Eddigi legerősebb kihívóját kaphatja meg Elon Musk cége; az IT-ipar nagyágyúi sorban jelentkeznek be a személyszállítás digitalizálódó piacára.

A 21. század közepére egészen biztosan másképp fog kinézni az autókkal való közlekedés, mint ahogyan ma ismerjük. Ennek jelei már évek óta tapasztalhatók; terjedőben vannak a hibrid, sőt, a már teljesen elektromos meghajtású autók is, és az önvezető járművek is egyre hangsúlyosabban jelennek meg a világban (noha még mindig kísérleti stádiumban közlekednek az USA útjain).

A nagy kérdés persze még nem dőlt el: a jelenlegi autógyártók képesek lesznek átmenteni piaci befolyásukat az új érába, vagy a digitális világ nagyágyúi vajon letarolják ezt a piacot (is)? A harc mindazonáltal egyre élesebb; erre a pezsgő területre léphet be és változtathatja meg az esélyeket az Apple. Korábbi pletykák szerint már 2019-ben megjelent volna az almás cég logóját viselő elektromos autó, adta hírül még tavaly a The Wall Street Journal. A The Information múlt havi beszámolója szerint azonban több csúszás és egyéb akadály miatt a tervezett bemutatkozás ideje kitolódott 2021-re.

Ez nem is meglepő, hiszen egy ilyen projekt kvázi nulláról indítva sokkal nagyobb falatot jelent, mint akár egy hordozható médialejátszó vagy egy érintőképernyős telefon piacra vezetése. Elég csak a Tesla akkumulátorgyárára gondolni, mely évek alatt készül el, és csak azért indul be a termelés a már félig kész üzemben, hogy hamarabb fel lehessen pörgetni az elektromos autók eladásait.

De a cégek között is nagy a harc a jó szakemberekért. A Tim Cook vezette vállalat „Project Titan” elnevezésű programján a hírek szerint 1000 munkatárs dogozik, akiknek jelentős része a Teslától érkezett. Többek között a brit Chris Porritt, aki jelenlegi munkahelyét megelőzően a Teslánál töltött be alelnöki tisztséget a járműtervezés terén, még korábban pedig az Aston Martin vezető mérnökeként dolgozott. De említést érdemel a mesterséges intelligencia szakértője, Jonathan Cohen is, aki az Nvidia deep learning igazgatójaként tevékenykedett, vagy Kurt Adelberger; a Google korábbi mérnöke még egy elektromosjármű-töltőrendszerre vonatkozó szabadalmat is jegyzett a keresőóriásnál.

Biztonsági kihívások
100 millió Volkswagen autó lehet kitéve annak a két sebezhetőségnek, melyek gyakorlatilag az összes, 1995 óta gyártott VW járművet fenyegetik. A német cég kulcsmentes indítórendszerének két évtizede meglévő gyengeségét kihasználva a hackerek távolról ki tudják nyitni a kiszemelt autót. A második biztonsági rés a Ford, a Peugeut és a Citroen modelljeinek millióit is érinti.

Mindkét esetben egy alig pár tíz eurós eszközzel, a kis keresgéléssel bárki számára elérhető Arduino révén (lásd a fenti kisképet) nyílhatnak ki a tulajdonos akarata ellenére az autók. A készülék a járművek és indítókulcsuk közötti vezetékes kommunikáció elfogására és egy klónkulcs létrehozására képes.

Jelenleg nem ismert, hogy a hibákat az autótolvaj bandák kihasználják-e.

Nyílt titok?

Elon Musk szerint az Apple „iCar” (ez természetesen nem hivatalos elnevezés) nyílt titoknak számít az iparági szereplők között. A Tesla vezetője még egy erős viccet is megengedett magának ennek kapcsán: az Apple-t a Tesla temetőjeként írta le, azt állítva, hogy az általuk elbocsátott mérnökök zömét szinte azonnal felveszi a Tim Cook vezette vállalat.

Ennyi embert persze nehéz elrejteni a világ elől, és nem is sikerült az Apple-nek. A Project Titan alkalmazottainak zöme Sunnyvale-ben, a vállalat központi kampuszának közelében található, szintén almás tulajdonban levő épületben dolgozik. Fedővállalatként a SixtyEight Research funkcionál, mely ugyan hivatalosan piackutatási tevékenységet végez, mégis, olyan városi engedélyekkel rendelkezik, mint javítógarázs-üzemeltetés vagy gépjárműszerelés. A helyiek pedig állítólag gyakran hallanak késő estébe nyúlóan motorzajt a cég épületeiből kiszűrődni.

Hogy még tisztább – vagy éppenséggel zavarosabb – legyen a kép, a Frankfurter Allgemeine Zeitung idén tavasszal arról számolt be, hogy az Apple titkos kutatólaboratóriumot üzemeltet Berlinben. Nagyjából 15-20 fősre teszi az itt dolgozók számát a névtelenül maradó forrás, aki szerint a német autóipar csúcskategóriás mérnökeit foglalkoztatják a helyszínen. Az újság azt is tudni vélte, hogy az amerikai vállalat járműveit egyfajta kölcsönzési konstrukcióban tervezi majd értékesíteni.

És ha mindez nem lenne elég, itt vannak az Apple év elején tett domainbejegyzései is. A január 8-i Whois rekordok szerint az apple.auto, az apple.car és az apple.cars már az almás cég birtokában van (mindmáig publikus tartalom nélkül).

Hivatalos megerősítés híján természetesen teljesen biztosan semmit nem állíthatunk, de a fentiek összeolvasásával azért elég jó kép rajzolódik ki arról, mire is készül az Apple a közlekedésben, személyszállításban. Ha meg tudják ismételni az iPodok, iPhone-ok, iPadek sikerét a gépjárműiparban, akkor azzal valószínűleg a 21. század legmeghatározóbb cégévé válhatnak szerte a világon. Persze ehhez le kell tudni győzni a Google-t és a Teslát is, a hagyományos autógyártókról már nem is beszélve.

Biztonság

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.