Egy évvel ezelőtt arról írtunk, hogy bár az égvilágon semmit nem tud felmutatni, a 2011-ben alapított Magic Leap így is óriási összegeket tudott magához vonzani. A befektetők aztán idén augusztusban kicsit megnyugodhattak, mivel a kevert valósággal (mixed reality) foglalkozó cégtől végre piacra került az első termék. Az összesen 2,3 milliárd tőkét magához vonzó vállalkozás 2300 dolláros One Creator Edition szemüvege ugyanakkor még nem fogja beindítani a pénzcsapokat, hiszen ez egy rendkívül korlátozott kiadású, kizárólag USA-ban tevékenykedő fejlesztőknek szánt eszköz. A kockázati tőke oldaláról megmutatkozó bizalom azonban egy csapásra kifizetődhet, ha beigazolódnak a Bloomberg értesülései.
Százezres megrendelés a láthatáron
Tűzhöz közeli forrásokra és hiteles dokumentumokra hivatkozva ugyanis arról ír a lap, hogy a Magic Leap is indul az Egyesült Államok hadserege által kiírt tenderen, melynek célja a katonák felszerelése ultramodern, tájékozódást, információátadást segítő intelligens sisakokkal. Valahogy úgy, mint ahogy ezen a koncepcióvideón felvázolták a technológia lehetséges előnyeit.
Ráadásul a nevük elhallgatását kérő informátorok szerint a sok érdeklődő között a startup tűnik a befutónak. Az USA hadseregénél pedig nem szokás kicsiben játszani: a megbízás, amennyiben a tesztkörök meggyőzőnek bizonyulnak, végül nem kevesebb mint 100 ezer headsetre vonatkozik. Minden egyéb szoftverrel, szolgáltatással együtt a pályázat becsült értéke meghaladja az 500 millió dollárt.
A megrendelő elvárásai szerint az eszközök és a hozzájuk tartozó szoftverek lehetőséget adnak arra, hogy a katonák mind a kiképzés, mind az éles bevetés során az eddiginél lényegesen jobb és pontosabb információkat kaphassanak. Ide tartozik például az ellenséges és baráti erők felismerése, a célzástámogatás, életfunkciók monitorozása, vagy a tájékozódás segítése. A kommunikáció felturbózására is alkalmas fejfedőnek éjszakai üzemmódban szintén komoly szerep juthat.
Sokan vannak a fazék körül
A HUD 3.0-ként emlegetett program jó pár éve napirenden van a katonaságnál, de a megvalósításhoz csak most nyáron kerültek közelebb azzal, hogy több érdeklődő bevonásával tartottak egy találkozót. A 25 vállalat bevonásával zajló megbeszélésen ott voltak többek között a Microsoft és a Lockheed Martin munkatársai is. Bár a Magic Leap nincs rajta a meetingen résztvevő cégekről kiadott listán, ám a startup korábban csendben bekebelezte azt az ML Horizons elnevezésű céget, amelyik viszont igen. Utóbbi ráadásul kiterjesztett valóság témában már szerződéses viszonyban van a hadserek kutatólaborjával.
A források és egyéb közvetett bizonyítékok is arra utalnak, hogy hiába vannak nagy nevek az érdeklődők között, a most már nem is annyira fiatal startup lehet a befutó. Erre enged következtetni például az, hogy a követelmények között szerepel a waveguide optics technológia, amelyen a Magic Leap dolgozik évek óta. De az is beszédes, hogy a licitálás egy olyan rendszerben történik, amelyik olyan szállítóknak is lehetőséget ad, akiknek nem rendelkeznek komoly múlttal a hadseregnél. Ráadásul az augusztus 22-én nyilvánosságra hozott pályázati anyagra a jelentkezési határidő szokatlanul rövid volt, mindössze bő két hetet kaptak az érdeklődők.
Amennyiben tényleg a Magic Leap lenne a befutó, akkor a cégnek első körben 2500 eszközt kell leszállítania, hogy elkezdődhessenek a gyakorlati próbák. Ha ezek pozitív eredménnyel zárulnak, akkor már csak arról kell meggyőznie a hadsereg szakembereit, hogy képes lesz további 97 500 ilyen headsetet időben és megfelelő minőségben leszállítani.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak