Lepergett a világjárvány a Microsoftról. Míg a Google megérezte a nagy hirdetők kiesését, a Satya Nadella irányította szoftvervállalat eredményeire minimális hatással voltak az események, ami szépen mutatja a diverzifikált, de szervesen felépülő portfólió előnyeit. A tegnapi tőzsdezárás után közzétett harmadik negyedéves pénzügyi jelentés (a pénzügyi év júliustól júniusig tart) számai jobbak lettek, mint amit az elemzői konszenzus jósolt. A befektetők egyből rárepültek a vállalat részvényeire, így az árfolyam a zárás utáni kereskedésben is 5 százalékkal emelkedett.
Mindent a felhőnek köszönhetnek
A vállalat lendületét jól mutatja, hogy ebben a helyzetben is képes volt 15 százalékos növekedésre. A március végével zárult időszak bevétele 35 milliárd dollár lett (az elemzői konszenzus 33,7 milliárdot várt). A működési eredmény 13 milliárd dollár lett, ami 25 százalék növekedés éves összevetésben. A nettó profit 10,8 milliárd dollár, ami 22 százalékkal magasabb a tavalyinál.
A vállalat közleménye külön kitér a járványra. Mint írják, hatása minimális volt. Az időszak alatt ugyanis a termelékenység és az üzleti folyamatok (üzleti és a konzumer Office 365, Exchange, SharePoint, Skype, Teams, LinkedIn, Dynamics), valamint az intelligens cloud (szervertermékek, felhőszolgáltatások, Azure, vállalati szolgáltatások, konzultáció) szegmensben megnőtt a felhős szolgáltatások használata az otthoni munkavégzés/tanulás miatt (Teams, Azure, Windows Virtual Desktop, biztonsági megoldások, Power Platform). Csak a negyedév legvége lassult le kicsit, különösen a kkv-szektor, és ekkorra csökkent érezhetően a LinkedIn-ben a reklámköltés is. (A Microsoft gyorsan reagált is, a negyedév végén már kihozta a kkv-s Business Central felhős változatát.)
A személyi számítástechnika szegmens (Windows, Surface, gaming termékek) teljesítményét az határozta meg, hogy a távoli munkavégzés terjedése miatt megnövekedett az OEM Windowsokra és a Surface-ekre a kereslet. Ezt némileg visszafogta az kínai ellátási láncokban keletkezett zavar, ami épp a negyedév végére rendeződött valamelyest. A gaming is jól jött ki járványügyi helyzetből: az otthonukba kényszerített emberek többet játszottak. Van azonban egy óvatos kitétel is: a járvány hatása a jövőben fog teljes mértékben megmutatkozni.
És ezek a fontosabb részletek
A termelékenység és az üzleti folyamatok szegmens bevétele 11,7 milliárd dollár volt, és tavalyhoz képest 15 százalékkal nőtt. Ezen belül a vállalati és a felhős Office esetében 13 százalék a plusz, főleg az üzleti Office 365-nek köszönhetően, aminek a bevételei 25 százalékkal nőttek. A szegmens átlagát a végfelhasználói Office is hozta. Jelenleg az Office 365 konzumer változatára 39,6 millióan fizetnek elő. 2018 harmadik negyedév óta ebben a negyedévben nőtt a legnagyobb mértékben az előfizetők száma.
A LinkedIn bevételei a negyedév végi megtorpanás ellenére 21 százalékkal nőttek, a Dynamics (termék és a felhős szolgáltatások) pedig 17 százalékkal hozott többet mint egy éve.
A felhőhasználat növekedését az intelligens cloud szegmens teljesítménye mutatja legszebben. Annyian kezdték el használni a Microsoft felhőjét márciusban, hogy a vállalat kénytelen volt különböző korlátozásokat bevezetni. A teljes szegmens bevétele 12,3 milliárd dollár volt, ami 27 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál. A szervertermékek és a felhőalapú szolgáltatások 30 százalékkal, az Azure pedig 59 százalékkal múlta felül az egy évvel ezelőtti bevételeit.
A személyi számítástechnika szegmens nőtt a legkisebb mértékben, mindössze 3 százalékkal. A megtermelt 11 milliárd dollár azonban közel 3 százalékkal magasabb volt annál, amit az elemzők vártak (10,46 milliárd). A szegmens teljesítményét az üzleti Windows és a felhőalapú szolgáltatások húzták felfelé (17 százalékos növekedés), a keresőhirdetések pedig lefelé (1 százalékos növekedés).
Óvatosan terveznek
A Microsoft a jövőt illetően óvatosan tervez. Mint a járvány kapcsán is írták, a hatások késleltetve jelenhetnek meg. Ezt tükrözi a menedzsment negyedik negyedévvel (április-június) kapcsolatos várakozása is. A bevételt a 35,85-36,80 milliárd dolláros sávba várják. Mint a CNBC kiemeli, ha ez a forgatókönyv valósul meg, 2017 első negyedéve óta a leglassabb növekedést hozó negyedéve következik a vállalatnak. Nadelláék azzal számolnak, hogy a következő három hónapban csökken a keresésből, a vállalati szolgáltatásokból és az on-premise szervertermékekből származó bevétel is. Az elemzők egyébként 36,4 milliárd dollár körülre várják a következő negyedévet.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak