Három év alatt megháromszorozódott hazánkban a rendszeres podcasthallgatók száma, valamilyen gyakorisággal pedig már a lakosság kétharmada követ ilyen műsorokat – derül ki egy friss kutatásból.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült, podcastfogyasztási szokásokat vizsgáló tanulmány szerint töretlen a podcastek térhódítása, amit az is fűthet, hogy a megkérdezettek több mint 90 százaléka a hazai műsorkínálat mennyiségéről és minőségéről egyaránt elégedettséggel nyilatkozott.

A mintegy ezer internetező reprezentatív kérdőíves felmérésén és fókuszcsoportos interjúkon alapuló kutatás szerint a közvélemény a podcastet elsősorban online hallgatható, kötetlen, beszédalapú műsorként definiálja, amelynek élvezeti értékét nem csökkenti, ha nem nézzük, csak hallgatjuk. A műfaj népszerűsége az elmúlt években meredeken emelkedett: a podcastet legalább heti rendszerességgel hallgatók aránya 2021-hez képest megháromszorozódott, 36 százalékra nőtt, míg a műsorokat valamilyen gyakorisággal követők aránya 40-ről 66 százalékra ugrott. A műfaj a fiatalabbak, a férfiak, a magasabb iskolázottságúak és a fővárosiak körében a legnépszerűbb.

A hallgatók a podcast legnagyobb előnyének a rugalmasságát tartják, vagyis azt, hogy szinte bárhol, bármikor fogyasztható. Több mint kétharmaduk szerint az ilyen műsorok alkalmasak arra, hogy a hallgatói egy adott témában jól el tudjanak mélyülni. A műfaj ezenkívül a nagy többség szerint személyesebb, nyitottabb közeget képes teremteni, mint a hagyományos médiatermékek. A podcastek egyes epizódjaival jellemzően inkább véletlenszerűen találkoznak a hallgatók, például a közösségi médiában, és csupán kevesebb mint felük szokott tudatosan és célzottan böngészni az adások között. Egy-egy eléjük kerülő epizódra elsősorban akkor kattintanak az internetezők, ha annak témája egybeesik az érdeklődési körükkel, illetve ha a beszélgetés résztvevőit vagy házigazdáját érdekesnek találják.
 


A podcasthallgatók mintegy kétharmada elsősorban telefonon követi a műsorokat, 70 százalékuknak pedig a YouTube a fogyasztás első számú platformja. A közönség nagyrészt háttértevékenységként hallgat podcastet, mindössze körülbelül egynegyedük vallotta azt, hogy ilyenkor kizárólag a műsorra figyel. A hallgatók 57 százaléka találkozott már valamilyen reklámmal, termékmegjelenítéssel egy podcasten belül, és 8 százalékuk már vásárolt is ezek nyomán.

A megkérdezett hallgatók összesen több mint százötvenféle podcastet emeltek ki, amelyekről tudnak, és úgy gondolják, hogy népszerűek lehetnek ma Magyarországon. Közéleti témákról szóló adásokat a hallgatók csaknem fele szokott fogyasztani (zömmel ilyen témákkal foglalkozik a 27 százalékos említési aránnyal magasan vezető Friderikusz Podcast is), de több mint háromnegyedük elsődlegesen más témaköröket preferál, így például humoros, tudományos-ismeretterjesztő vagy zenei, illetve az egészséges életmóddal kapcsolatos műsorokat keres.

Konzumer tech

Eldobható mobilokkal utaznak az USA-ba az Európai Bizottság munkatársai

A kémkedési kísérletek megakadályozására szolgáló intézkedés bevett gyakorlat volt korábban is. Például akkor, ha a kollégákat Kínába vagy Oroszországba szólította a munka.
 
A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.