Hétfőn kiadta a videochatre is képes okoshangszóróját a Facebook. Portal a neve, és két változatban dobják piacra, első körben az Egyesült Államokban. Novembertől szállítják a fogyasztóknak, de már most előrendelhető közvetlenül a Facebooktól, valamint két online áruháztól: a Best Buy, valamint – hogy legyen egy kis meglepetés is – az Amazon is forgalmazza. A 10,1 inches kijelzőjű alapmodell 200 dollár, míg a Portal+, amely 15,6 inches kijelzőt kapott, 350 dollár. A Best Buyon a két modellt együtt is meg lehet vásárolni 450 dollárárért.
Ezek a főbb technikai paraméterek
A két változat között a legfontosabb különbség a kijelző minősége. A kisebb, 10,1 inches kijelzőjű készülék felbontása 720p (1200×800 képpont, WXGA), míg a Portal+ 1080p-s kijelzőt kapott (1920×1080 képpont, Full HD), és utóbbi forgatható is, azaz álló és fekvő helyzetben is használható.
Mindkét készülékben 12 megapixeles, 140 fokos látószögű autofókuszos kamera kapott helyet, amely követi a beszélőt. A környezet fényviszonyaihoz egy szenzor segítségével automatikusan igazodik. A hangot 360 fokban rögzíti, így a hangkommunikáció akkor is megmarad, ha a beszélő kimegy a kamera látómezejéből. Mesterséges intelligencia segítségével szűri a háttérzajt, és igazodik a beszélő és a mikrofon közötti távolsághoz: amikor a beszélő eltávolodik a készüléktől, erősíti a hangot. Az adatkapcsolatot wifi (az összes szabvány) és Bluetooth 4.2 biztosítja.
A Facebook az Amazon Alexáját építette a Portalokba, így hangvezérlésben hasonló élményt és szolgáltatásokat is biztosít, mint az Amazon Echo Show: információkat lehet kérni (pl. sporteredmények, időjárás, közlekedés stb.), lehet vezérelni az okosotthon-eszközöket, vásárolni és így tovább.
A Portalt a Facebook Messengerrel integrálták, így lényegében bárkit lehet hívni, akinek a telefonján, tabletjén vagy gépén van Messenger. Kezdeményezhetők csoportos beszélgetések is maximum hét résztvevővel. És mivel a Messengeren már korábban megjelent a szórakoztató célú – és persze reklámra is használható – kiterjesztett valóság, amelyben saját képünket lehet kombinálni virtuális elemekkel, ez a Portalból sem maradhatott ki. Emellett a készülékek szórakoztató központként is használhatók, a Facebook eddig a Spotify-jal, a Pandorával és az iHeartRadio-val állapodott meg.
De mire lesz ez elég?
Sokak szerint a legnagyobb kérdés, hogy mire lesz ez elég. Főleg azok után, hogy a nagy játékosok mindegyike megcsinálta a maga okoshangszóróját. A világ nyugati felén az Amazon és a Google küzd egymással – az Apple egyelőre nem jutott közel ehhez a húsos fazékhoz –, míg a keleti térfélen az Alibaba és a Xiaomi a két legnagyobb rivális. Egy a Reuters által idézett friss felmérés szerint jelenleg az amerikai háztartások 32 százalékában van okoshangszóró, és további 16 százalék tervez vásárolni az év végéig. Magyarán dinamikusan bővülő piacra érkezik a Facebook. De a siker ettől még közel sem biztos.
Fontos szempont az ár. Az Amazon Echójának több kivitele van. A legegyszerűbb, a Dot már 30 dollárért beszerezhető. A valódi versenytárs, a videokapcsolatra is képes Echo Show legújabb kiadásának, melynek szállítását ráadásul már napokon belül megkezdi az Amazon, 230 dollár, amiért még egy sor már bejáratott szolgáltatást is kap a vásárló. A Google Home ugyan nem képes videokommunikációra, ellenben 190 dollárért egy olyan okosotthon központot is kap a felhasználó, amelyhez csomó eszközt tud csatlakoztatni. És persze ott van belépő szintnek a Home Mini 80 dollárért. Azaz a Facebook mindkét riválisa kínál olyan modelleket jóval 100 dollár alatt van, amikkel be tudja vezetni a felhasználót az okoshangszórózásba, hogy később egy drágább modell felé terelje őket.
Ugyanakkor a Facebook sikerét segítheti a Messenger-integráció. Zuckerbergék joggal építhetnek arra a mintegy 400 millió felhasználóra, aki rendszeresen használja a csevegőprogramot. És ha ez bejön, az sem lesz aprópénz, amit a Portal felületén megjelenített hirdetésekkel kereshet majd a cég.
A két Portal-modell: a nagyobb típus elforgatható
Ebből a szempontból a Facebook és az Amazon hasonló cipőben járnak: míg az Amazon majdnem minden konzumer eszköze az online áruház értékesítéstámogató csatornája is egyben, a Facebooknál is a legfőbb cél, hogy értkesíthető felhasználókat (adatokat) szipkázzon be. És erre elvben igencsak alkalmas a Portal.
Ön megbízik a Facebookban?
A TechCrunch egy szerzője viszont éppen emiatt fogalmazott meg komoly kételyeket. Bár a Facebook az adatvédelmi tájékoztatóban azt írja, hogy nem tárolja a videohivásokat, nem néz bele a beszélgetésekbe, nem alkalmaz arcfelismerést, és az alkalmazott mesterséges intelligencia is lokálisan fut, a TechCrunch szerint ez csak egy sztenderd szöveg.
Problémát okozhat az is, hogy a Facebook nem hardvergyártó, ráadásul egy hardver beiktatása csak bonyolítja az adatvédelmet – amiben Zuckerbergék nem jeleskedtek az utóbbi időben (a legutóbbi incidensről itt írtunk). A lap felidézi azt is, hogy a Portal bemutatását épp azért kellett elhalasztani, mert rosszul jött volna ki egy ilyen eszköz piacra dobása a Cambridge Analytica-botrány kellős közepén.
Nehéz megbízni egy olyan cég hardverében, amely szoftveres platformján sem tudja megvédeni a felhasználónak az adatait – írja a lap. És akkor tegyük be a lakásunkba cég egy olyan eszközét, amely rendkívül érzékeny adatok garmadáját gyűjtheti rólunk?
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak