Egyre öregedik a világ legnagyobb közösségi oldala, ami egyfelől jó hír, mert az idősebbek értékesebb célközönség, mint a tinik. Hosszú távon azonban problémát okozhat, hogy utóbbiak egyre inkább abban szocializálódva nőnek fel, miszerint a Facebook ciki, mert már nemhogy az anyák, de a nagymamák is ott "garázdálkodnak".
Beértek
A PewResearch most publikált, de tavaly szeptemberben végzett felmérése szerint az egyesült államokbeli internetező idősek több mint fele használja már a Facebookot. Az arány a tavalyi 45 százalékról ugrott 56-ra, ezzel ez a korcsoport növekedett a legjelentősebben. A fiatalabb generációk közül a huszonévesek és az ötvenesek 3-3 százalékkal bővültek, míg a 30-49 éveseknél 6 százaléknyi visszaesést mértek.
Ahogy a fenti grafikonon is látszik, a különböző közösségi hálózatok eltérő mintázatot mutatnak a korcsoport szerinti bontásban. A különösen a tinik által kedvelt Instagram esetében fedezhető fel a legerősebb eltolódás a fiatalok irányába. A Twitter is hasonló, de nem ennyire szélsőséges rajzolatot mutat, míg a munkahelyi ügyekre specializálódott LinkedIn esetében érthetően sokkal kiegyensúlyozottabb az aktivitás.
Ciki a Facebook
Az adatok visszaigazolják azt az időről időre felbukkanó állítást, miszerint a fiatalok körében egyáltalán nem annyira jó márkanév a Facebook. A tinidzserek igyekeznek olyan felületeket találni, ahol nem kell attól tartani, hogy szülői "felügyelet" van. Anya, apa is ciki, a nagyiról már nem is beszélve, ugyebár. Bár reprezentatív kutatást nem végzett, de egy texasi tinédzser nemrégiben teljesen hasonló meglátásokról számolt be egy felnőttes szabatossággal megírt, átfogó blogbejegyzésben. A 19 éves egyetemi hallgató szerint társai szinte kizárólag a kötelező családi kapcsolattartás és a nagyon távoli ismerősök elérésére használják a Facebookot, amely szerinte olyan, mint egy rendkívül kínos családi vacsora, amiről nem lehet lelépni.
Mindenesetre rövid távon az elöregedő közönség egyáltalán nem probléma a közösségi óriásnak, hiszen önálló jövedelem hiányában a tinik jellemzően nem túl érdekesek a reklámozók számára. Nem úgy az idősebbek, különösen az olyan fejlett régiókban, mint amilyen az USA is. Az viszont hosszabb távon kezelendő problémaként jelentkezik, hogy a mostani fiatalok közül, akik úgy nőnek fel, hogy a Facebook inkább nyűg, mint hasznos felület, hányan változtatják meg véleményüket és internetezési szokásaikat akkor, amikor kiöregednek a tükör előtti pózolásból.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak