Úgy tűnik, július beköszöntével sem áll nyári pihenőmódba az Európai Bizottság. A testület tegnap közölte előzetes vizsgálatának eredményét, amely arra jutott, hogy a többek között a Facebookot és az Instagramot üzemeltető Meta Inc. megsérti a digitális piacokat szabályozó keretrendszer, a DMA rendelkezéseit.
Az ügy előzménye, hogy az amerikai vállalat a szigorodó uniós szabályokra reagálva tartózkodik ugyan a felhasználói adatok reklámcélú és egyéb üzleti felhasználásától, de csak abban az esetben, ha a felhasználó hajlandó előfizetői díjat fizetni. A gyakorlatot már márciusban élesen bírálta Margrethe Vestager, az Európai Unió versenypolitikáért felelős vezetője, ami után nem sokkal hivatalos vizsgálat indult az ügyben.
Thierry Breton, a EU egységes belső piacáért felelős biztos hétfőn azzal kommentálta a jelentést, hogy a DMA lényege éppen az, hogy a felhasználók kezébe adja a személyes adataikkal kapcsolatos döntést, illetve hogy más vállalatok a technológiai óriásokat megillető azonos jogokkal működhessenek az adatok hozzáférésével kapcsolatban.
A Meta a maga részéről nem lát kivetnivalót a gyakorlatában, szerinte modellje megfelel az uniós szabályozásnak. A vállalat szóvivője azt is leszögezte: "konstruktív megbeszéléseket kívánnak folytatni az Európai Bizottsággal annak érdekében, hogy a vizsgálatot lezárják".
Nem babra megy
Az ügy labdája ezzel immár a Meta oldalán pattog. A közösségi óriásnak legkésőbb jövő márciusig kellene meggyőznie Brüsszelt. Amennyiben ez nem sikerülne, úgy a Meta akár éves globális bevételének 10 százalékával megegyező bírságot is kaphat a régiós szabályozás megsértéséért. A DMA rendelkezéseinek visszaesőként történő kijátszásával ez az összeg a duplájára emlekedhet. Folytatódó jogsértések esetén pedig az Európai Bizottság további lépéseket is tehet, például kötelezheti a vállalatot egy üzletág vagy annak egy részének eladására, vagy megtilthatja a rendszerszintű meg nem feleléshez kapcsolódó szolgáltatások nyújtását.
A Facebook anyavállalata mellett az Európai Bizottság márciusban már vizsgálatot indított az Apple és a Google ellen is, hogy megfeleltek-e a digitális piacokról szóló szabályozásnak. Az Apple esetében pedig alig egy héttel ezelőtt már meg is született az előzetes elmarasztalás, azaz Cupertino ugyanabban a szorult helyzetben van, mint a Facebook gazdája.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak