A Facebook szárnyal, a Snapchat erőtől duzzad, az Instagram megállíthatatlanul fejlődik. Úgy tűnik, hogy a közösségi megközelítésű szolgáltatások, alkalmazások nem képesek hibázni, sőt, még hely is van új belépők számára. A Twitternek mégsem sikerül az áttörés: a mikroblog szolgáltató csak kínszenvedéssel tudja növelni aktív felhasználói számait, a bevételek sem úgy alakulnak, ahogy szeretnék, és még a CEO-nak is mennie kellett.
Látványosság és azonnaliság
A vezetőség folyamatosan keresi azt az eszközt, vagy funkciót, amivel felpörgethetnék a Twittert. Az eddigi kisebb-nagyobb újításokhoz képest sokkal nagyobb horderejű változás várható a Project Lightning nevű funkciónak köszönhetően, ami még ebben az évben, de közelebbről nem ismert időpontban kerülhet be a funkciók közé. A Lightning fontos eseményekhez, történésekhez kötődő, nagy képekkel és videókkal operáló új elem lenne, ami az appokban, a netes felületen, sőt, akár más alkalmazásokban jelenne meg.
A Twitter applikációban ezt úgy kell elképzelni, hogy egy gomb megnyomásával a felhasználó egy új felületre kerül, ahol éppen futó, vagy hamarosan elkezdődő eseményekkel összefüggő képfolyamok jelennének meg. A fesztiválokon, sporteseményeken, díjkiosztókon kívül itt olyan rendkívüli történések is helyet kapnának, mint egy földrengés, vagy bármilyen jelentős megmozdulás, felvonulás, amiről egy adott időben az átlagosnál több tweet születik.
Látványos fotókkal aktivizálnák a felhasználókat (Kép: Buzzfeed)
Felhasználói oldalról nézve: amint kiválasztjuk valamelyik eseményt, az ahhoz kötődő multimédiás elemek töltenék ki a kijelzőt. A Lightning egyik legfontosabb jellemzője, hogy a képek, videók, vagy élő streamek nem a Twitter fal részeként, hanem különálló, az egész képernyőt pillanatok alatt betöltő látványelemként tűnnének fel, amit egyébként egy szerkesztői gárda válogat ki az elérhető felvételek, vagy Vine videók közül.
A cél természetesen a közösségi érzése fokozása, annak elérése, hogy a felhasználók úgy érezzék, ők is részesei az eseményeknek. Ennek elérése nem is a meglévő felhasználóknál, hanem azoknál fontos, akik még nem regisztráltak, viszont ezzel talán megkaphatják a kezdő lökést a regisztrálás felé. Hogy ez megvalósuljon, a Lightning események akkor és ott is megjelennek, ha az illető nem lépett be a fiókjába, sőt, a beágyazási lehetőség miatt ezek más oldalakon, felületeken is feltűnhetnek és az sem feltétel, hogy kövessük az adott eseményt, vagy felhasználót.
Nehéz a kitörés
A 2013 óta tőzsdére lépett Twitter egyelőre képtelen volt megfelelni a befektetői, tulajdonosi elvárásoknak, és ez lesz az első olyan nagyszabású változtatás, ami segíthet. A Project Lightning elindulását a 2009 óta CEO-ként dolgozó Dick Costolo már nem láthatja testközelből, mert a veszteségek halmozása és a relatív sikertelenség miatt távoznia kellett posztjáról.
A Twitter jellegénél fogva nehezen újul meg, hiszen a 140 karakteres szöveglimit (amit egyébként a közvetlen üzeneteknél nemrég már eltöröltek), a Facebookhoz képest furcsább, kiismerhetetlenebb rendszer nem alkalmas arra, hogy milliárdos tömegeket húzzon be. A kitörés másik gátja, hogy a Twitter mai napig csak szűk rétegek kommunikációs csatornája, még akkor is, ha egyre több ismert politikus (pl. Barack Obama), színész, zenész, vagy akár maga Ferenc pápa csatlakozik a hálózathoz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak