Az utóbbi időben napi szinten jelennek meg a találgatások azzal kapcsolatban, hogy melyik technológiai óriáscég piaci kapitalizációja lépi át először az ezer milliár dolláros határt. Abban mindenki egyetért, hogy az Apple, az Amazon, az Alphabet és a Microsoft négyeséből előbb-utóbb összejön valamelyiknek a dolog, az elemzők pedig lelkesen elemzik, hogy miért éppen az ő favoritjuk teljesítménye lesz olyan, hogy a megelelő küszöb fölé tolja a részvények értékét.
Ebben a pillanatban az Apple 941 milliárd dolláron áll, míg az Amazon és a Microsoft cégértéke rendre 874 és 816 milliárd. Bár az ezer milliárdhoz az Apple áll a legközelebb, a többiek is olyan ütemben fejlődnek, hogy a figyelemre méltó mutatók közlésével vagy szerencsés kézzel behúzott cégfelvásárlásokkal és termékbejelentésekkel túlnőhetik az iPhone gyártóját. A Microsoft például a múlt héten jelentett 30 milliárd dolláros negyedéves és 110 milliárd dollár fölötti éves rekord bevételt, a meggyőző növekedésben pedig már nagyon nagy szerepe volt a cloud üzletnek, ami zene a befektetők fülének.
Az Alphabet-Google is tartja velük a tempót
A Google anyacége, az Alphabet tegnap tette közzé második negyedéves számait, amelyekkel szokás szerint megfejelte a piaci várakozásokat, és pillanatok alatt majdnem 5 százalékot lendített papírjainak árfolyamán, hogy a nap végére is 3 százalék fölötti erősödést jegyezhessen – ezzel a társaság pillanatnyilag több mint 832 milliárd dollárt ér. Az április és június közti időszak 32,66 milliárd dolláros bevételéhez ezúttal 3,27 milliárdos nettó profit társult, szemben az előző év megfelelő időszakának 26 milliárdos bevételével és 3,5 milliárdos nyereségével.
A profit csökkenése annak az 5 milliárd dolláros gigabírságnak köszönhető, amelyet az Európai Bizottság varrt rá a Google-re az Android rendszerrel kapcsolatos versenykorlátozó gyakorlatok miatt. A befektetők azonban, úgy tűnik, nem hatódtak meg a hatalmas pénzbüntetéstől, ehelyett a várakozásokat jóval meghaladó mutatókat és a haszonkulcs növekedését díjazták. Bár a Google megtámadta az unós döntést, így még fizetnie sem kell, a bírság összegét a második negyedéves mérlegében szerepelteti.
Érdekesség, hogy a második negyedv végére az Alphabet alkalmazottainak száma már a 90 ezret közelítette világszerte, szemben a tavaly ilyenkor jelentett 75 ezerrel.
A beszámolók egyrészt kiemelik, hogy az Alphabet összes bevételének ezúttal 86 százalékát adta a Google online hirdetési üzlete. Bár ez az arány még mindig nagyon magas, lassan ki lehet mondani, hogy az Alphabet már nem csupán egy vékony borítás a Google hirdetési biznisze körül: a társaság többi tevékenysége (média- és hardvereladások, cloud szolgáltatások stb.) 37 százalékos éves növekedéssel már majdnem 4,5 milliárd dollárt hozott a konyhára. Mindezt úgy, hogy az "Other Bets" üzletág, vagyis a kísérleti projekteket összefogó autós-robotos-biotech saláta, most is elégetett 732 millió dollárt.
Szabad szemmel látható számok a többi üzletből
A másik fontos dolog a cloud részleg lendülete, amit Sundar Pichai vezérigazgató ismét a cég alaptevékenysége természetes meghosszabbításának nevezett. (Ilyenkor persze nem nagy csoda, hogy hirdetések mellett a cloud storage bevételek húzzák az "Egyéb" kategóriát, hiszen az április és június közti időszak sosem a hardvereladásokról szólt.) A negyedév során egy nagy csomó pedigrés ügyfél jelentette be, hogy digitális üzletét részben vagy egészben a Google Cloud platformra költözteti, és a G Suite szolgáltatások is stabil növekedést produkáltak.
A Google keresőjével kapacsolatban érdemes megjegyezni, hogy ezen a területen a költségek lassabban, a bevételek pedig gyorsabban nőttek az előzetes várakozásokhoz képest, ez pedig nagyban hozzájárult a jó eredményekhez. A vállalat részben a mesterséges intelligencia egyre hatékonyabb alkalmazásával magyarázza, hogy globálisan növekszik a keresőszolgáltatások vagy akár a YouTube hirdetési forgalma. A nyereségesség növekedését csak az akasztja meg, hogy az Apple és más cégek is megsarcolják a Google-t a saját eszközeiken és alkalmazásaikban szaporodó hirdetések után.
A mostani negyedéves eredmények bejelentésekor egyébként a Maps (Google Térkép) szolgáltatás került szóba, mint a következő bevételi központ, amit a cég fel kíván építeni, de rövid távon hasonlóan érdekesnek tűnik a Translate (Google Fordító) monetizálása is. A jelenleg ingyenes és reklámoktól mentes szolgáltatás ma már naponta 143 milliárd (!) szót fordít le a rendelkezésre álló több mint száz nyelv egyikéről a másikára, és valós idejű, sőt a mobil eszközök kameráját igénybe véve kép alapú fordításra is képes. Bár a videókhoz hasonló 15 másodperces megszakító hirdetések ebben az esetben nem igazán jönnek szóba, a Google itt is képes lehet megtalálni a megfelelő formátumot.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak