Több felhasználó, nagyobb aktivitás, ömlő reklámbevételek. Ezek jellemezték a Facebookot 2014 utolsó negyedévében, és úgy általában az elmúlt időszakban is. A befektetők egy része azonban folyamatosan aggódik az emelkedő költségek miatt.
Mobilra költöztek
A Facebook pénzügyi jelentéseinek grafikonos melléklete mindig a felhasználói számokkal kezdődik. Ez is mutatja, hogy a forgalomnál és a profitnál is fontosabbnak tartják ezeket a mutatószámokat. A közösségi hálózat adatai szerint az elmúlt év végén már 1,4 milliárd aktív felhasználóval büszkélkedhettek. Azaz havi szinten ennyien használták legalább egy alkalommal a cég oldalát és szolgáltatásait. Ez 13 százalékos éves növekedésnek felel meg, miközben az oldalon töltött átlagos idő is 10 százalékkal több, mint amennyi 2013-ban volt. (Érdekességképpen: a vállalat ügyfélköre immár nagyobb, mint bármelyik ország lakossága.)
Ennél is érdekesebb a Facebook "mobilizálódása". A teljes aktív táborból közel 1,2 milliárdan vannak, akik mobil eszközökről is használják az oldalt, tehát alig van olyan ember, aki csak a hagyományos desktopos felületen van jelen. Az okostelefonok, táblagépek előretörését viszont még jobban mutatja a másik, csak 2013 elejétől publikált adat, nevezetesen azok aránya akik kizárólag mobilról facebookoznak. Ez a csoport december végén 529 millió főt számlált. Másként fogalmazva: a felhasználók 38 százaléka egyáltalán nem találkozik a hagyományos számítógépekre tervezett felülettel.
Pénz bőven van, de költség is
Ami a bevételeket illeti, éves szinten szűk 12,5 milliárd dollár folyt be a kasszába, amiből üzemi eredmény szintjén 5, nettó profitban pedig 2,9 milliárd maradt. Ugyanezen 2013-as adatok rendre: 7,9 milliárd, 2,8 milliárd és 1,5 milliárd dollárt tettek ki. A forgalom tehát majdnem 60 százalékkal bővült, a nyereség pedig gyakorlatilag megduplázódótt.
Ennek ellenére egyes részvényesek nem nézik jó szemmel a költségoldal hasonló mértékű emelkedését. A GAAP szerinti - tehát az egyszeri tételeket is tartalmazó - elszámolásban ugyanis az utolsó negyedévben 2,7 milliárdra kúsztak fel a kiadások. Ez pedig 87 százalékkal magasabb az egy évvel ezelőtti értéknél.
El lehet menni
Az eredményeket kísérő beszélgetésen az alapító Mark Zuckerberghez érkezett is egy, a kiadások szükségességét firtató kérdés. Az elemzői oldalról érkező felvetés arra irányult, hogy ugyan milyen érdekük fűzödik a befektetőknek az Internet.org támogatásához. (A Facebook másfél éve alapította meg a szervezetet, melynek célja az internet-hozzáférés gyors ütemű bővítése és a fejlődő régiók mielőbbi felzárkóztatása.) A válasz meglepően direktre sikeredett.
Zuckerberg hangsúlyozta, hogy a cég, amelyik alapvetően nem is üzleti vállalkozásként indult, mindig is az induláskor lefektetett küldetést tartja szem előtt - ez pedig nem más, mint a világ összekapcsolása. Elismerte, hogy akár több pénzt is tudtak volna gyűjteni, ha az ilyen jellegű projektek helyett az itt dolgozó munkatársakat mondjuk a reklámok fejlesztésére, ügyfélszerzésre irányították volna át. Az alapító szerint viszont ez (mármint a pénzügyi eredmények javítása) csak másodlagos cél lehet, a fókuszban mindig is a missziónak kell maradni.
Zuckerberg megerősítette, hogy az ezt a filozófiát magukénak érző befektetőket szeretnének a tulajdonosok között látni. Azaz ha megfordítjuk a gondolatmenetet: ajtót mutatott azoknak a részvényeseknek, akik túl sokat izgulnak azon, hogy mennyi pénz megy a rövid távon nem pénzt termelő projektekre. És bár a felszínen ez rendkívül rokonszenves, altruista hozzáállásnak tűnik, azt azért jegyezzük meg, hogy hosszabb távon elemi érdeke a közösségi oldalnak, hogy a lehető legtöbb emberhez tudjon eljutni. És ha egyszer eljut, onnantól már pénzt is termelhet "belőlük".
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak