Néhány ponton van mibe kapaszkodni a BlackBerry legfrissebb pénzügyi jelentésében, ám a befektetők összességében nagyon elégedetlenek voltak a kanadai cég teljesítményével.
Kevesebből lett kisebb a veszteség
Február végével zárta 2016-os pénzügyi évének utolsó periódusát a kanadai technológiai vállalat. A sok éve szenvedő cég egyelőre nem tud kiszabadulni a veszteséges zónából, miközben összbevétele folyamatosan zsugorodik. 12 hónap alatt 2,16 milliárd dollárnyi forgalom keletkezett, ami több mint harmadával kevesebb az egy évvel korábbi szinténél. A nettó veszteség viszont szintén kábé harmadával csökkent, és "csak" 208 milliót tett ki. Némi reményt jelent azonban, hogy a mínusz nagy része a korábbi elbocsátásokhoz (hivatalos nevén átszervezéshez), illetve a végrehajtott akvizíciókhoz kötődő egyszeri tétel. Az utolsó negyedév például ezek nélkül közel nullszaldós lett volna.
Ami viszont az évzárást keserűvé tette, az a telefonértékesítés számai. Bár részletes bontásban nem közölt adatokat a gyártó, azt lehet tudni, hogy az utolsó negyedévben mintegy 600 ezer készüléket adtak el. Ez mindenképpen csalódás, és azt mutatja, hogy hiába kapott jó kritikákat a legújabb modell, a Priv sem tudta felívelő pályára állítani az üzletet. A várakozáson aluli értékesítésben a magas ár és a forgalmazási problémák egyaránt közrejátszhattak.
A BlackBerryt vezető John Chen korábban évi 5 millió darabos eladásban látta az üzletág túlélésének zálogát. Ezt legutóbbi nyilatkozatában már 3 millióra szállította le, ám a fenti számok tükrében egyáltalán nem biztos, hogy ezt el tudják érni idén. A cégnél szeptemberig adtak haladékot a mobiloknak. Ha ősz elejére sem látszik a fellendülés, végleg felhagyhatnak a telefonok gyártásával. A vezérigazgató mindenesetre még mindig optimistán nyilatkozik, ugyanakkor nem tagadta, hogy ez akár naivitás is lehet a részéről.
Menekülés a szolgáltatásba
Bárhogy is alakul a mobilok sorsa, az biztos, hogy a BlackBerryt csakis a nagyon gyorsan növekvő szoftveres és szolgáltatási bevételeket hozó divízió húzhatja ki a slamasztikából. Erre az utóbbi időben dícséretesen rá is feküdtek Kanadában, a stratégiaváltás leglátványosabb elemei a szinte futószalagon érkező felvásárlási bejelentések voltak.
Az üzletág által produkált bő 110 százalékos éves bevételnövekedést azonban pont utóbbi miatt keveslik az elemzők. Szerintük ennél lényegesen nagyobb (organikus) bővülést kellene produkálni a BlackBerrynek ahhoz, hogy biztonságosan átvészelje az átalakulási folyamatot.
A cégnél egyébként idén a felvásárlások jelentette növekményen kívül 30 százalékkal tervezik növelni a forgalmat. Ezt azonban láthatóan a befektetők is keveselték, hiszen a cég papírja a pénzügyi eredmények nyilvánosságra hozását követően sokat, nagyjából 7-8 százalékot vesztettek értékükből. A BlackBerry helyzetéről sokat elárul, hogy a 2007 nyarán még 230 dollárért gazdát cserélő értékpapírok ma már 7 dollárnál is alig érnek többet.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak