Érdekes, a hátterben zajló egyeztetésről adott hírt a The New York Times. A lap értesülései szerint több komoly médiavállalkozás is tárgyal a Facebookkal arról, hogy egy új rendszert alakítsanak ki, amely lehetővé teszi a közösségi oldalnak, hogy a sajtó anyagait úgy tudják elolvasni a felhasználók, hogy közben el sem hagyják a Facebookot.
Tartalmi kérdések
A Zuckerberg-birodalom immár bőven több mint egymilliárd aktív felhasználójával az internet megkerülhetetlen játékosává vált, amely sajátságos viszonyt ápolt az online lapokkal. Utóbbiak új olvasókat kaptak a közösségi megosztások segítségével, míg a Facebook a felhasználói elégedettségből profitált masszivan azzal, hogy az emberek ezen a csatornán böngészve keresnek érdekesnek ítélt tartalmakat.
Az amerikai lap most ennek a kapcsolatnak az esetleges megváltozását harangozta be. A nevük elhallgatását kérő informátorok szerint számos nagy kiadó, maga a The New York Times mellett például a BuzzFeed és a National Geographic is arról tárgyal a Facebookkal, hogy tartalmaik a közösségi oldalon belül jelenjenek meg majd a nem is olyan távoli jövőben.
A felhasználóknak tehát egy érdekesnek ítélt anyag elolvasásához nem kell elhagyni a Facebookot, hanem azon belül "fogyaszthat". A közösségi oldal a felszínen ezt úgy kommunikálja, hogy a külső weboldalak túl lassan töltődnek be, ez a lassúság pedig különösen a mobilon internetezőket riaszthatja el. Az érem másik, nem hangsúlyozott oldalán viszont természetesen a pénz áll. Azzal, hogy nem az eredeti tartalomgyártó oldalára kerül az olvasó, az online média számára életbevágó reklámbevételek feletti ellenőrzés is átcsúszik a Facebookhoz.
Kinek áll ez érdekében?
Egyelőre rendkívül ködösek az információk arról, pontosan miért is állna érdekében rábólintani egy ilyen változásra az online sajtónak. A hírek szerint elméletileg valamiféle bevételmegosztástól a Facebook sem zárkózna el, bár az ilyen jellegű megállapodás rendkívül távol áll a Facebook eddigi üzletpolitikájától. Felmerült az is, hogy az anyagok mellett megjelenő hirdetési felületek közül egyet átadna értékesítésre az együttműködő tartalomgyártóknak.
A másik, szintén fontos terület a látogatói adatok köre. Egy online lap rendkivül sokat profitálhat abból, ha az olvasói szokásokat tudja elemezni. Az olvasók böngészési útvonala, oldalon töltött ideje, kattintási szokásai, visszatérési hajlandósága mind-mind értékes adat a tartalomfejlesztés és a reklámelhelyezés szempontjából. A most felszínre került együttműködés viszont valószínűleg ezt a fegyvert is kivenné a sajtó kezéből.
A fenti problémák miatt nem is lehet csodálkozni azon, hogy egyes szerkesztőségek meglehetősen ellenségesen fogadták az ötletet. Úgy hírlik, a The Guardian például iparági összefogást sürgetett. Az elképzelés szerint a médiavállalkozásoknak egységfrontba kellene tömörülni, és ebben a formában, immár egyenlő félként tárgyalni a Facebookkal. Természetesen azzal a céllal, hogy az online sajtó a lehető legtöbbet meg tudjon tartani a számára fontos területekből, miközben a közösségi oldal által biztosított lehetőségeket is kiaknázzák.
Ha nem megy szép szóval...
A Facebook azonban akár erővel is beterelheti "szép új világába" a médiacégeket, hiszen egyedül ő rendelkezik arról, hogy a felhasználók milyen anyagokkal találkozzanak a hírfolyamukban. Magyarán azokat a sajtóorgánumokat, amelyek baráti módon viseltetnek, kiemelten kezelheti. Míg az együttműködéstől berzenkedők cikkeit még a mostani, minimumra nyomott "terítési szintnél" is lejjebb nyomhatja.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak