Gyorsan apad a kanadai cég bevétele, miközben még mindig veszteséget termel. Az új telefonokból sem ment el elég, így idén befejezhetik a mobilgyártást a kanadaiak.

Néhány ponton van mibe kapaszkodni a BlackBerry legfrissebb pénzügyi jelentésében, ám a befektetők összességében nagyon elégedetlenek voltak a kanadai cég teljesítményével.

Kevesebből lett kisebb a veszteség

Február végével zárta 2016-os pénzügyi évének utolsó periódusát a kanadai technológiai vállalat. A sok éve szenvedő cég egyelőre nem tud kiszabadulni a veszteséges zónából, miközben összbevétele folyamatosan zsugorodik. 12 hónap alatt 2,16 milliárd dollárnyi forgalom keletkezett, ami több mint harmadával kevesebb az egy évvel korábbi szinténél. A nettó veszteség viszont szintén kábé harmadával csökkent, és "csak" 208 milliót tett ki. Némi reményt jelent azonban, hogy a mínusz nagy része a korábbi elbocsátásokhoz (hivatalos nevén átszervezéshez), illetve a végrehajtott akvizíciókhoz kötődő egyszeri tétel. Az utolsó negyedév például ezek nélkül közel nullszaldós lett volna.

Ami viszont az évzárást keserűvé tette, az a telefonértékesítés számai. Bár részletes bontásban nem közölt adatokat a gyártó, azt lehet tudni, hogy az utolsó negyedévben mintegy 600 ezer készüléket adtak el. Ez mindenképpen csalódás, és azt mutatja, hogy hiába kapott jó kritikákat a legújabb modell, a Priv sem tudta felívelő pályára állítani az üzletet. A várakozáson aluli értékesítésben a magas ár és a forgalmazási problémák egyaránt közrejátszhattak.

A BlackBerryt vezető John Chen korábban évi 5 millió darabos eladásban látta az üzletág túlélésének zálogát. Ezt legutóbbi nyilatkozatában már 3 millióra szállította le, ám a fenti számok tükrében egyáltalán nem biztos, hogy ezt el tudják érni idén. A cégnél szeptemberig adtak haladékot a mobiloknak. Ha ősz elejére sem látszik a fellendülés, végleg felhagyhatnak a telefonok gyártásával. A vezérigazgató mindenesetre még mindig optimistán nyilatkozik, ugyanakkor nem tagadta, hogy ez akár naivitás is lehet a részéről.

Menekülés a szolgáltatásba

Bárhogy is alakul a mobilok sorsa, az biztos, hogy a BlackBerryt csakis a nagyon gyorsan növekvő szoftveres és szolgáltatási bevételeket hozó divízió húzhatja ki a slamasztikából. Erre az utóbbi időben dícséretesen rá is feküdtek Kanadában, a stratégiaváltás leglátványosabb elemei a szinte futószalagon érkező felvásárlási bejelentések voltak.

Az üzletág által produkált bő 110 százalékos éves bevételnövekedést azonban pont utóbbi miatt keveslik az elemzők. Szerintük ennél lényegesen nagyobb (organikus) bővülést kellene produkálni a BlackBerrynek ahhoz, hogy biztonságosan átvészelje az átalakulási folyamatot.

A cégnél egyébként idén a felvásárlások jelentette növekményen kívül 30 százalékkal tervezik növelni a forgalmat. Ezt azonban láthatóan a befektetők is keveselték, hiszen a cég papírja a pénzügyi eredmények nyilvánosságra hozását követően sokat, nagyjából 7-8 százalékot vesztettek értékükből. A BlackBerry helyzetéről sokat elárul, hogy a 2007 nyarán még 230 dollárért gazdát cserélő értékpapírok ma már 7 dollárnál is alig érnek többet.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.