A SoftBank ennyit áldozna az ARM megszerzésére. A japán vállalat erre alapozná a jövőjét.
Hirdetés
 

Egy napja még a The New York Times csak név nélkül nyilatkozókra hivatkozva írt arról, hogy a japán SoftBank várhatóan felvásárolja a brit ARM-ot. A cég, melynek központja Cambridge-ben található, mintegy 22 milliárd dollárt ért a múlt pénteki tőzsdezáráskor.

A Reuters viszont ma már tényként közli, hogy a japánok 24,3 milliárd fontot, mintegy 32,2 milliárd dollárt adnak a cégért. Ez lesz a SoftBank történetének egyik legnagyobb felvásárlása. A japán cég tudatosan készült a nagy felvásárlásra. Megvált többek között 10 milliárd dollárért egy jelentős részesedésétől az Alibabában, majd kb. egy hónapja eladta a Supercell nevű finn videojáték-fejlesztő cégben szerzett részesedését a kínai Tecentnek 8,6 milliárd dollárét. Mindkét ügylet már arra utalt, hogy a japánok valami nagy lépésre készülnek a piacon.

Évi 15 milliárd chip megér ennyit?

Az ARM-ért ajánlott felár tetemes: a SoftBank 17 fontot kínál részvényenként készpénzben a Cambridge Egyetem körül kialakult technológiai cégeket tömörítő ún. Cambridge Cluster (vagy más néven Silicon Fen) és a londoni tőzsde legértékesebb technológiai cégért. Az ARM nem gyárt, hanem csak tervez chipket, és bevételei licencértékesítésből származnak. Mivel már a kezdetektől a mobil irányába fordult, az általa kifejlesztett CPU-dizájn a mobil világban meghatározóvá vált.

Az ARM CPU-architektúráját használják a legjelentősebb mobilgyártók és a dolgok internete (IoT) felé induló cégek is. Emellett például a Qualcomm az ARM-technológiára építve egy ideje az adatközpontpiacot is támadja: igencsak ambiciózus terveket sző az Intel monopolhelyzetének megtörésére. De ARM-ügyfél többek között a Samsung, a Huawei és az Apple is.

A hagyományos chipgyártók – az Intel és az AMD – későn kaptak észbe, és nem is sikerült ledolgozniuk azt a hátrányt, amit a késlekedésük miatt gyűjtöttek be. Az Intel el is engedte ez a fejlesztési vonalat. Májusban bejelentett és 12 ezer dolgozó elbocsátásával járó átszervezésének egyik sarkalatos pontja ugyanis a mobil fejlesztések leállítása. Az AMD ellenben maga is gyárt ARM chipeket, igaz, nem mobilba, hanem szerverbe.

Tavaly az ARM-ügyfelek összesen mintegy 15 milliárd chipet szállítottak le. Ennek azonban csak mintegy fele ment különböző mobil eszközökbe. A többit részben IoT-eszközökben, részben szerverekben és más termékekben használták. A brit cég ügyfélköre ugyanis meglehetősen szerteágazó. A fent említetek mellett ott van az Applied Micro Circuits, a Cavium, a tavaly 37 milliárd dollárért az Avago birtokába került Broadcom, sőt az AMD is.

Ez kell a paradigmaváltáshoz

A mostani felvásárlásról a cég alapító-vezérigazgatója, Masayoshi Son, aki egyébként már a visszavonulását tervezi, azt mondta, hogy ez a vállalat legfontosabb akvizíciója, amely a vállalat jövőbeni növekedésének motorja lesz. A SoftBank ugyanis a most zajló technológiai paradigmaváltásra kíván koncentrálni, melynek egyik kulcsa a tárgyak internete és a mesterséges intelligencia, melynek az ARM technológiái révén a kulcsszereplője. (Az ARM májusban 350 millió dollárt fizetett egy szintén brit cégért, az Apical-ért, amely elsősorban az IoT területén hsaznosítható képelemzési technológiákat fejlesztett.)

Nem véletlen, hogy a japán vállalat nem csak a felárral, hanem egyéb vállalásokkal is vonzóvá akarja tenni az ajánlatát a Brexit miatt amúgy is bizonytalan helyzetű Nagy-Britanniában. Többek között azt hangoztatják, hogy a céget továbbra is brit központúnak képzelik el, és a jelenlegi négyezres létszámot akár meg is dupláznák. Az ARM alkalmazottainak többsége egyébként mérnök.

Az 1981-ben alapított SoftBank tavaly már a világ 62. legnagyobb cége volt. Sikerét nem utolsósorban jó menzetközi akvizíciós politikájának köszönhette. Szinte minden olyan – a technlógiai iaprhoz kötődő – üzletbe beszállt, ami jó jövedelmez. Beszállt az online fogadási üzletbe, a vezetékes internetszolgáltatásba, 2006-ban pedig a mobilpiacba is. 2006 tavaszán vette meg a Vodafone japán leányvállalatát, amit még abban az évben át is neveztek SoftBank Mobile-ra. 2012-ben léptek be az amerikai mobilpiacra, amikor 70 százalékos részesedését vásároltak a Sprint Nextelben. Befektetéseinek még magyar vonatkozása is van: 2010-ben jelentős részesedést vásároltak a Ustreamben.

Bár szakértők szerint a brit népszavazás döntése az EU-tagságról növelte a szigetország gazdasága körüli bizonytalanságot, az az ARM-ot kevésbé érinti. Egyrészt a licenceket dollárért értékesíti, így a font árfolyama sincs hatással a teljesítményére, másrészt bevételeinek mindössze 1 százaléka jön Nagy-Britanniából. A nagy ügyfelei Ázsiában és az Egyesült Államokban vannak: a bevételek több mint fele az előbbi, közel 40 százaléka pedig az utóbbi régióból érkezik.

Piaci hírek

Szép csendben mainstream lesz a kriptopénz

Az egyik legrégebbi alternatív fizetési rendszer, a PayPal is beszállt: mostantól lehetővé teszi a kriptovalutás tranzakciókat.
 
Hirdetés

Van olyan tanácsadó, aki pénzt hoz?!

Pedig külső szemlélőként csak annyit mutat meg, hogy miből van hiány és miből van fölösleg. Ám ha szoftverlicencekről van szó, ez százmilliókat is érhet – megtakarításban.

Elvben mindenki egyetért azzal, hogy egy vállalat informatikája optimális méretű és működésű kell legyen. A helyes arányok megtalálása azonban nehéz, különösen a szoftvereknél.

a melléklet támogatója az IPR-Insights

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.