A Facebook negyedéves üzleti jelentései az elmúlt egy évben legfeljebb amiatt volt érdekes, hogy a mobil felhasználók száma milyen ütemben gyarapodik. Az egyik (Európában és USA-ban) legjelentősebb közösségi oldal legfeljebb a milliárdos felvásárlásaival mutatta jelét annak, hogy igyekszik kontrollálni, kézben tartani a piacot és felkészülni arra jövőbeli időszakra, amikor majd nem mennek olyan jól a dolgok.
A Facebook hódítás eszközei
A stratégia egyelőre nyerőnek tűnik, az F8 konferencián bejelentett tervek pedig azt mutatják, hogy a Facebook sokkal nagyobb távlatokban és léptékekben gondolkodik, mint ahogy azt eddig sejteni lehetett. Több vélemény szerint Zuckerberg az egész netet magának akarja, ahogy van, amivel értelemszerűen az ott lévő, tevékenykedő, játszó, vásárló, ismerkedő, tájékozódó felhasználók és az őket kiszolgáló cégek is együtt járnak.
Ehhez mostanra elég komoly fegyvertárat hozott létre a cég, amelyek között ott van maga a közel másfél milliárdos Facebook, a 600 millió felhasználóval bíró Messenger, a WhatsApp (700 millió), az Instagram (300 millió) És majdnem a Snapchat is, akik, voltak olyan erősek és nem fogadták el a Facebook ajánlatát annak idején.
A Facebook az eddig lefedett területeken (üzenetküldés, fotómegosztás) kívül egy sor már tevékenységet is kontrollálni szeretne. Ilyen a pénzküldés lehetőség a Messengeren belül, vagy a chat alkalmazás komplett platformmá növesztése, amivel egyértelműen a fiatalabb korosztályt szeretné megnyerni magának. A korábbi felvásárlásokkal fejlettebbé válik a hirdetési rendszer, a fejlesztők is egyre hatékonyabb eszközöket kapnak kézhez, vagy ott van a Facebook videók beágyazhatósága, amivel a YouTube hegemóniája kérdőjeleződhet meg.
Zuckerberg: a Facebook egy nagy család
És még messze nincs vége: a külső oldalakon megírt kommentek megjelenhetnek a jövőben az „anyaoldalon”, a nagy kiadók cikkei elolvasásához el sem kell hagyni az oldalt (bár ez egyelőre pletyka szinten mozgó terv), a dolgok internete is beépül a közösségi oldal szolgáltatásai közé, a cégek a weboldalukon történő kommunikációhoz szintén a Messengert használnák, azaz a Facebook bizonyos szempontból az e-kereskedelem részévé is válna.
Egyeduralmi veszélyek
Mindez izgalmasnak, érdekesnek tűnhet, de senki se szégyellje magát amiatt, ha szorongó érzései vannak a Facebook terveivel kapcsolatban. Üzleti, vállalkozási oldalról eddig is kockázatos volt a kommunikációt, a hirdetési tevékenységet kizárólag a Facebookra bízni, amire a tanácsadók jellemzően fel is hívják a figyelmet. Felhasználói oldalról nagy ellenállásra nem lehet, nem is érdemes számítani, hiszen a kényelem által vezérelt online jelenlétnek csak kedveznek az újítások.
Elemezők kedvenc témája a tinédzserek viszonya a Facebookhoz, és ez lehet az a terület, ahol a „mindent behálózunk és mindenkit kiszolgálunk” taktika nem feltétlenül fog működni. A tini korosztály az összes, mostanában publikált kutatás szerint (mivel a FB egy ideje a kor szerinti felhasználói arányokat nem adja közre) elfordul az oldaltól, aktívan keresi az új platformokat, szolgáltatásokat, lehetőségeket, és ez akkor is fontos, hogy ha az említett új appok egyike (Instagram) szintén a Facebook tulajdonában van.
Csalogatnak: app kínálat a Messengeren belül
A 13-18 évesek közömbössége viszont mégsem látszik meg annyira drámai módon a számokban, mert ezzel párhuzamosan az idősebb generáció tagjai viszont most találnak rá a Facebookra, számukra most jött el az a tovább nem halogatható lépés, hogy regisztráljanak és megnézzék az unokák képeit, akik viszont már csak nagyon ritkán lépnek be, csak akkor, ha feltétlenül szükséges. A következő hónapokban fog eldőlni, hogy a külső, és kifejezetten a tiniket célzó appok megjelenése a Messengerben elég lesz-e arra, hogy megfogják a fiatalokat.
A választ lehetetlen megadni, de ha abból indulunk ki, hogy a fiatalok számára alapból béna/ciki/öreges/unalmas a Facebook, akkor pár GIF küldő és fotó montázs app kevés lesz ahhoz, hogy vonzóvá tegyék a szolgáltatást a szemükben. Pedig a Facebook jövője szempontjából életbevágó kérdés, hogy mi lesz 5 év múlva, amikor a most 18 évesek céget alapítanak, dolgozni kezdenek és keresnek maguknak egy helyet, ahol kommunikálhatnak, közösséget építhetnek, tájékozódhatnak.
A fiatalok, India és Afrika majd eldönti
És hogy mégis miért működhet az egész taktika? Egyszerűen azért, mert ilyen komplett, egyre több tevékenységet felölelő, területet átfogó platform nem létezik. A távol-keleti (WeChat, Line, Kako Talk) példákhoz hasonló szolgáltatások a nyugati, illetve amerikai piacról hiányoznak, nincs kihívó, ellenfél, a Snapchat és társai egy dimenziósak és azok is maradnak, és még a Google se nagyon hozható fel, mert esetükben egészen más mozgatóerők működnek.
Ha a Facebook nyomasztó fölénye ennyire érezhető, akkor el lehet képzelni, hogy milyen lesz mindez azokban a fejlődő országokban, ahova a vállalat óriási erőkkel igyekszik elvinni a netet, ami a szemükben egyenlő a Facebookkal. Az F8 konferencián bejelentett modell sokkal kiforrottabb, átgondoltabb, mint annak idején az Android felületén való megjelenés, a Facebook mindenhol ott lesz, mindenbe belenyúl, ezért, ha azt mondjuk, hogy az internet következő pár éve izgalmas lesz, akkor nem mondtunk semmit.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak