

Beszámolónk második része a 16. CIO Hungary konferencia első napjáról, benne az elmaradhatatlan biztonsági panellel, amit természetesen már a mesterséges intelligencia is tematizált.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.