Szavatartó embernek bizonyult a céget három éve vezető John Chen. A BlackBerry vezérigazgatója ugyanis korábban többször hangsúlyozta, hogy csak abban az esetben maradhat meg a vállalat mobilos részlege, ha képes önmagában nyereséget termelni. A legfrisebb negyedév számai alapján azonban egyértelművé vált: naív ábránd volt csupán az egykor menő márka felélesztésében bízni.
Kívül tágasabb
A kanadai vállalat augusztus végén zárt pénzügyi negyedéve több szempontból is várakozáson aluli számokat hozott. Így nem okozott különösebb meglepetést, hogy a hivatalos tájékoztatóban már a mobil stratégiai megváltoztatásáról esik szó. Ennek keretében a cégnél teljesen felszámolják az eddig mobilfejlesztéssel és -gyártással foglalkozó részlegeket.
Ugyan kincstári optimizmussal még azt hangsúlyozza a BlackBerry, hogy külső partnerekkel közösen továbbra is jelen kíván lenni a piacon, ez inkább csak a bejelentés kozmetikázásának tűnik. Az új irány létjogosultságát rögtön egy indonéziai partnercég bejelentésével igyekeznek bizonygatni, de sokkal valószínűbb, hogy mindez csak egy egykor jól csengő márka kimúlásának utolsó, csendes fázisa lesz.
A cég összbevétele amúgy a most zárt negyedévben 334 millió dollár lett, ami sokkal gyengébb a tavaly ilyenkor elért 490 milliónál. Ennél is csúnyább a különbség a nettó profit soron. Az egy évvel ezelőtti 51 milliós profit után ugyanis most 372 milliós veszteséget sikerült összehozni. A BlackBerry védelmére meg kell említeni, hogy ez a hatalmas mínusz jórészt egyszeri tételeknek köszönhető, és az ezektől megtisztított eredmény nulla körül jár.
Blame Canada!
2009-ben az okostelefonos piac ötödét uralva a Nokia mögött kényelmes másodiknak tudhatta magát az akkor még Research In Motionnek hívott kanadai vállalat. De aztán jött az Apple az iPhone-nal, nem sokkal később pedig a Google az Androiddal, és a levegő villámgyorsan elkezdett fogyni a BlackBerry készülékek körül. Alig néhány év alatt teljesen elhappolták a kanadaiak elől a piacot, akik elkeseredésükben még saját operációs rendszerüket is beáldozták, és Android alapú telefonnal próbálták menteni a menthetőt. Mint a mellékelt ábra mutatja, nem sikerült. Amin az sem változtat, hogy a nyáron beharangozott három újabb készülék közül kettőnél már az ikonikus fizikai billentyűzetükről is lemondtak.
Az amerikai kormányzati szerveknél hagyományosan jó kapcsolatokkal rendelkező BlackBerry 2014 januárjában még bizakodhatott, hiszen a Pentagon több tízezer új BlackBerry beszerzéséről döntött. A viharfelfők azonban nem sokkal később már megjelentek, amikor a Fehér Ház környezetéből arról érkezett a hír, hogy Samsung és LG készülékeket tesztelnek a kanadai mobilok kiváltására. Ennek a folyamatnak érhetett a végére idén az elnök technológia csapata, és így vonulhatott nyugdíjba Obama BlackBerryje néhány hónappal korábban, mint gazdája fog.
Szoftver és biztonság
A vezérigazgató természetesen igyekezett a pozitívumokat kidomborítani, miszerint a nem jövedelmező mobilos üzletág felperzselésével a szoftverekre és mobil biztonságra tud koncentrálni a cég, amelyekben nagy potenciál van. Ezt igyekezett alátámasztani azzal, hogy az említett területek 80-100 százalékos éves bevételnövekedést produkáltak. Igaz, ennek egy része egyáltalán nem organikus, hiszen az utóbbi időszakban több felvásárlással erősítették pozíciójukat. Ráadásul még a mostani, tragikus mobilos eladások ellenére is ez utóbbi divízió hozott többet a kasszába. További kockázat, hogy a végletesen lesoványított BlackBerryt simán felvásárolhatja egy pénzben bővelkedő rivális, ha éppen úgy tartja kedve.
Mindenesetre a befektetők jól reagáltak a bejelentésre, és a cég papírjainak árfolyama felfelé indult a negyedéves jelentés nyilvánosságra kerülését követően.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak