Érdekes eredményeket hozott az az egy hónapja folyó kísérlet, amelyet egy nagy nyelvi modelleket fejlesztő cég, az AI21 Labs végzett.
A Human or Not? (Ember vagy sem?) elnevezésű projekt keretében a vállalkozó kedvűeket a dedikált honlapon keresztül összepárosították egy csevegőpartnerrel, majd kétpercnyi szöveges kommunikációt követően meg kellett tippelni, hogy a partner egy húsvér ember, vagy egy algoritmus volt. A kísérlet során az algoritmusokat olyan vezető nagy nyelvi modellek képviselték, mint a ChatGPT-vel berobbant OpenAI GPT-4 algoritmusa, továbbá az AI21 Labs saját fejlesztésű bajnoka, a Jurassic-2.
A kezdeményezés meglehetősen népszerűnek bizonyult, hiszen a cég tájékoztatása szerint az április közepi indulás óta több mint 10 millió beszélgetés zajlott a platformon, összesen több mint másfél millió résztvevővel a világ minden tájáról.
Érdekes módon a projekt legalább annyira bizonyult szociológiai, mint technológiai kísérletnek. Általános tendencia volt például, hogy a kellően udvarias csevegőpartnert robotnak bélyegezték (ami meglehetősen rossz képet fest az interneten uralkodó közbeszéd állapotáról). Egyesek jól felismerhető módszerekkel igyekeztek kiugratni a nyulat a bokorból (például aktuális témákról kérdeztek), mások a szlengszavak használatából, elütésekből, helyesírási hibákból próbáltak rájönni a helyes megoldásra. Taktikájuk azonban nem feltétlenül jött be, mivel a modelleket valós adatokkal is felvértezték, valamint az emberi tökéletlenség utánzására is felkészítették.
Ami a számszerű eredményeket illeti, az első 2 millió párbeszéd alapján a résztvevők átlagosan 68 százalékos pontosságot tudtak felmutatni, azaz nagyjából harmaduk eltévedt a gép-ember útvesztőben. Az emberi beszélgetőtársakat egyébként jobban ítélték meg (73 százalékos pontosság), amikor azonban algoritmus volt "a vonal másik végén", akkor csak 60 százalékban sikerült ezt kideríteni a rövid eszmecsere alapján. Ez utóbbi arány pedig már nem sokkal jobb, mint a pénzfeldobáson alapuló döntés várható eredménye.
Azért még nem jött el a Terminátor kora
Bármennyire is meghökkentőnek tűnnek a fenti eredmények, nem érdemes ezekből levonni azt a következtetést, hogy az algoritmusok már ott tartanak, hogy gond nélkül képesek lennének beolvadni az emberi kommunikációba. Már csak azért sem, mivel ahogy az Eugene Goostman elnevezésű chatbot sok évvel ezelőtti, hangos szalagcímekkel kísért performansza sem követte szigorúan Alan Turing matematikus híres, még az 1950-es években felállított kísérleti modelljét, úgy a mostani projekt is csak egyfajta lebutított változatnak tekinthető.
Arról nem is beszélve, hogy magát az eredeti Turing-tesztet is sok kritika érte. Tudósok garmadája ásta már alá a koncepciót, és mutatta ki, hogy az ilyen kísérletek egyáltalán nem alkalmasak arra, hogy a gépi intelligencia "emberivé" válásának zsinórmértékei legyenek.
Ettől függetlenül arra mindenképpen jó volt ez a grandiózus kísérlet, hogy rámutasson arra, mennyire halvány már a határvonal, amelyet az emberi megérzés képes felrajzolni egy ilyen helyzetben. Ráadásul ez a vonal az algoritmusok fejlődésével egyre csak halványabbá válik.
Acronis webinárium az AI-vezérelt kibertámadások kivédéséről
Csatlakozzon 2023. szeptember 26-án az Acronis és a RelNet Technológia Kft. közös szervezésű, exkluzív webináriumához, melynek témája a mesterséges intelligencia által vezérelt kibertámadások hatásainak kezelése lesz.
Jön a Clico formabontó cloud meetupja, ahol eloszlatják a viharfelhőket
Merre mennek a bitek a felhőben, ledobja-e szemellenzőjét az IT-biztonságért felelős kolléga, ha felhőt lát, lesz-e két év múlva fejlesztés cloud nélkül? A Clico novemberben fesztelen szakmázásra hívja a szoftverfejlesztőket a müncheni sörkertek vibrálását idéző KEG sörművházba.
Kilátások az Dunától keletre – állás Gyöngyös városában
A munkalehetőségek terén az ország különböző régiói meglehetősen eltérő lehetőségeket kínálnak, mind mennyiségben, mind minőségben. Ebből a szempontból a legtöbb szó a Dunától keletre lévő területekről esik, ám természetesen itt is találhatók kedvező állás opciók.
Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 1. rész