Az önvezető rendszerek tökéletlensége miatt egyelőre nem tudni, mikor köszönthet ránk a teljesen autonóm közlekedés kora. Addig viszont érdekes félmegoldásokkal múlathatjuk az időt.

Los Angelesben elindul az első éles kereskedelmi telekocsiszolgáltatás, ahol az ügyfelekhez egy olyan jármű megy házhoz, amelyben nem ül sofőr. A német gyökerű Vay rendszere azonban távolról sem nevezhető autonómnak, mivel a kocsikat egy központi helyről vezetik profi sofőrök. Kábé úgy, mint ha videójátékot játszanának.

A cég mai közleménye szerint járműveiket egy app letöltésével bárki hívhatja a kaszinóváros és környékének kijelölt területein, amire működésbe lép a startup által megálmodott hibrid rendszer. A legközelebbi szabad autót egy éppen nem vezető operatőr vonja irányítása alá, majd vezeti távolról oda, ahol az ügyfél éppen tartózkodik. Ez követően a felhasználó teljes felhatalmazást kap az autó felett, azaz hagyományos módon, kormányt és pedálokat használva jut el a céljáig. Ott csak jelzi az alkalmazásban, hogy végzett, és már mehet is dolgára, mivel az autót innen újra átveszi a cég egyik munkatársa, aki a következő ügyfélhez vezeti azt.

A folyamatot legkönnyebben talán az alábbi rövid videós anyag tudja bemutatni.

 

 

A rendszer az autókra telepített szenzorok garmadájára és többszörösen biztosított, redundáns mobil kommunikációra támaszkodva igyekszik biztosítani egyrészt a szükséges információkat, másrészt a folyamatos és szinte késleltetésmentes kapcsolatot az irányítóközpontban ülő sofőrrel.

A vállalat vezetői által tett nyilatkozatok alapján a szolgáltatás fejlesztése során a biztonság volt a legfontosabb tényező. A kocsi és a központ közötti kapcsolat valószínűtlen, de azért nullánál nagyobb esélyű megszakadása esetén például az autó helyszíni rendszere azonnal vészhelyzeti üzemmódba vált és a másodperc tört része alatt megkezdi a biztonságos leállást célzó manővert.

A "kísértetkocsikat" megrendelők a bevezető időszakban mindössze 30 centet fizetnek vezetéssel töltött percenként, míg várakozáskor ennek tizede a tarifa. A Vay közleménye szerint rendszerük nem csupán jelenleg a legolcsóbb telekocsi-szolgáltatás a piacon, de újszerű megközelítésével a forgalomban lévő autók száma is csökkenthető, ami természetesen a környezeti terhelésre is pozitív hatással van.

Ha nincs ló...

Bármennyire is futurisztikusnak hat, amint egy sofőr nélküli autó gurul elénk, a Vay megoldása nagyon messze van a robotaxik uralta világtól. Hiába jósolják, remélik utóbbi eljövetelét már évtizedek óta, a teljes önvezetés útjában egyelőre több komoly akadály is hever.

A problémákra tisztán rávilágított például a Cruise tavalyi kálváriája. A General Motorshoz tartozó, önvezető flották üzemeltetésére fókuszáló startup egyik San Franciscóban működő autója ugyanis egy olyan súlyos balesetben volt társtettes, hogy emiatt villámgyorsan visszavonták a cég kaliforniai működési engedélyét. A hatósági döntést követően a Cruise nem csupán Kaliforniában, de az összes más helyen futó tesztprogramját is leállította, hogy újratervezze és biztonságosabbá tegye a folyamatokat. Utóbbit ugyanakkor már lényegesen kevesebb munkatárssal kell elérni, mivel a cég egyfajta keserű karácsonyi meglepetésként még december közepén megvált dolgozói negyedétől

Konzumer tech

Az idősebb hazai netezők is fekete öves facebookozók lettek

Egy friss kutatás szerint Mark Zuckerberg hálózata már az 55 évnél idősebb korosztály életében is fontosabb, mint a televízió. A szeniorok online aktivitásában ugyanakkor nagy a nemek közti különbség.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.