Napi FB-bukta rovatunk: ezúttal a politikai hirdetések feladóinak ellenőrzéséről derült ki, hogy nem igazán működik.

A Facebook kedden tett közzé egy új és a tervek szerint hetente frissülő adatbázist a közösségi oldalon futó, politikai vonatkozású hirdetések összegéről és a hirdetések megrendelőiről. A lista legelső kiadása a májustól summázott adatok alapján több mint negyedmilliárd dollár értékű reklámot tartalmazott. Az adatbázis publikálásával a vállalat elébe menne a szabályozók küszöbön álló fellépésének, miután a küszöbön álló amerikai félidős választások előtt folyamatosan témát jelentenek az ellenőrizhetetlen forrásból származó, a szavazás kimenetelét nyilvánvalóan befolyásoló Facebook-kampányok.

Ahogy nemrég írtuk, a transzparencia ettől még távolról sem teljes, hiszen a Facebook saját azonosítási eljárása mellett továbbra sem közöl érdemi információt a hirdetőiről, akiket egyébként május óta fel is tüntet a politikai rekálmok mellett. Az ExxonMobil nyilván egyből azonosítható lesz már a neve alapján is, de a sosem hallott, amúgy is homályos hátterű megrendelők listázása nem visz közelebb a politikai hirdetések valódi megrendelőihez. Sőt, ahogy az nemrég kiderült, maga az előzetes szűrés sem ér sokat: a Vice magazin egészen primitív módon jutott túl az állítólagos filterezésen.

Nyugalom, a Facebooknál keményen dolgoznak

A lap munkatársai nem tettek egyebet, mint hogy Mike Pence alelnök, a Demokrata Pártot vezető Tom Perez, vagy akár az Iszlám Állam nevében olyan hirdetéseket próbáltak feladni, amelyeket esetenként egy az egyben a korábban már azonosított, az amerikai választások előtt aktív orosz forrásokból vettek át. Ez pedig csont nélkül át is ment a rendszeren, a Facebook jóváhagyta a reklámokat. Bár a Hillary Clinton nevében feladott hirdetéseket visszautasították, ez nem akadályozta meg a Vice újságíróit, hogy ugyanabból a forrásból reklámokat vásároljanak további kamu szervezetek vagy személyek nevében.
 

forrás: Vice News


A Vice természetesen a Facebook véleményére is kíváncsi volt, ahonnan a szokásos maszlagot kapták a célokról és a kezdeti hibák kijavítását célzó kőkemény munkáról. Külön érdekesség, hogy a közösségi oldal szerint külföldi szervezeteknek már egyáltalán nem engedik meg, hogy az amerikai felhasználókat célzó politikai hirdetéseket rendeljenek – ehhez képest, ahogy a fentiekből kiderül, a Vice News simán feladogatta a 2016-os orosz dezinformációs kampányban használt képeket és szövegeket. A Facebook ehhez annyit fűzött hozzá, hogy a szóban forgó képek önmagukban nem sértették az oldal felhasználási szabályait.

A Vice természetesen nem élesítette a hirdetéseket, de erre a befogadás után bármikor lehetősége lett volna. A feladó azonosítására szolgáló "Paid For" funkció viszont, mindennek alapján, semmit sem ér: bár a hirdetések feladásához konkrét azonosításra van szükség (másképpen fizetni is nehéz lenne értük), a megcélzott felhasználók képernyőjén már simán megjelenhet egy másik, akár teljesen fiktív személy vagy szervezet is, mint a politikai reklámok szponzora. Innentől ebben a kérdésben sem nehéz igazat adni Tim Cooknak, az Apple vezérigazgatójának, aki tegnap egy európai adatvédelmi konferencián egyértelműen megfogalmazta: a kimerítő tájékoztatás a megalapozott felhasználói döntések feltétele, minden más megoldás csak blöff az adatgazdaság szereplőinek részéről.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.