Az Apple-re próbálta kenni a Twitter, hogy minden eddiginél jobban lelassult a felhasználó táborának a növekedése. Mindössze 4 millió felhasználóval gyarapodott a most lezárt 3 hónap alatt, ami 1,4 százalékos növekedés. A cég továbbra is veszteséges, de a bevételeit közel duplázta.
A bevételek meghaladták a várakozásokat
Miközben az elemzők a bevételek 87 százalékos növekedését várták 2014 negyedik negyedévére az előző év utolsó negyedévéhez viszonyítva, a Twitter ezen a téren sokkal jobban teljesített. A 2013-as 243 millió dollárral szemben 479 millió dollárral zárta a december 31-ével zárt negyedévét, ami a harmadik negyedévi bevételeknél 33 százalékkal magasabb, éves összehasonlításban azonban 97 százalékos pluszt jelent.
A nagy bevételnövekedést elsősorban a hirdetések hozták, melyek éves összehasonlításban szintén 97 százalékkal nőttek: 432 millió dollár jött ebből szemben a 2013-as 220 millióval.
A bevételek zöme egyelőre az Egyesült Államokban termelődik. A teljes bevétlek 66 százaléka, 315 millió dollár USA-ban képződött, míg a teljes nemzetközi jelenlétből 164 milliót szedett be a cég.
A veszteségek ugyanakkor a negyedére zuhantak: 511 millióról 125 millió dollárra. Persze ebben az is benne volt, hogy 2013 utolsó negyedévében, amikor a cég a tőzsdére lépett, 511 milliós mínuszt hozott össze.
Az Apple az oka mindennek
A pénzügyi eredmények javulása mellett van egy nagyon rossz hír is: az aktív felhasználói bázis növekedésének lassulása. Tavaly novemberben Dick Costolo 284 millió felhasználóról beszélt a befektetőknek. A mostani jelentésben viszont 4 millióval nagyobb szám szerepel. Ez csupán 1,4 százalékos bővülés, ami igencsak aggasztja a befektetőket.
Ez nem csak az előző negyedévek eredményeihez képest aggasztó. A bővülés dinamikája ugyanis éves összevetésben is lassul (lásd az alábbi grafikont).
A Twitternek azonban van magyarázata erre: a bűnös az iOS 8, amely legalább 4 millió felhasználó lemorzsolódását eredményezte. Közülük 1 milliót azért vesztettek el, mert amikor frissítettek az iOS 7-ről az új verzióra, elfelejtették a jelszavukat, vagy mert az új operációs rendszerre nem töltötték le újra a Twitter appot. További 3 millió felhasználót buktak el azon, hogy az Apple megváltoztatta a mobil Safariban az ún. „Shared Links” funkciót, amelynek segítségével a felhasználók egyszerűbben elérhették azoknak az embereknek a bejegyzéseit, akiket követtek. Az iOS 7-ben akkor is behúzta a friss tartalmakat a funkció, ha az alkalmazás nem volt nyitva, az iOS 8-ban viszont már el kell indítani ezt a funkciót, amit ezek szerint sok millióan nem tettek meg a negyedév folyamán.
De nem lehet minden problémát az Apple-re kenni. Arra is fény derült ugyanis, hogy a 288 millió felhasználó nem mmindegyike valódi. A Twitter is elismerte, hogy becslések szerint mintegy 8,5 százalékuk voltaképpen nem kerül kapcsolatba a Twitterrel, illetve a Twitteren megjelenő tartalmakkal. Csupán olyan, harmadik féltől származó alkalmazást használnak, ami automatikusan kapcsolódik valamiért a mikrobloghoz.
Igazolni kell, mi ér 25,5 milliárdot
A Twitter jelenlegi piaci értéke valamivel több mint 25,5 milliárd dollár. Ezt a cégvezetés is minden eszközzel igyekszik igazolni. A közelmúltban megújították a menedzsmentet, és azok a fejlesztések, melyeket tavaly és idén elindítottak vagy már be is vezettek, egyaránt azt célozzák, hogy ismét dinamizálják a céget. Ezt szolgálta az is, hogy újra megállapodtak a Google-lel a tweetek kereshetőségének javításáról. Emellett a közelmúltban két jelentősebb megállapodást is kötöttek hirdetési felületek értékesítéséről a Flipboarddal, valamint a Softbank és a Yahoo közös tulajdonában álló Yahoo Japan céggel.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak