Közel 300 millió twitterező örülhet annak, hogy sokkal gyorsabban és pontosabban jelennek meg posztjai a Google keresőjében, mint korábban. A két cég végre megállapodott abban, hogy az első félév folyamán olyan közös technikai fejlesztéseket hajtanak végre, melynek eredményeként a Twitter-bejegyzések publikálásuk után azonnal kereshetővé válnak a Google-ben. Ráadásul annak megfelelő helyezéssel jeleníti meg a tweeteket a Google, hogy azok mennyire relevánsak az indított keresés szempontjából. Eddig ezt csak a Yahoo és a Bing biztosította, ám mivel a keresőpiacot egyelőre a Google uralja, kis hatása volt a Twitter növekedésére. De majd most!
A két cég nem először próbálkozik azzal, hogy szorosabbra vonja a kapcsolatát a keresés terén. Először 2009-ben kötöttek megállapodást, ám az együttműködés 2011-ben a Twitter felmondta. Anthony Noto, a cég pénzügyi igazgatója egyébként utalt már arra tavaly novemberben, a Twitter első alkalommal megrendezett Analyst Day nevű rendezvényén, hogy a Google keresőjént keresztül kellene növelni a mikroblog látogatóinak és áttételesen felhasználóinak a számát. Akkor azonban Noto főleg a SEO optimalizálás megerősítését vetette fel.
Kellenek az új felhasználók
De miért változott a hozzáállás? A több találat több látogatót – ezáltal nagyobb hirdetési bevételt – és persze több felhasználót is eredményezhet. Legalábbis ez a remény. De a mostani megállapodás csupán egy eleme annak a változásnak, ami a múlt év óta zajlik a cégnél.
A fent említett Analyst Day rendezvényén a a céget irányító Dick Costolo elismerte, hogy egyre lassuló tempóban bővül a mikroblog felhasználói bázisa. Akkor Costolo 284 millió aktív felhasználóról beszélt.
És hiába nézi meg havonta félmilliárd látogató a Twittert és az érdekeltségi körébe tartozó oldalakat, ők nem lépnek be, és nem regisztrálnak. Az a 125 millió látogató pedig, aki havonta eljut a Twitter főoldalára, onnan gyakorlatilag érdemi akció nélkül távozik.
Az mindenképpen a Twitter malmára hajtja a vizet, hogy egy tavaly szeptemberben végzett amerikai felmérés szerint az Instagram után a legfiatalosabb a felhasználói bázisának az összetétele. Míg a Facebookon lóg az 50-64 éves korosztály internetezőinek 63 százaléka és a 65 év feletti nezetők 56 százaléka, Twitterezni csak 12, illetve 10 százalékuk szokott. A legfiatalabb vizsgált korosztálynál (18-29) 87-37 százalék a két oldal használatának megoszlása.
Érdekes ugyanakkor, hogy a bevétel növekedésére nem lehet panasz. Ha a nyereséget nem is kell nagyon számolni, a bevételek elég gyorsan nőnek. Tavaly a második negyedévben például több mint duplájára nőtt a forgalom 2013 hasonló időszakához viszonyítva, és az elemzői konszenzus a ma késő este várható gyorsjelentésben is közel 87 százalékos bevételnövekedést vár az előző év hasonló időszakához képest, így az összbevétel meghaladhatja a 453 millió dollárt.
A megoldás a fejlesztés
Costolo a befektetői konferencián azt ígérte, hogy a cég nagyobb sebességre kapcsol a fejlesztések terén. Van is min gyorsítani, bár azt sem lehet mondani, hogy az elmúlt években nem történt előrelépés.
Először a hirdetések terén nyitott a cég, hiszen az tűnt a bevételnövekedés egyik legkézenfekvőbb forrásának.
A hirdetések már 2010-ben megjelentek az oldalon. A mindent elsöprő áttörés azonban egyelőre várat magára, pedig többféle formával is próbálkoztak. 2013-ban a cég tőzsdére lépése után néhány nappal jelentették be, hogy kiterjesztik önkiszolgáló hirdetési platformjukat Európába is (addig csak az USA-ban volt elérhető a szolgáltatás). Tavaly pedig komoly energiákat fektettek abba, hogy finomítsák a rendszert: a hirdető meghatározhassa, hogy szponzorált tweetek kiváltotta interakciók közül melyek számára az értékesek, azaz amiért fizetni is hajlandó.
Szintén a bevételnövelést serkentő megoldáként vezették be 2013 elején a tweeten belüli vásárlás lehetőségét.
A másik megoldandó probléma a felhasználó bázis bővülésének gyorsítása. Arra már a novemberi Analyst Dayen utalt Costolo, hogy erőteljes funkcióbővítésbe kezdenek. Idén január végén a fejlesztési hullám részeként adták hírül, hogy végre már lehet videózni és csoportos üzeneteket is küldeni.
És természetesen most itt van a Google-megállapodás, amely egyrészt a látogatói forgalom növelését, másrészt új aktív felhasználók tömegeit terelhet a mikroblog felé. Bár a vállalatok hivatalosan nem erősítették meg, a Bloomberg úgy értesült, hogy a két cég fejlesztőcsapata már egy ideje dolgozik a technikai részleteken.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak