A Bell Research a Microsoft és az IVSZ segítségével mérte fel a magyar vállalatok felhőhöz való viszonyát.

Sok pozitív jelet talált a Bell Research a márciusban lezárt felhős kutatásában, melyet a Microsoft megbízásából és az IVSZ közreműködésével folytattak le a 100 munkaállomásnál nagyobb IT-rendszereket üzemeletető közép- és nagyvállalatoknál.

Bár komoly előrelépés történt az elmúlt három évben (a kutatást harmadszor végezte el a Bell Research), még mindig vannak problémák. Miközben a vállalatok többsége ma már stratégiai szerepet szán a digitalizációs stratégiájában a felhőnek, Bábel Gabriella, a Microsoft nagyvállalati üzletágának igazgatója arról beszélt, hogy a május 25-én életbe lépő GDPR kapcsán eddig mindössze az ügyfeleik 14 százaléka kereste meg őket egyeztetés céljából, ami Bábel szerint meglehetősen aggasztó.

Az üzletágvezető szerint egyébként kifejezetten sikeres Magyarországon a Microsoft felhős stratégiája. Az üzletág bevételeinek felét már a felhőből termelik meg.

Már tudják, miről szól a felhő

Az egyik legfontosabb kérdés, tudják-e az érintettek – üzleti vezetők, IT-fejlesztésekben kompetens döntéshozók, hogy mit takar a cloud computing. Jakab Áron, Bell Research kommunikációs igazgatója ezen a téren fejlődésről számolt be, mint mondta, nőtt a felhőt ismerő és – ami ennél is fontosabb – a felhőszolgáltatásoknak a gyakorlatban is egyre tágabb teret szánó vállalatvezetők aránya. A válaszadók 17 százaléka saját bevallása szerint széleskörű, további 66 százaléka közepes szintű ismeretekkel rendelkezik. Jakab szerint az is a felhő elfogadottságát mutatja, hogy a felhőszolgáltatások használata a szűkebben vett IT-től távolabb eső területeken is megjelent.

 
Microsoft - Bell Research felhőismeret 2018
Infogram


Ennek ellenére mégsem feltétlenül a felhőszolgáltatás az első számú választás. Ha szűkössé válik a vállalat szerverkapacitása, a vállalatoknak mindössze a tizede oldotta meg a problémát a felhő segítségével. Többségük továbbra is a hagyományos utat választotta: beruházással bővítette a szerverparkját. Megjegyzendő, hogy ez a jelenség egyáltalán nem magyar sajátosság. Egy tavalyi felmérés szerint az Egyesült Államokban is jellemző, hogy a felhőhasználat növekedése mellett is kitartanak a vállalatok a saját adatközpontok bővítése mellett – elsősorban biztonsági okokból.

A szemléletváltás

A felmérés szerint a felhőt nem használó vállalatok jellemzően nem alkalmaznak outsourcingot, és a rugalmas munkavégzés (pl. távmunka) támogatása is alacsonyabb. Ezek mind arra utalnak, hogy az ilyen vállalatok digitális kultúrája is alacsony szinten van.

Bár a digitálisan felkészültebb és felkészületlen vállalatok közötti törésvonalnak vannak nemzedéki okai is, hiszen a digitális transzformáció felgyorsulása előtti korszakban a házon belüli megoldások számítottak alapértelmezettnek, más tényezők is szerepet játszanak. Ilyen például az ismerethiány, valamint a biztonsággal kapcsolatos kételyek. Számos magyar cégvezető még nincs tudatában a felhő révén elérhető, esetenként igen számottevő költségmegtakarítási lehetőségeknek sem.

Az IVSZ public affairs igazgatója, Mácz Ákos,ezzel kapcsolatban utalt az Unió tavalyi DES Indexére (Digital Economy and Society Index), amely a vállalatok digitális fejlettségének alacsony fokát állapította meg (a felmérés főbb megállapításait a Bitport is ismertette).

A DESI szerint a magyar vállalkozások igen alacsony szinten használják az infokommunikációs eszközöket, valamint kevésbé kapcsolódnak be az e-kereskedelembe. Biztató jelként értékelte a tavalyi EU-s felmérés azt, hogy egyre több cég használ közösségi médiát, e-számlázást, felhős szolgáltatásokat stb. Ugyanakkor a hazai vállalatok leszakadásár utal, hogy a DESI-rangsorban a 2016-os 20. helyről is sikerült egy helyezést rontania az országnak.

Aki használja, ráérez az ízére

Fontos eredmény, hogy a vállalatok látják: a felhőt nem csak az IT tudja használni. Bár a döntéshozók 78 százaléka még mindig az IT-t jelölte meg első helyen, kezd felzárkózni például az ügyfélkapcsolat-kezelés (63 százalék) és a marketing (55 százalék) is. Jakab Áron elmondta: a mélyinterjúkból kiderült, hogy a használat nagyon sok olyan félelmet, tévhitet eloszlatott a döntéshozókban, melyeket korábban a felhő legfőbb ellenérveként vonultattak fel. (A kutatás kvantitatív részét kiegészítendő felhőt használó és felhőt egyáltalán nem használó döntéshozókkal is készítettek mélyinterjúkat.)

 
Microsoft - Bell Research 2018: Előnyök és félelmek
Infogram


A félelmek, aggályok amúgy gyakorlatiasabbá váltak, ami szintén az elfogadottság növekedését mutatja a kutatás szerint. Ilyen gyakorlati szempont a megbízhatóság, a zökkenőmentes átállás, az integrálhatóság, a költségek tervezhetősége, illetve a kérdés, hogy mi történik a vállalati folyamatokkal hálózatkiesés esetén.

A legfejlettebb piacokon a felhőbe költözés elsődleges motivációja a megtakarítás, nálunk viszont a jogi megfelelésen (például a GDPR-előírások teljesítésén) és az adatbiztonságon van a hangsúly. Ezzel kapcsolatban is nevezte aggasztónak Bábel Gabriella, hogy felhős ügyfeleiknek egyelőre töredéke kereste őket például a GDPR-megfelelés ügyében.

Cloud & big data

Utálod a matekot? Pedig egész nap matekozol

Érzelmi szempontból mindannyiunknak szüksége van matematikára, mondja David Bessis matematikus, aki kísérletet tesz arra, ami a matektanárok többségének nem sikerül.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.