Magyar CIO-k kérdeznek egymástól. A központi téma: kinek mi volt a legnagyobb kihívás a koronavírus okozta helyzetben, és azt hogyan, milyen eszközökkel, módszerekkel sikerült kezelni. Strausz György, a Vezető Informatikusok Szövetsége elnöke, a Stelius Holding CIO-ja a Bonafarm Csoport IT- és beszerzési igazgatójától, Ábrahám Pétertől kérdezte:
Igaz-e az az interneten terjedő vicc a Bonafarmnál, miszerint a digitalizációt nem a CIO, nem is a CTO, hanem a COVID-19 irányította? Vagyis, mik voltak azok a változások/újítások, amelyek bevezetése a krízishelyzetnek köszönhető, de már korábban is meg akarták valósítani?
Kiváló rátapintás, Gyuri! :) – kezdte válaszát a Bonafarm Csoport főinformatikusa.
A Bonafarmnál szervezetten ösztönözzük és azonosítjuk a digitalizációs lehetőségeket. Túl vagyunk több belső konferencián, ahol cégcsoporton belüli és kívüli esettanulmányokat is megmerhettek kollégáink, akiktől azt várjuk, hogy a konferenciáról inspirációban gazdagon "hazatérve" megtalálják azokat a projekteket, melyekkel a vállalat növelheti a hatékonyságát és az üzleti előnyét. A tavalyi évben több üzleti területünknél is dolgoztunk a Teams népszerűsítésén, aminek használata ennek hatására lassú emelkedésnek is indult...
Majd idén márciusban egy csapásra minden felgyorsult.
A koronavírus-járvány számunkra is kihívás volt, mindenekelőtt azért, mert a Bonafarm alapvető élelmiszereket előállító cégcsoport, így az üzemek ideiglenes leállítása nálunk nem kerülhetett szóba. A biztonságos működésünk fenntartása érdekében azonban szigorú eljárásokat kellett bevezetnünk.
A főként szellemi munkatársakat érintő otthoni munkavégzés elrendelése a Bonafarm Informatika és partnerei számára jelentett kihívásokat. Az üzleti oldallal szorosan együttműködve azonban sikeresen megteremtettük a home office feltételeit.
A Teams-használat berobbant. A felső vezetés részéről már a vészhelyzet bejelentésének napján megfogalmazódott az igény arra, hogy egyetlen gombnyomással minden cég vezérigazgatója kapcsolatba tudjon lépni egymással. Ezt még aznap sikerült megoldani, és a felső vezetők azóta is aktívan használják. Másrészt operatív csoportok kollaborációja is megindult a szoftver használatával: olyan kollégák is "digitalizálódtak" ezáltal, akikről korábban ezt nehezen tudtuk volna elképzelni.
Beindult az elektronikus, papírmentes adminisztráció is – hiába, a kényszer… Több cégnél is jelentősen csökkent a nyomatszám, pedig a termelés és kapcsolódó adminisztráció inkább nőtt. Ebben segített az is, hogy használatba vettük a NISZ elektronikus aláírási szolgáltatását.
Összességében most úgy látom, a járvány pozitívan hatott a digitális transzformáció sebességére.
Ábrahám Péter kérdése Gál Istvánhoz, a MAVIR működésfejlesztési vezérigazgató-helyetteséhez szól.
Milyen sürgős digitalizációs lépéseket kellett tenni annak érdekében, hogy a járványhelyzet ne okozzon fennakadásokat a közműszolgáltatásokban? Milyen speciális helyezetekkel szembesült a MAVIR IT-szervezete?
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak