A mikroblog-szolgáltatónál pontosan egy évtizede indult útjára az első rövid üzenet.

Just setting up my twttr. Ez volt az első bejegyzés, amely az akkor még magánhangzók nélkül írandó Twitteren megjelent 2006. március 21-én. Jack Dorsey társalapítóként és a friss cég első vezetőjeként nyitotta meg a twittek áradatát. Bár a hivatalos rajtra csak pár hónap múlva került sor, a Twitter a mai napot tartja számon születési dátumaként.

Évtizednyi történet

A maximum 140 karakteres rövid csiripelésekből összeálló kommunikációs hálózat kezdetben a technológiára leginkább fogékony "early adopterek" körében vált népszerűvé. Számukra a közösségi szolgáltatás bonyolultsága éppen hogy vonzó volt, hiszen így egy különleges tábor részeként nyilvánulhattak meg, és nem kellett attól tartani, hogy a nagynéni vagy a főnök hamarosan követni kezdi őket.

A tényleg meglehetősen komplikált szisztémára épülő hálózat ennek ellenére sikeresen lépett át komoly mérföldköveken, és egyre több híresség, színés, sportoló nyitott fiókot. Az indulást követő ötödik évben elérték a százmilliós aktív felhasználói létszámot, és sok esetben a Twitter lett az első számú, leggyorsabb és legmegbízhatóbb hírforrás. A mikroblog különösen jól teljesített természeti katasztrófák, politikai forradalmak és nagy sportesemények idején. Nem véletlen, hogy számos, autoriter berendezkedésű országban tettek már kísérletet a hálózat elhallgattatására.

 

 

A fenti interaktív grafikont a Twitter adta ki a születésnapjára. Itt egyes nagy visszhangot kiváltó a bejegyzések terjedési útját követhetjük figyelemmel az első néhány másodpercben. Egy-egy jelentősebb tweetnek fél perc sem kell, hogy a világ minden pontjára eljusson.

A Twitter 2013-ban elég erősnek érezte magát ahhoz, hogy nyílt tőzsdei terepen is megmérettesse magát. Bár a társaság nem igazán volt képes profitábilis pályára állni, kezdetben a befektetők támogatását is maguk mögött tudhatták. Ám az utóbbi néhány év már nem a felfelé ívelésről szólt. 

Lesz-e 20. szülinap?

A cég felhasználói bázisa egyre inkább beszűkül, a növekedés először csak nagyon lelassult, majd legutóbb már teljesen meg is állt. Utóbbi az ilyen jellegű internetes vállalkozásoknál gyakran egyenértékű a halálos ítélettel. Az egykor a 70 dolláros szintet ostromló részvények árfolyama jelenleg nem éri el a 17 dollárt sem.

A nehézségekre jellemző, hogy az elmúlt időszakban rendkívül nagy mértékű a felső vezetőség körében a fluktuáció, miközben Dick Costolo vezérigazgató nagy hirtelenséggel bejelentett távozása sem éppen a megfontoltan vezetett vállalat képét sugározta.

Pedig a Twitternél igazán sok mindent megpróbáltak. Nagyon sokat fejlesztettek az elmúlt időszakban, új termékeket, bevételi forrásokat vezettek be. Viszont ezek közül egyik-másik nem teljesített úgy, ahogy remélték. Tavaly ősszel nagyot szólt az az értesülés, miszerint feloldanák a tweetekre vonatkozó 140 karakteres limitet. Ezt a lehetőséget a nem túl nagy, ám igen önérzetes kemény mag egyfajta blaszfémiaként élte meg, leginkább azt kifogásolva, hogy ezzel a szolgáltatás esszenciája veszne el.

Idén februárban érkezett a másik bomba, a BuzzFeed értesülése miszerint egy új algoritmus megváltoztatná a bejegyzések eddig szigorúan időrendi sorrendjét, és a Facebook News Feedhez hasonló rendszert vezetne be a Twitter-falon. Erre a hírre ismét felkorbácsolódak az indulatok, mivel sokak szerint a Twitter lényege az azonnaliság, az élő jelenlét, ami egy az egyben elveszne egy ilyen változtatással. Az ellenzők #RIPTwitter hashtag alatt valósággal elárasztották a hálózatot a tiltakozásokkal.

Közösség & HR

Ehető biorobot disznóbélből? Miért is ne?

Az MIT mágnessel vezérelt robotja sok problémára hozna megoldást.
 
Az elmúlt fél évszázadban sorra érték a kihívások a platformot, népszerűsége azonban továbbra is töretlen. Utánajártunk az okoknak.

a melléklet támogatója az InterComputer

Hirdetés

Hogyan segíti a DCIM a CIO-k munkáját?

Az adatközponti infrastruktúramenedzsment (DCIM) rendszerek sokan szerint az üzemeltetéssel foglalkozó szakemberek munkáját könnyítik meg, pedig a CIO-k, közép- és felső vezetők számára is hasznos funkciókat és információkat kínálnak.

Minden eddiginél több szoftvergyártói audit vár rájuk. Az IPR-Insights felmérése a magyar piacról.
A két új csúcsmodell nem változtat, legfeljebb csiszol a bevált recepteken.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.