Rossz híreket, ráadásul rosszkor csiripeltek a verebek tegnap. A Twitter épp negyedéves számait készült kiadni, de egy hiba miatt az eredmények előbb megjelentek. A várakozásoktól elmaradó bevételek aztán hullámvasútba ültették az árfolyamot a még javában aktív tőzsdén.
Saját fegyverükbe dőltek bele
Ironikus módon pont egy tweetben értesült a világ arról, hogy a közösségi hálózat számai idő előtt elérhetők. Egy New York-i pénzügyi adatelemző cégnél szúrták ki, hogy a Twitter részvényeseknek szóló oldalán megjelentek a negyedéves számok, majd a legfontosabb tényeket stílusosan ki is posztolták saját Twitter-csatornájukon.
#BREAKING: Twitter $TWTR Q1 Revenue misses estimates, $436M vs. $456.52M expected
— Selerity (@Selerity) April 28, 2015
A vállalati jelentéseket tőzsdezárás után szokták közölni, többek között azért, hogy mindenkinek legyen ideje megismerni a számokat, mielőtt másnap újra megnyitják a kereskedést. Itt azonban a gyorsan kapcsolók sokat kereshettek, hiszen a New York-i tőzsde még bőven aktív volt. A részvényárfolyamok azonnal zuhanni is kezdtek, ami csak azért állt meg 6 százalékos csökkenésnél, mert addigra sikerült felfüggeszteni a kereskedést a cég részvényeivel. Később ismét megindulhatott az adásvétel, a papírok pedig újabb 20 százalékot estek. Nap végére aztán kicsit normalizálódott a helyzet, és "csak" 18 százalékos lett a napi árfolyamesés.
Mint kiderült, ezért a hibáért nem a Twitter a felelős. A cég honlapján a NASDAQ szolgáltatása, a Shareholder.com hibájából jelenhetett meg idejekorán a negyedéves jelentés nem teljesen kész verziója. Az ügy nyilván nem tesz jót a NASDAQ renoméjának, hiszen alig több mint egy fél évvel ezelőtt hasonló módon járt a JPMorgan is.
Nem ezt várták
Az árfolyam zuhanását persze nem lehet a külső hibára fogni, azért már egyértelműen a Twitter a felelős. A legnagyobb riadalmat a bevételek okozták. A forgalom 436 millió dollár lett, ami alaposan elmarad az elemzők által várt 456 milliós szinttől. A befektetői büntetés annak ellenére volt ilyen kemény, hogy amúgy éves összevetésben ez nagyon komoly növekedést jelent. A tavaly ilyenkori számokhoz képest 74 százalékkal tudott többet számlázni a közösségi oldal, ráadásul a dollárerősödés kiszűrésével ez valójában 80 százalékos erősödésnek felel meg. A dinamika tehát megvan, ugyanakkor a nagy növekedés oka a gyenge bázisértékben is kereshető.
Szintén nem okozott osztatlan örömöt a részvényeseknél, hogy a cég a felduzzadt forgalom mellett sem képes egyelőre nyereséget termelni. A nettó veszteség 162 millió dolláros volt a negyedévben. Némi pozitívumként azonban érdemes megemlíteni, hogy az egyszeri tételek kiszűrése után már maradt némi profit. A részvényenkénti 7 centes eredmény ráadásul sokkal jobb, mint az elemzők által várt 4 cent.
A rossz hangulatot tovább erősítették viszont a vállalat vezetőségének éves célszámai, melyeket az első negyedév tényszámai után kénytelenek voltak lefelé módosítani. Az éppen most futó három hónapra pedig 470 és 485 millió dollár közé várják a bevételek, ez pedig szintén mélyen alatta van az elemzői várakozásokban megfogalmazott 537 milliós forgalomnak.
Fejlesztés, felvásárlás, partnerség
A társaságot vezető Dick Costolo ugyanakkor igyekezett megnyugtatni mindenkit. Szerinte nagyon sokat fejlesztettek az elmúlt időszakban, új termékeket, bevételi forrásokat vezettek be, amelyek közül egyik-másik ugyan nem teljesített úgy, ahogy remélték, de még korai lenne pálcát törni felettük.
A közösségi oldalnak két fontos problémát kell megoldania. Az egyik a felhasználói szám bővítése, amely az utóbbi időben nagyon lelassult. A friss jelentés már 302 millió aktív tagról beszél, ami nem rossz eredmény, hiszen sikerült áttörni egy fontos szintet. A felhasználói szám és aktivitás növelésében sokat segíthet a Google-lel kötött februári megállapodás is, amelynek értelmében a Twitter-bejegyzések publikálásuk után azonnal kereshetővé válnak a Google szolgáltatásában.
A bevételi oldalt erősítheti az a szintén Google-partnerség, amelyet a gyorsjelentés keretében hoztak nyilvánosságra. A Twitter májustól csatlakozik a keresőóriás DoubleClick szolgáltatásához, amely a hirdetők számára biztosított kampánymenedzselő platform, és többek között mélyebb betekintést enged a reklámozóknak a kampányok teljesítményébe.
Ugyancsak a hirdetési pénzeket szaporíthatja egy szintén tegnap bejelentett felvásárlás. A Twitter egy nem nyilvános összegért ugyanis magába olvasztja a TellApart vállalkozást. Utóbbi adatelemzéssel, prediktív technológiával igyekszik hatékonyabbá tenni a hirdetéseket, marketingüzeneteket.
A Twitter tehát valóban sokat tesz mind a felhasználók, mind az üzleti partnerek felől érkező igények kielégítésére, de ha ezek a lépések nem érnek be gyorsan, akkor könnyen elképzelhető, hogy Dick Costolo széke sem marad megingathatatlan.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak