Zsinórban sokadik, elemzői várakozásokat túlszárnyaló negyedéves jelentését hozta a közösségi oldal, melynek vezetője világossá tette, nem görcsölnek azon, ha valakinek nem tetszik a összekapcsolt világot célzó missziójuk.

Több felhasználó, nagyobb aktivitás, ömlő reklámbevételek. Ezek jellemezték a Facebookot 2014 utolsó negyedévében, és úgy általában az elmúlt időszakban is. A befektetők egy része azonban folyamatosan aggódik az emelkedő költségek miatt.

Mobilra költöztek

A Facebook pénzügyi jelentéseinek grafikonos melléklete mindig a felhasználói számokkal kezdődik. Ez is mutatja, hogy a forgalomnál és a profitnál is fontosabbnak tartják ezeket a mutatószámokat. A közösségi hálózat adatai szerint az elmúlt év végén már 1,4 milliárd aktív felhasználóval büszkélkedhettek. Azaz havi szinten ennyien használták legalább egy alkalommal a cég oldalát és szolgáltatásait. Ez 13 százalékos éves növekedésnek felel meg, miközben az oldalon töltött átlagos idő is 10 százalékkal több, mint amennyi 2013-ban volt. (Érdekességképpen: a vállalat ügyfélköre immár nagyobb, mint bármelyik ország lakossága.)

 | Create infographics

Ennél is érdekesebb a Facebook "mobilizálódása". A teljes aktív táborból közel 1,2 milliárdan vannak, akik mobil eszközökről is használják az oldalt, tehát alig van olyan ember, aki csak a hagyományos desktopos felületen van jelen. Az okostelefonok, táblagépek előretörését viszont még jobban mutatja a másik, csak 2013 elejétől publikált adat, nevezetesen azok aránya akik kizárólag mobilról facebookoznak. Ez a csoport december végén 529 millió főt számlált. Másként fogalmazva: a felhasználók 38 százaléka egyáltalán nem találkozik a hagyományos számítógépekre tervezett felülettel.

Pénz bőven van, de költség is

Ami a bevételeket illeti, éves szinten szűk 12,5 milliárd dollár folyt be a kasszába, amiből üzemi eredmény szintjén 5, nettó profitban pedig 2,9 milliárd maradt. Ugyanezen 2013-as adatok rendre: 7,9 milliárd, 2,8 milliárd és 1,5 milliárd dollárt tettek ki. A forgalom tehát majdnem 60 százalékkal bővült, a nyereség pedig gyakorlatilag megduplázódótt.  

Ennek ellenére egyes részvényesek nem nézik jó szemmel a költségoldal hasonló mértékű emelkedését. A GAAP szerinti - tehát az egyszeri tételeket is tartalmazó - elszámolásban ugyanis az utolsó negyedévben 2,7 milliárdra kúsztak fel a kiadások. Ez pedig 87 százalékkal magasabb az egy évvel ezelőtti értéknél.

El lehet menni

Az eredményeket kísérő beszélgetésen az alapító Mark Zuckerberghez érkezett is egy, a kiadások szükségességét firtató kérdés. Az elemzői oldalról érkező felvetés arra irányult, hogy ugyan milyen érdekük fűzödik a befektetőknek az Internet.org támogatásához. (A Facebook másfél éve alapította meg a szervezetet, melynek célja az internet-hozzáférés gyors ütemű bővítése és a fejlődő régiók mielőbbi felzárkóztatása.) A válasz meglepően direktre sikeredett.

Zuckerberg hangsúlyozta, hogy a cég, amelyik alapvetően nem is üzleti vállalkozásként indult, mindig is az induláskor lefektetett küldetést tartja szem előtt - ez pedig nem más, mint a világ összekapcsolása. Elismerte, hogy akár több pénzt is tudtak volna gyűjteni, ha az ilyen jellegű projektek helyett az itt dolgozó munkatársakat mondjuk a reklámok fejlesztésére, ügyfélszerzésre irányították volna át. Az alapító szerint viszont ez (mármint a pénzügyi eredmények javítása) csak másodlagos cél lehet, a fókuszban mindig is a missziónak kell maradni.

Zuckerberg megerősítette, hogy az ezt a filozófiát magukénak érző befektetőket szeretnének a tulajdonosok között látni. Azaz ha megfordítjuk a gondolatmenetet: ajtót mutatott azoknak a részvényeseknek, akik túl sokat izgulnak azon, hogy mennyi pénz megy a rövid távon nem pénzt termelő projektekre. És bár a felszínen ez rendkívül rokonszenves, altruista hozzáállásnak tűnik, azt azért jegyezzük meg, hogy hosszabb távon elemi érdeke a közösségi oldalnak, hogy a lehető legtöbb emberhez tudjon eljutni. És ha egyszer eljut, onnantól már pénzt is termelhet "belőlük".

Közösség & HR

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.