Alulmúlta a várakozásokat a táblagép piac, aminek az egyik legnagyobb vesztese az Apple. Az iPad eladások erősen visszaestek, a Samsung ezen a területen is ellentmondást nem tűrően jön fel, és úgy tűnik, hogy a termékkategória már nem annyira vonzó a vásárlók szemében, mint korábban. A Samsung és az Apple dominanciája az okostelefonok területéhez hasonlóan itt is egyértelmű, a többiek tetemes lemaradásban követik az éllovasokat.
Az Apple és a Samsung itt is uralkodik
Az IDC kiadta a 2014 első negyedévére vonatkozó táblagép adatokat, amiből kiderül, hogy a gyártók ebben az időszakban összesen 50,4 millió készüléket szállítottak le a kereskedőknek, ami mindössze 3,9 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest. A gyarapodás jelentősen kisebb ütemű, mint ahogy arra az elemző cég számított, ami azt vetíti előre, hogy 2014-s év nem lesz erős a táblagépek szempontjából.
A tendencia legnagyobb vesztese az Apple, aki 16,4 millió iPaddel 16 százalékos visszaesést produkált 2013 első negyedévéhez képest, de még így is 32,5 százalékban uralja a tabletek piacát. A vásárlók igényeinek változása mellett ennek másik oka a versenytársak, azon belül is főleg a Samsung teljesítményében keresendő.
A koreai vállalatnak sikerült 10 millió fülé tornásznia leszállított táblagépeinek a számát, amivel masszív, 22,3 százalékos részt hasít ki magának a piacból. Ez jelentős ugrásnak mondható a tavalyi 8,5 millióhoz képest, ami akkor 17,5 százalékot jelentett. Az IDC jelentése egyébként magába foglalja az úgynevezett hibrid gépeket is, vagyis azokat az eszközöket, amelyek a kijelző elforgatásával, vagy leválasztása után táblagéppé alakíthatók át.
A Lenovo nyert, az Amazon veszített - sokat
A termékkategória leglátványosabb eredményeket elérő szereplője a Lenovo: a tavalyi, alig több mint félmilliós mennyiséghez képest idén átlépte a 2 milliót, így 224 százalékos növekedést ért el egyetlen év alatt. Ennek elsősorban az Asus látja, látta kárát, bár a kínai cég nem tudta megelőzni a tajvanit, viszont utóbbinak nem sikerült jelentős növekedést sem elérnie. A tavalyi első negyedéves 2,6-ról 2,5 millióra csökkent a leszállított táblagépek száma, de így is 5 százalékot tudhat magának a piacból, ami még mindig elég a harmadik helyhez. A legjobb ötbe az Amazon fér még be, aki komoly (47%-os) visszaeséssel zárta ezt a negyedévet: az 1 millió darab táblagép elég volt még a top 5-höz.
Az eddigi eredményekből nem nehéz kiszámolni, hogy az Android magabiztosan uralja a táblagépek piacát is. A Google rendszere fut a szóban forgó készülékek 66 százalékán, viszont a Windows 8 is feljövőben van, amit a hibrid, azon belül is az Asus gépeinek köszönhető. Az IDC elemzői azzal magyarázzák a piac belassulását, hogy ezen a területen a felhasználók nem cserélik olyan gyakran a táblagépeiket, mint az okostelefonok esetében, de negatív hatása van a tabletekre a nagy képernyős, úgynevezett „phablet” mobilok, és az itt is említett hibrid gépek előretörése.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak