Chicagóban tíz McDonald's egységben munkába álltak a hangfelismeréssel dolgozó algoritmusok. A mesterséges intelligencia (MI) a remények szerint jelentősen megkönnyítheti a személyzet dolgát azzal, hogy önállóan felveszi az autós rendeléseket és továbbítja a konyhának az ügyfél igényeit. A társaság vezérigazgatója ugyanakkor világossá tette, hogy a technológia szélesebb körű bevetésére nem holnap kerül sor.
Van hová fejlődni
Chris Kempczinski az eddigi tapasztalatokkal kapcsolatban múlt héten arról beszélt, hogy az (elméletben) nyelvjárást, akcentust is kezelni képes MI az eddigi adatok alapján nagyjából 85 százalékos pontossággal képes dolgozni. Ez ha úgy nézzük, elég magas arány, másrészt viszont azt is jelenti, hogy hat esetből egy vendégnek meggyűlik a baja a gépi segédlettel. Utóbbi nem csak azt jelenti, hogy egy dolgozónak kell megoldania a keletkezett problémát, hanem azt is, hogy az ügyfélélmény jelentősen romlik egy ilyen malőrnek "köszönhetően".
Ennek ellenére a vállalat láthatóan elkötelezett a technológia és az automatizálási folyamatok kiterjesztésében. Ennek egyik legfőbb mozgatórugója lehet, hogy jelen pillanatban nagyon nehezen találnak elegendő személyzetet a járványhullám lecsengésével ismét felpezsdülő forgalomnak örvendő éttermek.
Azt azonban a vezérigazgató is világossá tette, hogy egy dolog néhány chicagói étteremben alkalmazni a szoftveres rendelésfelvevőket, és másik mindezt akár csak az Egyesült Államokban egységesen bevezetni (az USA-ban hozzávetőleg 14 ezer tagja van a gyorséttermi láncnak), mivel a különböző akciók, helyi menük és eltérő dialektusok felismerése is sokkal komolyabb próbatételt jelent az MI-nek.
Maga a hangfelismerésre épülő rendelésfelvevő technológia egy két évvel ezelőtti felvásárlással került a társasághoz. Abban az évben ugyanis több más technológiai irányultságú kisebb vállalkozás mellett az Apprente is a McDonald's kosarában landolt. A vállalkozás 2017-es alapítása óta dolgozott a kifejezetten a rendelések többnyelvű felvételére képes autonóm rendszerén, amelynek gyakorlati bevetésére most jött el az idő.
A McDonald's az utóbbi időben láthatóan igyekszik a saját szolgálatába állítani a technológiai ipar nyújtotta lehetőségeket. Az előbb említett akvizíciókkal párhuzamosan a cégen belül megalakult egy kifejezetten jövőbe mutató megoldásokon dolgozó kutatói részleg. Az McD Tech Labs székhelye hol máshol lehetne, mint a Szilícium-völgyben, élére pedig az Apprente egyik alapítója került.
A konyhában óvatosabban lépnek
A gyorséttermi gigalánc vezérigazgatója arról is beszélt, hogy folyamatosan vizsgálják a konyhai folyamatok automatizálásának a lehetőségeit. Kempczinski azonban az elkövetkező öt évben nem látja annak komoly esélyét, hogy mindez nagymértékben teret kapjon a cég üzleteiben. Ennek oka, hogy bár ilyen megoldások már most is elérhetők a piacon, azok telepítési, beruházási költsége egyelőre túlságosan magasan van ahhoz, hogy üzletileg indokolható legyen egy ilyen drasztikus váltás.
A témával kapcsolatban egyébként alig néhány héttel ezelőtt számoltunk be a gyorséttermi hamburgereket készítő robotjairól ismert Miso Robotics új fejlesztéséről, amely gépi látás segítségével azonosítja és felügyeli a sütőlapra helyezett hússzeleteket, hogy azok a vendégek óhaja szerint készüljenek el.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak